اخباروگزارشات کارگری1  تا 22 فروردین 1394

 

 

اخباروگزارشات کارگری1فروردین1394

 

- شعر رسول بداقی از زندان گوهردشت (نوروز 94)

 - محمود صالحی :به بهانه تبریک سال نو به همرزمانم

- برنده واقعی پایین بودن حداقل دستمزد و پایه حقوق در کشور کیست؟

- کارگران کرمان در سالی که گذشت - حوادث مرگبار در معادن زغال سنگ کرمان

- قطر حقوق کارگران پروژه‌های فوتبالی جام ۲۰۲۲ را رعایت نمی‌کند

- اخراج گسترده کارگران معدن در استرالیا

شعر رسول بداقی از زندان گوهردشت (نوروز 94)

تقدیم به همکاران و سروران ارجمندم که هرگز من و خانواده ام را در دوران زندان از یاد نبرده اند و خواستار آزادی من شده اند:

من آزادی نمی خواهم

………………….

تا سیاست بازان بی اخلاق

از برای لقمه ای نان

آبروها را گروگان برده اند،

من آزادی نمی خواهم.

**

اندیشه تا از ترس شلاق

در مغزها زندانی است،

من آزادی نمی خواهم.

**

تا آن نگاه حسرت آمیزم

که بر کنج دل رنجبران سرزمینم مانده است،

من آزادی نمی خواهم.

**

تا کودکان این وطن

از زخم سیمای پدر

اندوه نان

رمزگشایی می کنند،

من آزادی نمی خواهم.

**

تا خنده بر سیمای مردم بشکفد،

مرا در بر بگیر

تو ای دیوار زندان

**

واپسین نگاه کودکی هستم

که بر پیچ کوچه مانده است،

تا بازگشت پدر

از سمت زندان

من آزادی نمی خواهم.

**

آن عکس یادگاری تلخم

کز فروخوردن بغضی

در نگاه اشک مادر

در خاطرات کودکی

جا مانده است.

دست از سرم بردار،

رؤیای آزادی!

**

کودکان این وطن

به پیکار ما دل بسته اند،

پس مرا در بر بگیر

تو ای دیوار زندان!

**

تا گل اندیشه در ایران زمین

یخ بسته است،

نمی خواهم تو را

رؤیای آزادی!

مرا در بر بگیر

تو ای

دیوار زندان!

25 اسفند 1393،رسول بداقی،زندان گوهردشت

منبع:حقوق معلم وکارگر

محمود صالحی :به بهانه تبریک سال نو به همرزمانم

طبقە کارگر ايران يکی از سخت ترين دورانهای حيات سياسی،اجتماعی و مبارزاتی خود را طی می کند.تعرض به حق حيات و معيشت کارگران به امر معمول و روزانه سرمایەداران ودولت حامی آنان تبديل شدە است. طبقە سرمایە دار ايران و از جمله دولت حامی آنان که بيش از ٥٠ درصد مراکز توليدی کشور را در اختیار دارند ،يکی از بزرگترين کارفرمایانی است، که تحميل شرايط بردەوار به طبقه کارگر را کافی ندانستە و هر روز بيش از روز دیگر به سفرە خالی ما کارگران يورش می آورند.آنان به درست تشخيص دادەاند کە ثروت آنان چيزی جز نيروی کار انباشت شدە ما کارگران نيست.همچنين به درست تشخيص دادەاند تا زمانی که آنان متشکل تر ومتحدتر عمل کنند و بعنوان يک طبقە در مقابل ما کارگران صف آرايی کنند، امکان پيروزی آنان و بردگی ما، مهياتر می گردد. لذا ثروتمندشدن روزانه آنها باعث فقيرتر شدن و از هستی ساقط کردن ما کارگران می شود. انباشت سرمايه ،انباشت فقر مطلق و بردگی را به همراه دارد. اختلاسهای ميلياردی کە زبانزد خاص و عام است و هر از چندگاهی سرتير اخبار مهم داخلی و خارجی می شوند ، محصول شرایط کنونی است.

طبقە کارگر ايران در حالی روزها و ساعت های پايان سال ١٣٩٣ را سپری ميکند کە بيکاری گستردە همچون اژدها دهان بازکردە وهر روزه هست و نيست تودە وسيعی از اين طبقە را می بلعد. بی قانونی مطلق در کارگاهای کمتر از 10 نفر کە بيش از ٧٠درصد مراکز توليد را شامل می شود، قراردادەهای موقت و سفيد امضا ، اخراجهای روزانه و دستجمعی، عدم پرداخت چندين ماه حقوق معقوقه کارگران توسط دولت و ديگر کارفرمايان ، دستمزد سه برابر پايين تر از خط فقر، همگام با تورم و گرانی روزانه اجناس و مواد مورد نياز روزانه ، طبقە کارگر را بيش از پیش به سوی نابودی و همزمان بردگی سوق دادە است.

بعد از هفتەها جار و جنجال و راه انداختن فضای تبليغاتی و برگزاری نشستها ميان ٣ نهاد ضد کارگری (شورای عالی کار) دستمزد سال ١٣٩٤ تعيين و ابلاغ شد. روز دوشنبه ۲۵ اسفندماه ،شورای عالی کار حداقل دستمزد تعيين شده را با ۱۷ درصد افزايش، ۷۱۲ هزار و ۴۲۵ تومان اعلام کرد. بر اساس تمام شواهد و آمارهای اعلام شدە ،مبلغ تعيين شده توسط شورای عالی کار برای سال آينده سه مرتبه پايين تر از خط فقر در کشور است.نهادهای تعيين کننده دستمزدسال ١٣٩٤، نه ربطی به طبقه کارگر ایران دارند و نه مدافع حقوق کارگران هستند.بلکه نماينده ومدافع منافع سرمایەدارن و دولت حامی آنان بودە و هستند.(انحلال سە جانبە گرايی، سال هاست از خواستهای مبرم و فوری طبقە کارگر ايران است ).این نهاد ضد کارگری با تعین اين ميزان دستمزد، نه تنها فقر مطلق علیە طبقە کارگر را برای سال آينده نهادينه و رسميت بخشيدند، بلکه با تحميل فقر و محروميت بيشتر،زندگی ميليونها خانواده کارگری را بيشتر به سوی لبه پرتگاه با صدها معضل و مشکل اجتماعی و زيستی سوق دادند.

طبقە کارگر ايران سالها است که هيچ شک و ترديدی ندارد که خانه کارگر، وزارت کار وشوراهای اسلامی کار نه تنها کمترين ربطی به جنبش اين طبقە نداشتە و ندارند ، بلکه کاملآ در مقابل خواستها و مطالبات طبقاتی آن قرار دارند.

جای کارگران آگاه به منافع خود زندان نیست.

همزمان با تحميل فقر مطلق و بردگی مدرن بر طبقە کارگر ايران ، اين طبقە ساکت نبودە و از سال های قبل تا کنون به اعتراض و مبارزە خود ادامه دادە است. طبقە کارگر در مسير مبارزە تا کنونی اش جهت احقاق حقوق طبقاتی خود ،ضمن فداکاری و جانفشانی فراوان و بخصوص با مايه گذاشتن از جان و هستی پيشروانش از خود دفاع کردە است . هم اکنون تعداد زيادی از کارگران آگاه و ديگر جنبش های انقلابی و اجتماعی متحد طبقە کارگر در زندانها به سر می برند. تعداد هرچه بيشتری نيز سال های متمادی از بهترين دوران عمر خود را پشت ميل های زندان سپری کردەاند. کارگران زيادی با قرار وثيقە سنگين از زندان آزاد و کماکان تحت نظر و کنترل هستند.کارفرمايان از استخدام کارگران به قول خودشان " مسئلە دار" امتناع و حتی ديگر کارگران را نیز از نزديکی با آنان برحذر می دارند.در اين ميان سهم اعضای" کميتە هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری" از ديگر نهادهای خودساخته کارگری بيشتر بودە است .کمیته هماهنگی و فعالیت های صمیمانه و خالصانه اعضای آن برای سازماندهی و دفاع از حقوق کارگران ، به برگ زرینی از تاریخ جنبش کارگری ایران تبدیل شده است. مسئولين امنیتی به شدت فعاليت اعضای اين کمیته را کە در راه خدمت به بهبود شرايط فلاکت بار زندگی کارگران و خودسازماندهی آنان کوشش ميکند، تحت نظر و پيگرد دارند. ده ها نفر از اعضای "کميتە هماهنگی" و ديگرکارگران زندانی جرمی مرتکب نشدەاند. آنان و ديگر همرزمانشان به درست و به حق از حق و حقوق طبقاتی خود و دیگر کارگران دفاع کردە و دفاع ميکنند.احضار،دستگيری، زندان و دور کردن کارگران آگاه از محیط کار به منظور محروم کردن طبقە کارگر از اين رهبران و تحميل فقر و فلاکت روز به روز بيشتر بر کار و زندگی طبقە کارگر اعمال و ادامه دارد.

طبقە کارگر و فعالين جسور و فداکار آن ، اکنون و از هر زمانی بيشتر لازم و ضروری است استين ها را بالا زدە، تعصب و فرقە گرايی که جای در سنت اصيل مبارزە کارگری ندارد را با حفظ تفاوتهای نظری و فکری کنار گذاشتە و همچون تنی واحد در برابر سرمایەدارن از حق و حقوق خود دفاع نمايند. مبارزە علیە دستمزد تعيين شدە برای سال ٩٤ ميتواند بستر مناسب و خواست مشترک طبقە کارگر برای اعتراض دسته جمعی باشد. در چنين مبارزەای است کە ابزار مبارزاتی کارگران کە به دست خود آنان ساختە می شود ايجاد می گردد، صيقل می يابد و به پيش هدايت و در همان حال مبارزات کارگری را نيز هدايت و رو به جلو رهبری ميکند. ايجاد تشکل سراسری کارگری، خواست و مطالبه فوری و هم اکنونی طبقە کارگر ايران باید باشد.طبقە کارگر هم ميتواند حول ايجاد تشکل خودساخته و سراسری خودمتشکل شود و هم ميتوان آنرا به ابزاری علیە تحميل دستمزد نازل و پيگيری ديگر مطالبات خود تبديل نمايد.

٢٩اسفند ١٣٩٣

برنده واقعی پایین بودن حداقل دستمزد و پایه حقوق در کشور کیست؟

بیمه‌های‌اجتماعی خارج ازگود تعیین حقوق

محمد اهل جنوب و شاغل در یکی از شرکت‌های فعال در این منطقه است که از طریق یک شرکت تأمین نیروی انسانی و با مدرک فوق‌لیسانس، با این شرکت همکاری دارد و آن‌گونه که خود می‌گوید دریافتی ماهانه‌اش چیزی نزدیک به ۲ میلیون تومان است. اما نکته جالب آن است که در فیش حقوقی که شرکت تأمین نیروی انسانی هر ماه برای او صادر می‌کند حقوقش ۶۸۰ هزارتومان درج شده است. حقوقی که کمی ‌بالا‌تر از حداقل حقوق در نظر گرفته شده برای سال‌جاری از سوی شورای‌عالی کار است که ۶۰۸ هزار تومان تعیین شده است؛ اما محمد وقتی با تعجب من در مورد دریافتی ادعای‌اش مواجه می‌شود، توضیح می‌دهد که باقیمانده این مبلغ تا دریافتی ماهانه او که در فیش درج نشده است، در قالب سایر مزایا و بدون درج در فیش حقوقی به او پرداخت می‌شود.

نکته اینجاست که پرداخت‏هایی که خارج از اسناد رسمی و معمولا با سندسازی‏های اداری به کارگران پرداخت می‌شود، چون در جایی ثبت نمی‌شود و در فهرست حقوق کارکنان که هر ماه به شعبه تأمین‌اجتماعی  ارائه می‌شود نیز درج نمی‌شود، مشمول کسر حق بیمه نیست و محمد نیز چاره‌ای جز پذیرش این شرایط ندارد.

وقتی به او توضیح می‌دهم که اگر کارش را از دست بدهد، یا بیمار شود، یا به سن بازنشستگی برسد، مزایای پرداختی به او متناسب با میزان حق بیمه پرداختی‌اش خواهد بود، می‌گوید: من که نمی‌توانم به این وضعیت اعتراض کنم چون در صورت اعتراض ممکن است کارم را از دست بدهم. از دست من کاری ساخته نیست اما چرا سازمان‌های بیمه مثل تأمین‌اجتماعی خود با چنین اجحافی در حق بیمه‌شدگان مقابله نمی‌کنند؟

البته این موضوع تنها به محمد و همکاران او در این شرکت، اختصاص  ندارد و گزارش‌های رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی نشان می‌دهد که بخش عمده حق بیمه‌های پرداختی به این سازمان، بر مبنای حدقل حقوق هر سال پرداخت می‌شود.

مسئولان سازمان تأمین‌اجتماعی می‌گویند که پرداخت حق بیمه برمبنای حقوق غیرواقعی، نه تنها اجحاف درحق بیمه‌شدگان است و سبب می‌شود مزایای پرداختی به آنان نیز در صورت بیماری، بیکاری یا رسیدن به سن بازنشستگی، برمبنای حداقل‌ها باشد،  بلکه به منابع این سازمان نیز که سازمانی غیردولتی است و از منابع عمومی برای تأمین و ارائه خدمات استفاده نمی‌کند، لطمه زده است. 

مسئولان این سازمان در عین حال بر این نکته تأکید می‌کنند که تنها درصورت شکایت کارگر بیمه‌شده، قادر به پیگیری این موضوع هستند؛ اما بسیاری از کارگران به سبب هراس از اخراج، به این شرایط تن می‌دهند و اعتراضی نمی‌کنند.

براساس قانون تأمین‌اجتماعی، در مورد کارگران مشمول این قانون، باید ماهانه به اندازه 30 درصد حقوق پرداختی به‌عنوان حق‌بیمه به حساب سازمان تأمین‌اجتماعی واریز شود که از این رقم، سهم کارفرما 23 درصد حقوق و سهم کارگران 7 درصد حقوق است. برای مثال، در سال‌جاری سهم کارفرما برای حداقل حقوق 608 هزار تومانی، 140 هزار تومان و برای حقوق یک میلیون و 100 هزار تومانی، 253 هزار تومان است.

اما در سوی دیگر این صحنه، این سازمان تأمین‌اجتماعی است که بازنده اصلی محسوب می‌شود، زیرا بخش مهمی ‌از درآمد خود را سالانه به دلیل اعلام حقوق‌های غیرواقعی از سوی برخی کارفرمایان از دست می‌دهد. براساس آمار سازمان تأمین‌اجتماعی، 70 درصد افراد تحت پوشش این سازمان که هم‌اکنون بیش از 12 میلیون نفر هستند، بر مبنای حداقل دستمزد حق بیمه پرداخت می‌کنند، حدود 20 درصد مزدهای متوسط و حدود 10 درصد نیز دستمزدهای مناسب دارند. آماری که نشان می‌دهد حدود 8 میلیون و 400 هزار نفر، حداقل میزان حق‌بیمه و عدد 182.670 تومان (140.047 تومان سهم کارفرما و 42.623 تومان سهم کارگران) را پرداخت می‌کنند.

سال گذشته معاون اداری و مالی سازمان تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی کرده بود که سهم درآمد حاصل از محل حق بیمه‌ها در کل درآمدهای این سازمان بیش از80 درصد است  و به این ترتیب، چگونگی پرداخت حق بیمه و اعلام واقعی دستمزدها، سهم مهمی در افزایش توان این سازمان برای ارائه خدمات مناسب به افراد تحت پوشش شامل بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران و افراد خانواده آنان دارد و اعلام دستمزدهای غیر واقعی و پرداخت حق بیمه بر مبنای آن، یکی از چالش‌های اصلی این سازمان است.

با توجه به آسیب‌پذیری شدید سازمان تأمین‌اجتماعی از این محل، برخی از کارشناسان از حضور نداشتن نماینده‌ای از بزرگ‌ترین سازمان بیمه اجتماعی کشور در جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزدهای هر سال ابراز تعجب می‌کنند. هر سال با شروع بهمن ماه، جلساتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور نمایندگان این وزارتخانه و اتحادیه‌های کارفرمایی و کارگری برای تعیین حقوق و دستمزد و حداقل حقوق سال بعد تشکیل می‌شود که خروجی آن در نیمه‌های اسفند به عنوان میزان افزایش دستمزدها منتشر می‌شود. در واقع در این جلسات، درباره بخش مهمی‌ از درآمدهای سازمان تأمین‌اجتماعی بدون حضور نماینده‌ای از این سازمان تصمیم‌گیری می‌شود.

البته باید توجه داشت که در جلسه شورای‌عالی کار نماینده‌ای از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که سازمان تأمین‌اجتماعی هم زیر نظر آن است، حضور دارد و اداره جلسه با نماینده این وزارتخانه است، اما حضور نماینده این سازمان می‌تواند برای این سازمان مؤثرتر باشد.

ماجرای پایین بودن حداقل حقوق، زاویه پنهان دیگری نیز دارد. از آنجا که دولت در کشور ما خود بزرگ‏ترین کارفرما محسوب می‌شود، به‌صورت طبیعی با افزایش دستمزدها، هزینه‌های دولت و شرکت‌های دولتی نیز افزایش می‌یابد و در این شرایط، دور از ذهن نیست که نمایندگان دولت در جلسات شورای عالی کار، در مقابل واقعی‌سازی دستمزدها و ترمیم فاصله‌ای که میان هزینه‌های واقعی زندگی و حداقل دستمزدها در سال‌های جنگ تحمیلی ایجاد شده است، مقاومت کنند.

http://tamin24.ir/files/fa/news/1393/12/23/5408_241.png

 کارگران برنده یا بازنده؟

با وجود همه اینها، وضعیت کارگران و دستمزد‌بگیران در این بین چگونه است؟ سوالی که پیش می‌آید این است که آیا کارگران و شاغلان هم از پرداخت حق‌بیمه پایین با اعلام دستمزدهای غیرواقعی سود خواهند برد یا متضرر می‌شوند؟

واقعیت آن است که اگرچه در یک افق کوتاه‌مدت و خالی از آینده‌نگری، ممکن است کارگران نیز مانند کارفرمایان باتوجه به سهم 7 درصدی از پرداخت حق‌بیمه، از  اعلام دستمزدهای غیرواقعی، سود اندکی ببرند، ولی این سود برای کارگران مقطعی است و آنها در طولانی‌مدت بازنده این ماجرا خواهند بود، زیرا در نهایت درآمد مبنای کسر حق بیمه، معیاری برای پرداخت حقوق بازنشستگی و سایر مزایای تأمین‌اجتماعی مانند مقرری بیمه بیکاری و غرامت دستمزد ایام بیماری است و با این شرایط، مستمری بازنشستگی افرادی که پایه حقوق پایین دارند، پایین خواهد بود. در واقع کارگران در این شرایط مصداق واقعی ضرب‌المثل «هرچقدر بذر بکاری، گندم درو خواهی کرد»، هستند. به این صورت که اگر هم‌اکنون حق بیمه بیشتری بپردازند، در آینده نیز حقوق بازنشستگی بیشتری دریافت می‌کنند.

 

 

یک کارشناس تأمین‌اجتماعی در این‌باره می‌گوید: براساس قانون تأمین‌اجتماعی، رابطه مستقیمی میان حق بیمه پرداختی و بسیاری از مزایای تأمین‌اجتماعی وجود دارد. به عنوان نمونه اگر بیمه‌شده‌ای بیکار شود یا به علت بیماری برای مدتی قادر به کار نباشد و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری یا غرامت دستمزد ایام بیماری باشد، سازمان تأمین‌اجتماعی برای محاسبه و تعیین نرخ مقرری بیمه بیکاری و نیز غرامت دستمزد ایام بیماری، به حقوق مبنای کسر حق بیمه وی در دوره منتهی به بیماری یا بیکاری مراجعه می‌کند و میزان این حمایت‌ها، متناسب با نرخ حق بیمه پرداختی خواهد بود.

وی افزود: به همین سبب به بیمه‌شدگان عزیز توصیه می‌شود که در مورد اعلام دستمزد واقعی خود به شعب تأمین‌اجتماعی و پرداخت حق بیمه براساس درآمد واقعی، حساسیت داشته باشند و آن را از کارفرمایان مطالبه کنند.

 البته جامعه کارفرمایی کشور و تشکل‌های کارفرمایی نیز نسبت به این موضوع و حقوق قانونی بیمه‌شدگان، حساسیت دارند و آن را از کارفرمایان مطالبه می‌کنند.

منبع:تامین24-1فروردین

کارگران کرمان در سالی که گذشت - حوادث مرگبار در معادن زغال سنگ کرمان

استان کرمان بیشترین معادن زیرزمینی کشور را در خود جای داده است. سالی که گذشت برای معدنچیان همچون کارگران سایر صنایع سال آسانی نبود. چندین مورد اعتصاب کارگری طی سال گذشته در معادن کرمان شاهد فشار معیشتی بر کارگران زیرزمین است. در این گزارش به مرور دلایل تعدادی از این اعتراضات و سرنوشت کارگران معترض  می پردازیم.

از سوی دیگر چندین مورد انفجار و ریزش معدن در سال گذشته جان کارگران معادن کرمان را گرفت که در این گزارش به مرور کشته شدگان جامعه کارگری در اعماق زمین می پردازیم.

چشمه پودنه همچنان ملتهب

اعتراضات کارگران معدن زغال سنگ چشمه پودنه کرمان که در دی ماه گذشته به اعتصاب یک هفته‌ای ۲۹۰ کارگر معدن چشمه پودنه انجامید آمار اخراج‌های یک سال گذشته این معد ن را بیشتر کرد. پس از انفجار سال گذشته که به کشته شدن سه کارگر انجامید و به تبع آن اعتراضات کارگران، حدود ۲۰ نفر از کارگران اخراج شدند و در دو ماههٔ گذشته یعنی در دو ماه دی و بهمن، ۹ نفردیگر هم به لیست اخراجی‌ها اضافه شدند. این کارگران، پس از برگزاری اعتصاب یک هفته‌ای، با شکایت کارفرما از کار اخراج شدند.

در آخرین روزهای سال ۹۳ وقتی حال و روز کارگران را جویا شدیم، گفتند هنوز هم اوضاع در معدن چشمه پودنه روبه راه نیست. کارگران گفته‌اند علی رغم گذشت بیش از دوماه از اعتراضات کارگران در دی ماه گذشته که در پی تعویق در پرداخت مطالبات حقوقیشان انجام شد، تنها حقوق آبان ماه کارگران پرداخت شده و آنان هنوز حقوق ماه‌های آذر، دی و بهمن را دریافت نکرده‌اند.

 

یکی از خواسته‌های اساسی کارگران معدن چشمه پودنه، تشکیل شورای اسلامی کار در معدن و پیگیری مطالبات از طریق انتخاب نماینده کارگری است.

مهدی همتی نماینده کارگران این معدن، به دلیل پیگیری مطالبات خود و سایر همکارانش در ارتباط با حادثه انفجار معدن در اسفند ماه سال ۹۲ که منجر به کشته شدن سه کارگر شد در تاریخ ۲۵ فروردین ماه سال جاری مجبور به ترک کار و استعفای اجباری شد.گفته می‌شود ترک کار اجباری این فعال کارگری پس از آن صورت گرفت که این فعال کارگری در رابطه با حادثه ‌ای که در روز یکم اسفند ماه منجر به کشته شدن سه نفر از کارگران این معدن به نام‌های «محمدرضا صادقی»، «حسین محمدی» و «حسین اسلامی» شد، از به روز نبودن استانداردهای ایمنی در این معدن خبر داده بود.

گله توت و حادثه تلخ کشته شدن مسلم رشیدی

پنجشنبه ۱۸ دی ماه بود که در پی حادثه ریزش معدن زغال سنگ «گله توت» سه نفر مجروح شدند که حال یکی از آنان وخیم گزارش شد، کارفرما معدن گله توت پس از حادثه در گفتگوی کوتاهی، علت حادثه را نامرغوب بودن جنس آهن آلات مورد استفاده توسط کارگران ذکر کرد که در زمان اتصال آن به محل مورد نظر چون در قسمت شیب دار تونل بوده باعث ریزش و در ‌‌‌‌نهایت منجر به بروز حادثه شده بود. مسلم رشیدی، کارگر معدن گله توت پس ازاین حادثه به دلیل شدت جراحات از زرند به کرمان منتقل شد و در بیمارستان باهنر کرمان تحت مداوا قرار گرفت اما علی رغم بهبود نسبی حالش به دلیل وخیم بودن عفونت ریه، پس از ۲۱ روز مقاومت جان خود را از دست داد.

علت فوت مسلم رشیدی از سوی پزشکی قانونی اصابت جسم سخت، پاره گی و عفونت ریه و صدمه به کلیه‌ها عنوان شد. در این حادثه کارفرمای معدن صد درصد مقصر شناخته شد. به گفتهٔ رییس اداره بازرسی کار استان کرمان، کارفرمای معدن گله توت به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و خطای انسانی، مقصر شناخته شد و پرونده هم اکنون جهت بررسی در اختیار مراجع قضایی قرار گرفته است تا نسبت به پرداخت دیون و خسارت کارگر از سوی کارفرما اقدامات لازم صورت گیرد.

حوادث معدن در کرمان در حالی ادامه دارد که سال گذشته، در پی حادثهٔ انفجار در معدن چشمه پودنه سه کارگر این معدن کشته شدند. علت این حادثه عدم رعایت مسائل ایمنی عنوان شده بود. پس از آن بود که خانه معدن ایران با ارسال نامه‌ای نسبت به آنچه «وضعیت خطرناک و غیر ایمن معادن زغالسنگ کشور» می‌خواند، هشدار داده بود. معدن گله توت دارای ۲۳۰ کارگر است و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرستان زرند قرار دارد.

گفته می‌شود مسلم رشیدی به همراه دو کارگر دیگر در زمان حادثه در تونل معدن مشغول انجام اتصال آهن آلات بودند که به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم در نصب این آهن آلات، با ریزش معدن مواجه شدند و چون این اتفاق در قسمت شیب دار تونل رخ داد نتوانستند به موقع فرار کنند و زیر آوار مدفون شدند.

معدن «همکار» هم حادثه ساز شد

بر اثر حادثه در معدن همکار،واقع در شهرستان راور کرمان، یک کارگر بخش استخراج این معدن  (۲۴ آذر ماه) بر اثر ریزش زِغال در دم جان باخت.

 

 «ابراهیم ضیاء‌الدینی» کارگر ۲۹ سالهٔ این معدن در حین کار در بخش استخراج بر اثر ریزش ناگهانی زغال سنگ کشته شد. شاهدان عینی دلیل این امر را کمبود امکانات ایمنی و همچنین شیب زیاد این کارگاه در حین عملیات استخراج زغال عنوان کردند. چندی بعد هم در حادثه ای مشابه,در تاریخ 16 بهمن ماه,کارگر بخش آتش بار این معدن در اثر ریزش زغال دچار شکستگی کمر شد و هم اکنون نیز دوره ی نقاهت خود را می گذراند.

گفته می‌شود از زمان وقوع این حادثه در معدن همکار، کارگاه‌هایی که دارای شیب‌های زیاد در بخش استخراج هستند به دلیل استاندارد نبودن تعطیل شده‌اند. معدن همکار در شهرستان راور واقع شده است و یک معدن شبه دولتی وابسته به شرکت زغال سنگ است.

حوادث مرگبار در معادن زغالسنگ کرمان درحالی ادامه دارد که کار‌شناسان عدم وجود تجیهزات مناسب و بهره‌برداری سنتی را دلیل عمده این حوادث عنوان می‌کنند.

منبع ایلنا-1فروردین

قطر حقوق کارگران پروژه‌های فوتبالی جام ۲۰۲۲ را رعایت نمی‌کند

کمیته اجرایی فیفا اعلام کرد که مطابق گزارش‌ها، قطر به خوبی حقوق کارگران پروژه‌های فوتبالی جام ۲۰۲۲ را رعایت نمی‌کند.

به گزارش1فروردین ورزشی نیوز، فدراسیون بین المللی فوتبال، در اعلامیه ای رسمی که از سوی کمیته اجرایی ارائه شد، اعلام کرد که حقوق کارگران در برخی مواقع مورد کم توجهی قرار گرفته است و بزودی گروهی برای نظارت بر وضع کارگران و شیوه پیشبرد اهداف عمرانی به دوحه اعزام خواهد کرد.

سال پیش شارون بارو، دبیرکل کنفدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری اظهار کرد که صدها تن از کارگران در طول مدت احداث تاسیسات جام جهانی 2022 قطر کشته و هزاران نفر دیگر مجروح شده اند، در بیانیه اخیر این اتحادیه آمده "با وجود وعده های قطر و فیفا به بهبود شرایط کارگران، تاکنون در این باره اقدامی صورت نگرفته است".

فدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری (ITUC)، در مخالفت با شرایط کار اجباری و بردگی در قطر، اقدام به تشکیل یک کمپین به منظور لغو میزبانی قطر در جام جهانی 2022 کرده است.

مجله فوربس قطر را ثروتمندترین کشور جهان معرفی کرده است. قطر بالاترین شاخص توسعه انسانی بین کشورهای جهان عرب را دارد اما با این حال شائبه های فراوانی مبنی بر ضعف در ارائه خدمات به کارگران در رابطه با این کشور وجود دارد.

اخراج گسترده کارگران معدن در استرالیا

استخدام در صنعت تحت فشار معدنکاری استرالیا سال گذشته تا حدود یک پنجم کاهش یافت که دلیل اصلی آن نیز افت شدید قیمت مواد معدنی و کاهش سودآوری شرکت‌های فعال در این حوزه بود.

به گزارش 1فروردین ماین نیوز، این میزان افت استخدام در صنعت معدنکاری استرالیا از نیمه سال 2011 تاکنون سابقه نداشته است.

دفتر آمار استرالیا اعلام کرد که شرکت‌های معدنی فعال در این کشور در سال منتهی به فوریه 2015 بالغ بر 44 هزار نفر از نیروهای کاری خود را اخراج کردند و به این ترتیب مجموع نیروی کاری در صنعت معدنکاری این کشور به 220 هزار و 400 نفر رسید.

به گزارش رویترز، در همین حال آمار دفتر آمار استرالیا نکته دیگری را نیز نشان می‌دهد و آن اینکه اگرچه بسیاری از کارگران صنعت معدنکاری استرالیا شغل خود را از دست داده‌اند اما وضعیت استخدام در برخی دیگر از بخش‌های اقتصادی استرالیا رو به پیشرفت بوده است. از جمله بخش‌هایی که دارای بیشترین میزان استخدام در اقتصاد استرالیا بوده می‌توان به بخش ساخت و ساز مسکن و مشاغل حرفه‌ای‌تر مانند خدمات علمی و فنی اشاره کرد.

اول فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com 

 

 

اخباروگزارشات کارگری2فروردین1394

 

- کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:غم نان اگر بگذارد (به مناسبت نوروز94)

- تجمعات کارگران آنومالی شمالی در فرمانداری بافق و دفتر شرکت سنگ آهن مرکزی دراعتراض به بلاتکلیفی کاری وخلف وعده مسئولین!

- نامه جمعی از فرهنگیان شیراز خطاب احسان علیخانی

اعلام عزم راسخ در ادامه اعتصابات تا وصول به حق خود

- کارگران لرستان در سال ۹۳

- نقش تورم بر بیمه‌های اجتماعی

- چطور بنزین و نان و مرغ گران شدند اما تورم کاهش یافت؟

- یونس عساکره، معترض خرمشهری که خود را آتش زد، در تهران درگذشت

- تظاهرات درمادرید علیه سیاست های ریاضتی دولت اسپانیا

- اعتصاب خلبانان لوفت هانزا چهارمین روز راپشت سرگذاشت

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:غم نان اگر بگذارد (به مناسبت نوروز94)

"رنگها در رنگها دويده

از رنگين كمان بهاري تو

كه سراپرده دراين باغ خزان رسيده برافراشته است؛

نقشها مي توانم زد،

غم نان اگر بگذارد"

بهار می آید، گل افشان و نغمه خوان و طبیعت به رسم همیشگی لباسی نو بر تن می کند و آواز طراوت و سرزندگی سرمی دهد و کودکان، کودکان ِ کارگران اما در حسرت لباسی نو و دلی شاد آخرین روزهای سال را به انتظار می نشینند و نظاره گر والدین خود می شوند که  "شرمنده ی خانواده هایشان باشند" و نتوانند شب عید دل آنان را شاد کنند.

آخرین روزهای سال به جای آنکه روزهای شاد و پرامیدی برای کارگران و خانواده های آنان جهت آماده شدن برای سال جدید باشد، به روزهایی انباشته از نگرانی و بیم و هراس از اخراج و بیکار سازی و شنیدن حرف هایی تبدیل شده است که "غصه دارشان می کند" و غم به دل آنان می اندازد. کارگرانی که نمی دانند چگونه با دست خالی "به این وضعیت ادامه دهند" و به پیشواز عید بروند؟

جملات و عبارات زیر که طی روزهای اخیر از زبان یکی از کارگران معدن پودنه بیان شده است در واقع وصف حال بسیاری از کارگران سرزمین ما است که دستمزدهای ناچیز و تا چهار مرتبه زیر خط فقر و "تعویق در پرداخت مطالبات حقوقی شان، ادامه زندگی را برای آنان سخت و غیرقابل تحمل کرده و آن ها را به راستی شرمنده ی خانواده هایشان نموده است:

"نمی‌دانیم که چگونه باید به این وضعیت بی‌پولی ادامه دهیم. دیروز فرزندم را دیدم که به دوستش می‌گفت، پدرم گفته امسال نمی‌توانیم برای عید خرید کنیم. از شنیدن این حرف‌ها غصه دار شدم. این وضعیت کارگران چشمه پودنه (و همه ی کارگرانی) است که در این یک ساله مرتبا با تاخیر در دریافت حق و حقوقشان مواجه بوده‌اند. آیا حق کارگرانی که با مشقت و سختی زیاد کار می‌کنند این است که حق و حقوقشان را به موقع دریافت نکنند. سوال ما از مسولین معدن این است حق کارگرانی که به نسبت معدن همجوار تولید به مراتب بالاتری داشته‌اند این است که شب عید به خاطر بی‌پولی شرمندهٔ خانوادهای‌شان باشند و آنقدر بی‌پول باشند که نتوانند شب عید دل خانوادهای‌شان را شاد کنند؟

"کارگران از این وضعیت خسته شده‌اند. تعویق در پرداخت مطالبات حقوقی ادامهٔ زندگی را برای کارگران سخت کرده است. اقساط عقب افتاده و دغدغهٔ تامین معیشت در این منطقه آنقدر زیاد است که نمی‌توان مدت طولانی این شرایط را تحمل کرد. به همهٔ این‌ها اضافه کنید مخارج سنگین شب عید را که کارگران را شرمندهٔ خانواده‌هایشان کرده است."

چه کسانی باید شرمنده باشد؟ آن ها که از بام تا شام در سرما و گرما و در شرایط سخت و طاقت فرسا و غیرایمن محیط های کار، مشغول کار و تلاشند و ثروت و رفاه برای جامعه تولید می کنند؟ یا آنان که از قبل کار و رنج کارگران و استثمار هرچه بی رحمانه تر آنان، سرمایه انباشت می کنند و سودهای نجومی و افسانه ای به جیب می زنند؟

به راستی این حق کارگرانی که در کارخانه ها و کارگاه ها، کشت زارها و معادن، مدارس و بیمارستان ها و مراکز خدماتی و حمل و نقل کار و تولید می کنند نیست که به هنگام تحویل سال نو، تا این حد دغدغه ی تأمین معاش داشته باشند و این گونه شرمنده ی خانواده و فرزندان خود باشند.

این حق کارگرانی که به قیمت از دست دادن سلامتی و زندگی شان ذخایر طبیعی را از دل کوه بیرون می کشند و آن راتبدیل به هرآنچه که مورد نیازهمگان است می کنند نیست که این گونه زندگی کنند. حق آنها که از کار اخراج شده و در جاده و خیابان به مسافر کشی مشغولند ویا بساط دستفروشی خود را بر سر هر کوی و برزن پهن کرده و هر لحظه نگران آنند که با یورش ماموران شهرداری همان اندک خرت و پرتشان و تنها اندوخته زندگی شان نیزبه یغما برود.

چند روز پیش یونس عساکره ،دکه داری که بساط میوه فروشیش توسط مامورین شهرداری خرمشهر برچیده  شد مقابل ساختمان شهرداری این شهر اقدام به خودسوزی کرد وبه دلیل شدت سوختگی (70 درصد) هم اکنون در بیمارستانی در اهواز بستری می باشد و امیدی به بهبود او نیست.

هم اکنون ودر آستانه آغاز سال نو کارگران وفعالین بسیاری در بندند و یا در معرض تهدید و ارعاب همیشگی عوامل سرمایه قرار دارند.

اما چه جای آه و افسوس است. واقعیت این که سرمایه داری به وظایف طبقاتی خود یعنی سود اندوزی و انباشت سرمایه در جهت حفظ و گسترش خود به قیمت بهره کشی از کارگران و خانه خرابی آنان، مشغول است و ما کارگران نیزبرای برون رفت از گرداب فقر و بیکاری راهی نداریم جز آنکه به وظایف طبقاتی خود عمل کنیم.

می دانیم پراکنده و شکننده ایم، اما همچنین می دانیم چه نیروی  بیکرانی در وحدت و همدلی ما نهفته است.

دست به دست هم می دهیم و برای تک تک خواسته هایمان،از افزایش دستمزد گرفته تا حق اشتغال و امنیت شغلی،از حق ایجاد تشکل تا حق اعتصاب و تجمع وهمچنین آزادی کارگران وفعالین کارگری در بند و سایر زندانیان عقیدتی و سیاسی تلاش و مبارزه می کنیم.

تا نوروزمان را بیابیم....

اول فروردین 1394

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

تجمعات کارگران آنومالی شمالی در فرمانداری بافق و دفتر شرکت سنگ آهن مرکزی دراعتراض به بلاتکلیفی کاری وخلف وعده مسئولین!

۴۵ کارگر معدن آنومالی شمالی در حدود سه ماه پیش پس از اتمام پروژه استخراج سنگ آهن از این معدن که البته وعده کار در این معدن یکساله بود ولی تنها پنج ماه طول کشید بیکار شدند .

در پی اعتراضات انجام شده توسط کارگران معدن  آنومالی شمالی، روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه سال جاری جلسه ی با حضور نمایندگانی از کارگران اخراج شده، فرماندار بافق، مدیرعامل شرکت پیمانکار شهداب و مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق برگزار شد.

ماحصل جلسه این بود که کارگران در معدن مهدی آباد که گویا شرکت سنگ آهن بافق یکی از سهامداران این معدن می باشد، مشغول به کار شوند.

به گزارش27اسفندبافق پویا،طبق گفته های مدیر عامل سنگ آهن مرکزی بافق قرار شد نیمه اسفندماه سال جاری تمام تجهیزات و امکانات اشتغال و سرویس ایاب و ذهاب کارگران  فراهم شود و کارگران در معدن مهدی آباد مشغول به کار شوند.

معدن مهدی آباد در ۴۶ کیلومتری ذوب و روی بافق قرار دارد که جاده اصلی بافق یزد از روبروی ذوب و روی بافق  توسط یک جاده خاکی  بعد از گذشتن  از روستای گردکوه به این معدن وصل میشود.

کارگران به خاطر شرایط اقتصادی و وعده های مسئولین در مورد اجرای تمام مزایا مثل قبل و همچنین تامین سرویس ایاب و ذهاب از بافق کار در این معدن را پذیرفتند اما متأسفانه امروز که زمان اجرای آن رسیده، وعده های داده شده در پیچ و خم زمان گم شده و رنگ عوض کرده اند.

روز ۲۶ اسفندماه کارگران دوباره برای پیگیری مشکلات پیش آمده در محل فرمانداری بافق و دفتر شرکت سنگ آهن مرکزی تجمع کردند. تنها چند روز تا شروع سال جدید باقی نمانده است ولی هنوز گویا تکلیف این کارگران مشخص نیست.

کارگران گفتند:در این چند روز هر وقت  برای کار به معدن مهدی آباد مراجعه کردیم با عمل جدیدی از سوی آنها روبرو شدیم. روز اول جاده را بهانه کردند که این جاده برای رفت و آمد شما امنیت ندارد و اشرار و حیوانات وحشی در این منطقه هستند پس باید برای زندگی به یزد یا مهریز مهاجرت کنید حال آنکه در این مسیر روستایی وجود دارد و تا به حال هیچ مشکلی پیش نیامده است!

دفعه ی بعد در مورد شیفت کاری  طوری برنامه ریزی کرده بودند که باید در هفته فقط دو روز به بافق برمی گشتیم و نمی دانیم با توجه به قانون ایمنی کار چطور این قانون شیفت را می  خواستند اجرا کنند مگر نه آنکه عدم خستگی و تامین آرامش در مورد رانندگان به خصوص رانندگان ماشین های سنگین جزء ایمنی های رانندگی محسوب میشود؟!

امروز هم گفته اند چند نفر از کارگران به علت بی نظمی و عدم تایید حراست در این معدن پذیرفته نمی شوند حال آنکه به گفته همه ی کارگران حتی مسئول حراست هنوز این کارگران را ندیده و نمی شناسند؟ بی نظمی را نیز يكی از كارگران که تایید نشده بود این طور بیان کرد که من در محل کارم چند بار با سرعت غیر مجاز رانندگی کردم  که بعد از تذکر و پرداخت جریمه تمام موارد را رعایت می کردم.

نامه جمعی از فرهنگیان شیراز خطاب احسان علیخانی

اعلام عزم راسخ در ادامه اعتصابات تا وصول به حق خود

جالب است در دوره ای که صدای معلمان دلیر ،سخاوتمند ،ایثارگر و از خود گذشته این مرز و بوم به علت تبیعض های بی خردانه دولتمردان قبلی و فعلی در تمام جهان پیچیده و تمامی خبرگزاریهای خارجی به نوعی مطلوب و نامطلوب به انعکاس اعتراض فرهنگیان ایران پرداخته اند، جناب آقای احسان علیخانی مهره ای از طرف مسئولین سیمای جمهوری اسلامی شده تا از اثرات این اعتراضات در بین مردم عادی بکاهد و معلمان دلسوز را افرادی بی احساس جلوه دهد. ولی جناب آقای علیخانی و روسای والامقام صدا و سیما ایران ، شماها با پخش این کلیپ و دعوت آقا بیژن و مصاحبه با خانواده او چند مورد را برای ایرانیان شریف بطور واضح نمایش دادید.

1-اگربرای شما احساسات دانش آموزان مهم است چرا دانش آموزان دختر آتش گرفته و چهره معصوم از دست داده مدارس غیر استاندارد شهرهای مختلف را از یاد برده اید و پیگر احساسات آنها وخانواده مظلومشان نیستید؟

2-اگر شما میخواهید به مردم نشان دهید که به آینده دانش اموزان ایران می اندیشید به دولتمردان بگویید که به چه دلیل افراد بی سواد و آموزش ندیده را به عنوان سرباز معلم به کلاس درس وارد میکند . آیا غیر از دو دلیل دارد؛ اول صرفه جویی در بار مالی و دوم جایگاهی برای افراد پارتی دار تا از اعزام به خدمت سربازی سر باز زنند و دردانه هاشان در محلی امن و بی خطر بدون تکان خوردن آب در شکمشان دوران خدمت سربازی را تمام کنند.

3-اگر شما به فکر احساسات دانش آموزان هستید لطف کرده از دانش آموزانی سراغ بگیرید که تا خواهرشان از مدرسه برنگردد ،. نمیتواند به مدرسه برود .چرا که با مانتو و کفش خواهرش به مدرسه می رود.

4-چرا به فکر احساسات بسیاری از دانش آموزانی نیستند که بعد از مدرسه باید در خیابان گل فروشی و سیگار فروشی کنندو سر چهار راه شیشه اتومبیل مردم را تمیز کنند تا کمک خرج خانواده باشند؟

5-جنابان دلسوز و احساساتی ؛ چرا شما به فکر احساس معلم فرزندانتان نیستید تا بتوانند به دور از هر گونه دغدغه مالی اقدام به آموزش دانش اموزان کنند؟

6-شما دلسوزان نظام آموزشی چرا هرگز توان نشان دادن احساسات جریحه دار شده معلمان نیستید؟ چون باید سنگ زیرین آسیاب باشند؟

7-بگویید چرا کشته شده دبیر ایران عزیز توسط دانش آموزش احساسات شما را برانگیخته نمی کند؟

8- چرا مورد حمله قرار گرفتن دبیر در مدرسه توسط والدین صاحب مقام در استان خوزستان برای شما مهم نیست؟

9-چرا به حضور معلمی شرفیاب نمی شوید که برای نجات جان دانش آموزش کلیه خود را بدون هیچ گونه برپائی هیاهو و تبلیغاتی و بدون هیچ چشمداشت مالی اهدا میکند؟

10-چرا به داد مدیر مدرسه و معلم ورزشی نمی رسید که به خاطر زمین خوردن دانش آموز در زنگ ورزش و شکستن دستش در حیاط آسفالت از طرف قاضی عادل محکوم به پرداخت دیه می شوند چرا که زمین ورزش مدرسه چمن کاری نشده؟ جل الخالق

11-چرا حاضر نیستید برای معلمانی که هنگام رفتن به مدرسه بر اثر تصادف در جاده های استاندارد !!!!! دسته جمعی جان خود را از دست میدهند فاتحی ای بخوانید؟

12- آقایان، تا وقتی که سرداران سپاه که تا چند سال پیش ، ما معلمان بخاطر دلسوزی و حضور چند ماهه آنها در جبهه اقدام به نمرات ارفاقی به آنها میکردیم بخواهند در مورد دادخواهی فرهنگیان اعلام نظر مغرضانه و سیاستمدارانه کنند ، ما جامعه فرهنگیان عزم راسخ خود را در ادامه اعتصابات خود تا وصول به حق خود اعلام میداریم.

در پایان بدانید که فرهنگیان بزرگترین قشر تحصیل کرده و فرخنده این دیارند. پس لطفا با احساسات این جامعه فرهیخته بازی نکنید که بازنده شمایید.

شرم بر پا کنندگان برنامه بهار نارنج و مجری چاپلوسآن.

جمعی از فرهنگیان شیراز

کارگران لرستان در سال ۹۳

سایه بیکاری در تعقیب کارگران صنعت سیمان

بحران های صنعت سیمان و برخی مشکلات به زعم کارگران "مدیریتی" امسال دامن کارگران بزرگترین کارخانه های تولید سیمان در لرستان را هم گرفت. از تاخیرهای پی در پی در پرداخت مطالبات کارگران تا تهدید امنیت شغلی کارگران از جمله ی این بحران هاست.در این گزارش ضمن مرور آنچه در کارخانه های فولاد و چدن دورود، فارسیت دورود و سیمان دورود گذشته است، از آخرین وضعیت کارگران کارخانه باسابقه نساجی پارسیلون هم با خبر می شویم.

سایه بیکاری در تعقیب کارگران صنعت سیمان

آغار سال نو با ۵ ماه بی حقوقی کارگران فولاد و چدن دورود

کارگران یکی از بزرگترین کارخانه‌های صنعت سیمان کشور در دورود لرستان هم با ۵ ماه بی‌حقوقی سال جدید را آغاز کردند. کارخانه فولاد و چدن دورود ۱۴۰ کارگر قرار دادی و رسمی دارد که علاوه بر تعویق ۵ ماهه مزد و حقوق پایان سال، حدود دو سال حق بیمه کارگران نیز به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده بطوری که هر چند ماه یکبار دفترچه‌های درمانی کارگران با اعتبار و سفارش مدیر کل تامین اجتماعی تمدید می‌شود.

به گفته کارگران، این مطالبات شامل ۵ ماه حقوق ماه های مهر، آبان، آذر، دی و بهمن به همراه عیدی و پاداش پایان سال و حق سنوات پایان قرارداد کارگران قرار دادی می‌شود. این کارگران در چند ماههٔ گذشته بار‌ها خبر داده‌اند هیچگونه توجهی از سوی مدیریت شرکت برای رسیدگی به وضعیت کارگران صورت نمی‌گیرد و از طرفی در صورت اعتراض هم بعضا با برخورد قهری مواجه می‌شوند. اخرین بار چهارم بهمن بود که جمعی از کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود در اعتراض به پرداخت نشدن حقوقشان طی ماه‌های گذشته در مقابل واحد اداری این کارخانه تجمع کردند. در پی‌ای تجمع، دو نفر از کارگران معترض برای مدتی، از سوی مدیریت شرکت به یکی از بخش‌های غیر مرتبط که به گفتهٔ کارگران شرایط کاری سختی هم دارد، تبعید شدند.

مشکل قدیمی کمبود نقدینگی، و مشکلات ناشی از رکود فروش و عدم جایگزینی بازار مناسب برای صادرات سیمان در منطقه از جمله مسائلی است که مسولین شرکت و مدیران مجموعه هلدینگ فارس خوزستان به عنوان دلایل تاخیر در پرداخت مطالبات معوقه کارگران عنوان می‌کنند.

خبر خوش برای کارگران فارسیت

پرداخت معوقات مزدی ۱۳ماههٔ کارگران فارسیت دورود برای کارگران خبر خوشی است.

کارخانه فارسیت دورود که در پی قانون عدم استفاده از آزبست در کشور از سال ۹۰ به صورت تعطیل و نیمه تعطیل در آمد بود با تامین مواد اولیه و با همکاری شرکت هلدینگ فارس خوزستان، قرار بود خرداد سال ۹۳ آغاز به‌کار کند. در دوماههٔ گذشته شرکت فارسیت دورود که در شرف بازگشایی مجدد قرار دارد به دلیل کمبود نقدینگی اقدام به تعدیل نیرو کرده است که در نتیجهٔ آن از ماه گذشته تاکنون ۱۳۰ کارگر پیمانی این شرکت بیکار شده‌اند. پیش از این اخراج‌ها، تعداد کارگران این شرکت ۳۶۸ نفر بوده است.

مهم‌ترین خواستهٔ کارگران فارسیت این است که شرایط تولید بهتر شود تا بتوانند مطالباتشان را به موقع و به صورت ماهانه دریافت کنند.

شرکت فارسیت دورود که در شرف بازگشایی مجدد قرار دارد به دلیل کمبود نقدینگی اقدام به تعدیل نیرو کرده است که در نتیجهٔ آن از ماه گذشته تاکنون ۱۳۰ کارگر پیمانی این شرکت بیکار شده‌اند. پیش از این اخراج‌ها، تعداد کارگران این شرکت ۳۶۸ نفر بوده است. تعدیل نیرو‌ها که از اواسط دی ماه شروع شده تا به امروز ادامه داشته و تعداد آن‌ها درحال حاضر به ۱۳۰ نفر رسیده است. گفته می‌شود، این اقدام شرکت فارسیت در راستای کاهش تعداد نیرو‌ها و جلوگیری از تعطیلی کامل شرکت صورت گرفته است. همه ۱۳۰ کارگران تعدیل شده، کارگر پیمانی هستند و ۸ تا ۱۰ سال سابقه کار دارند. منابع خبری می‌گویند، قرار است تا پایان سال با این کارگران تسویه حساب صورت بگیرد.

اگر چه بازخریدی نزدیک به ۱۳۰ نفر از کارگران فارسیت، توافقی انجام شده و قرار است کارگران به ازای هر سال خدمت مطالبات حقوقی خود رابه طور کامل دریافت کنند اما سختی پیدا کردن شغل دراستان‌هایی چون لرستان که رتبهٔ اول بیکاری در کشور را دارند، به قدری زیاد است که معلوم نیست تکلیف وضعیت شغلی این تعداد از کارگران بعد از این چه می‌شود.

این کارگران ۱۲ تا ۱۳ ماه حقوق و معوقات طلبکار بودند که طبق آخرین خبرهای رسیده از سوی کارگران، معوقات کارگران پرداخت شده و اکنون آن‌ها باید منتظر بمانند تا بعد از تعطیلات نوروز که این کارخانه مجددا فعالیتش را از سر بگیرد.

گفتنی است کارخانه فارسیت دورود در زمینه تولید محصولات الیاف سیمان از قبیل لوله‌های فشار قوی آبرسانی، لوله‌های فاضلابی و… فعالیت می‌کند.

فروش نامناسب سیمان/تهدید امنیت شغلی کارگران سیمان دورود

کارگران شرکت سیمان دورود خوشبختانه معوقات مزدی ندارند اما افت شدید فروش سیمان تهدیدی برای امنیت شغلی بیش از ۸۲۰ نفر از کارگران این شرکت شده است.

عدم فروش مناسب سیمان در داخل کشور و محدودیت‌های به وجود آمده در صادرات سیمان به کشورهای منطقه باعث شده با تهدید جدی امنیت شغلی کارگران مواجه باشیم. کارخانه سیمان دورود بیش از ۸۲۰ کارگر دارد که ۱۸۰ نفر آنان رسمی و ۲۴۰ کارگر قراردادی هستند و مابقی کارگر شرکتی محسوب می‌شوند که هم اکنون با توجه با شرایط فروش سیمان دغدغهٔ تهدید امنیت شغلی خود را دارند.

به گفتهٔ  فعالین کارگری، پروژه‌های سدسازی عمده‌ترین خریداران سیمان بودند که به دلیل توقف بسیاری از این پروژه‌ها خرید سیمان با کاهش مواجه شده است.

پارسیلون در بیم و امید

در آستانهٔ سال نو، هنوز معوقات سه ماههٔ کارگران کارخانه نساجی پارسیلون پرداخت نشده است. کارگران این کارخانه گفته‌اند، علی رغم پرداخت عیدی، هنوز معوقات مزدی سه ماههٔ اخیر پرداخت نشده، اما کارفرما وعده داده تا یکی دو روز مانده به پایان سال یک ماه از سه ماه را پرداخت کند.

عدم واریز ۴درصد حق بیمه توسط کارفرما شرکت پارسیلون به تامین اجتماعی و سرگردانی بیش از ۵۰ نفر از کارگران بازنشستهٔ این شرکت هم در چند ماههٔ اخیر باعث شده کارگران، بار‌ها و در چندین مرحله، در مقابل تامین اجتماعی خرم آباد تجمع کنند. گفته می‌شود، نزدیک به ۸۰ نفر از کارگران کارخانهٔ پارسیلون که دارای مشاغل سخت و زیان آور هستند در مرحلهٔ بازنشستگی قرار دارند اما به دلیل پرداخت نشدن ۴ درصد حق بیمهٔ‌ ‌ای که کارفرما ملزم به پرداخت آن است هنوز تکلیف آن‌ها مشخص نیست. کارگران گفته‌اند، به آنه وعده داده شد تا بعد از تعطیلات نوروز مشکل واریز بیمه سخت وزیان آور آن‌ها حل شود.

کارخانهٔ پارسیلون خرم آباد در حال حاضرنزدیک به ۴۰۰ نفر کارگر دارد.

منبع:ایلنا-2فروردین

نقش تورم بر بیمه‌های اجتماعی

تورم و افزایش هزینه ها طی سال های اخیر در بسیاری از کشورهای دنیا مشکل ساز شده و کیفیت زندگی را به خصوص در اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جوامع مختلف گاه به طور چشمگیری کاهش داده است.

در اغلب کشورهای دنیا به منظور جبران هزینه‌های بالا و تورم، مزایایی در قالب بیمه‌های تأمین اجتماعی به شهروندان ارائه می‌شود.

 به گزارش 1فروردین تامین24، به نقل از لوموند، در واقع، یکی از نقاط قوت بیمه‌های تأمین اجتماعی حمایت از بیمه شدگان در برابر تورم جامعه است. هر ساله طرح افزایش قیمت‌ها از سوی مراجع ذیربط مشخص و قابل اجرا می‌شود.

از این رو با افزایش قیمت‌ها مزایای بیمه‌های تأمین اجتماعی نیز بر حسب تورم تعیین می‌شوند تا شهروندان بتوانند نسبتی را بین این دو در نظر گرفته و از خدمات ارائه شده از سوی بیمه‌ها بهره‌مند شوند.

برقراری تعادل میان افزایش تورم و مزایای بیمه‌های تأمین اجتماعی، معیار زندگی افراد را طی سال‌ها در مسیری متعادل قرار می‌دهد ولی با افزایش تورم، تعادل موجود به صورت ناخودآگاه بر هم زده می‌شود. به عنوان مثال، ۳ درصد نرخ تورم در عرض ۲۰ سال، ارزش یک دلار را به ۵۵ سنت کاهش می‌دهد و این روند با توجه به افزایش مداوم تورم جهانی رو به رشد باقی می‌ماند.

در نتیجه هر گونه تغییری که در تورم بیمه‌های تأمین اجتماعی ایجاد شود، از اهمیتی حیاتی برخوردار خواهد بود. برخی ایالت‌های امریکا با استفاده از شاخص قیمت مصرف کننده، تنظیمات هزینه‌های لازم برای بیمه‌های تأمین اجتماعی را مورد محاسبه قرار می‌دهند و از این طریق قادرند تا در سال‌های آتی سرمایه‌ای را پس انداز کنند.

با بالا رفتن قیمت‌ها، قدرت مصرف کنندگان در اولویت بندی خرید‌ها افزایش می‌یابد. ولی همین افزایش قیمت و بالا رفتن تورم بیشترین اثر منفی را در سالمندان و افراد از کارافتاده‌ای که از مزایای بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند به جا می‌گذارد.

بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده، قدیمی‌ترین افرادی که تحت پوشش بیمه‌های تأمین اجتماعی بوده، بیشترین تأثیرپذیری را دارند. در واقع، بازنشستگانی که ۹۲ سال عمر می‌کنند در مقایسه با قانون فعلی تأمین اجتماعی امریکا، ارزش یک ماه از منافع و مزایا را از دست می‌دهند.

کارگرانی که معلولیت داشته و از کارافتاده محسوب می‌شوند و نیز افراد ذینفعی که سال هاست از مزایای ارائه شده استفاده می‌کنند نیز کمترین صدمه را می‌بینند. بنابراین، یافتن راه کارهایی که بتواند بیمه‌های تأمین اجتماعی را در طول سالیان دراز به صورت مستحکم حفظ کند از اهمیت خاصی برخوردار است.

ضعف حفاظت تأمین اجتماعی در برابر تورم، ضررهای مالی فراوانی را به افرادی وارد می‌کند که حداقل توانایی پرداخت را دارند. روند افزایشی این شاخص، تنظیم هزینه‌های زندگی را که از مزایای بیمه‌ای تأمین می‌شوند را کاهش داده و در سایر برنامه‌ها نیز حدود ۱۳۰ میلیارد دلار پس انداز می‌کنند.

هزینه‌های سالانه زندگی که به طور کلی از سوی بیمه‌های تأمین اجتماعی به مشمولان ارائه می‌شوند بر حسب تورم متغییر است. برخی کار‌شناسان بر این باورند که شاخص قیمت مصرف کننده تا ۰. ۳ درصد کمتر از شاخص سال جاری افزایش می‌یابد. این بدان معناست که سالمندان جامعه به ازای هر سال ۰. ۳ درصد افزایش کم تری را در قالب خدمات تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند.

تغییرات ایجاد شده میلیارد‌ها دلار در زمینه پرداخت‌ها برای دولت صرفه جویی در پی داشته و اثرات طولانی مدتی بر سیستم تأمین اجتماعی می‌گذارد.

حقوق و درآمد ماهیانه افراد شاغل هم زمان با بالا رفتن قیمت کالا‌ها و اجناس افزایش می‌یابد و در واقع، شانه به شانه یکدیگر رشد می‌کنند. بسیاری از افراد جامعه اثرات به جا مانده از تورم را بر طرح‌های بازنشستگی سالمندان حائز اهمیت نمی‌دانند.

تورم حتی در درجات پایبن نیز قدرت خرید را از مصرف کنندگان سلب می‌کند. بیشتر کار‌شناسان توصیه می‌کنند که افراد جامعه بایستی نیازهای دوران بازنشستگی خود را با ۳ درصد نرخ تورم محاسبه کنند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که طبق افزایش نرخ تورم طی سال‌های اخیر، معیاری برای محاسبه درآمد‌ها و تناسب با تورم موجود و نیز تأثیر آن بر بیمه‌های تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

چنانچه در حال حاضر نیاز سالیانه فردی حدود ۳۵ هزار دلار باشد به ۴۷ هزار و ۳۷ دلار طی ۱۰ سال آینده نیاز دارد تا بتواند معیارهای معمول زندگی را در پیش گیرد. افرادی که در ۶۵ سالگی بازنشسته می‌شوند، در عرض ۲۰ سال و برای رسیدن به ۸۵ سال به ۶۳ هزار و ۲۱۴ دلار در سال نیاز دارند. افرادی که در ۶۵ سالگی بازنشسته شده و تا ۹۹ سال زندگی می‌کنند به ازای ۳۴ سال حدود ۹۵ هزار و ۶۱۷ دلار در سال نیاز دارند.

به طور کلی، افراد با احتساب تورم ۳ درصد به ۸۰ هزار و ۶۳۵ دلار در طول ۱۰ سال و نیز به ۱۲۰ هزار دلار در طول ۲۰ سال نیاز دارند. از سوی دیگر، طی ۳۴ سالی که افراد در دوران بازنشستگی و تا رسیدن به ۹۹ سالگی زندگی می‌کنند به ۱۶۳ هزار و ۹۱۴ دلار نیازمندند.

در این میان، بیمه تأمین اجتماعی و برخی طرح‌های مستمری بازنشستگی، درآمد افراد را برحسب تورم موجود تنظیم می‌کنند. اشخاصی که در دوران بازنشستگی به سر می‌برند با خروج از بخش سرمایه گذاری و پس انداز ارزش پول آن‌ها در گذر زمان به طور قابل توجهی کاهش یافته و برای تأمین نیازهای روزمره به مبالغ بیشتری نیاز دارند.

چطور بنزین و نان و مرغ گران شدند اما تورم کاهش یافت؟

سال 1393 یک ویژگی متمایز داشت و آن این بود که هرچند تورم به مرز 15 درصد رسید اما در این سال اقلامی مانند بنزین و نان رسما گران شدند و اقلامی مانند مرغ هم غیررسمی افزایش قیمت یافتند.

به گزارش2فروردین اقتصادنیوز، با این حال از نگاه کارشناسان در محاسبه تورم مرکز آمار ایران و بانک مرکزی چون سهم این اقلام از مجموع اقلام محاسبه شده در تعیین میزان تورم ناچیز است این افزایش قیمت‌ها تورم را تحت تاثیر قرار نداده است.

جزئیات نحوه محاسبه تورم توسط بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که بیشترین سهم یا ضریب اقلام در محاسبه تورم مربوط به بخش مسکن با ضریبی بیش از 28 درصد است؛ مسکنی که بازارش در سال 1393 چندان پررونق نبود و به اذعان عمده کارشناسان و مشاوران املاک افزایش قیمت چندانی در این بخش اتفاق نیفتاد.

با این حال از نگاه کارشناسانی چون علی نقی مشایخی علت اصلی کاهش تورم، کنترل نقدینگی و استفاده نکردن از منابع بانک مرکزی بوده است.

به هر ترتیب نرخ حامل‌های انرژی در سال 1393 گران شد، قیمت نان نیز به صورت رسمی افزایش یافت و اقلام دیگری چون مرغ در برخی مقاطع زمانی با حاشیه بسیار گران شد اما در نهایت به نظر می رسد تورم چندان تحت تاثیر قرار نگرفت.

یونس عساکره، معترض خرمشهری که خود را آتش زد، در تهران درگذشت

فعالان حقوق بشر اهوازی، بامداد روز یکشنبه ۲۲ مارس ۲۰۱۵ میلادی خبر دادند، یونس عساکره جوان اهل خرمشهر که هفته گذشته در اعتراض به بیکاری اش دست به خودسوزی زده بوده، در بیمارستان مطهری تهران درگذشت.

این جوان عرب روز شنبه ۱۴ مارس ۲۰۱۵ در برابر شهرداری خرمشهر دست به خودسوزی زد و پس از آن به بیمارستان طالقانی شهر اهواز انتقال داده شد.

به منظور اعزام یونس عساکره به تهران، شرکت هواپیمایی مبلغ ۵۰ میلیون تومان از خانواده وی درخواست کرده بود. خانواده عساکره بدلیل وضعیت سخت اقتصادی و ناتوانی در پرداخت هزینه هواپیما مجبور شدند تا فرزندشان را که از سوختگی ۹۰ درصد رنج می برد، با آمبولانس به تهران منتقل کنند. این در حالی است که رسانه های جمهوری اسلامی خبر حمایت کامل دولت از این جوان داده بودند.

کریم دحیمی فعال حقوق بشر در لندن گفت:« بنا به اطلاعاتی که در دست دارد خانواده یونس عساکره اعلام کرده اند که آنها هیچ کمکی از سوی هیچکس دریافت نکرده اند و انتقال یونس به تهران بواسطه خودروی آمبولانس بدلیل عدم توانایی خانواده در پرداخت هزینه هواپیما بوده است».

یونس عساکره جوان ۳۲ ساله اهل خرمشهر، متأهل و دارای دو فرزند است. عساکره دارای یک دکه میوه فروشی بود، که تنها منبع رزق خانواده وی بود. یونس در یک منزل أجاره ای زندگی می کرد، و اخیراً قرارداد أجاره وی منقضی شده و صاحب خانه از او خواسته بود تا منزل را تخلیه کند.

وی هنگام مراجعه به محل کارش، با تخریب دکه اش توسط ماموران نیروی انتظامی و شهرداری روبرو می شود. او با مشاهده این صحنه و فشارهای معیشتی یک گالن بنزین را با خود برد و روز شنبه ۱۴ مارس ۲۰۱۵ در مقابل ساختمان شهرداری دست به خودسوزی زد.

انتشار خبر خودسوزی یونس عساکره نارضایتی شدیدی را در میان اهوازی ها بهمراه داشته است. هزاران تن از جوانان اهوازی با در دست داشتن عکس های یونس عساکره روز سه شنبه ۱۷ مارس در هنگام مسابقه فولاد و الهلال ،با نیروهای انتظامی به شدت درگیر شدند.

بنا به همین گزارش دهها تن از جوانان عرب اهوازی با شنیدن خبر وفات یونس عساکره خود را از شهرهای مختلف به منزل خانواده عساکره در شهر خرمشهر رسانده و در آنجا تجمع کرده اند.

منبع: العربیه-2فروردین

تظاهرات درمادرید علیه سیاست های ریاضتی دولت اسپانیا

شنبه20مارس،خیابانهای مادرید باری دیگر میزبان بسیاری از اسپانیایی ها بود که مخالف سیاستهای سختگیرانه اقتصادی دولت اسپانیا هستند. معترضان نام این تظاهرات را به زیر سوال رفتن شان انسانی گذاشته بودند. بسیاری از انها فریاد زدند که اسپانیا ناگزیر نیست قوانین تحمیلی اروپا را بپذیرد.

به گزارش21مارس یورونیوز،یکی از تظاهرات کنندگان می گوید: “باید به فکر جوانان این مملکت باشیم. بسیاری از مردم دیگر نمی توانند بخاطر گرانی در شهرها زندگی کنند. مایه شرمندگی است.”

دیگری می گوید: “غیرقابل قبول است، همه چیز را خصوصی کرده اند، بهداشت را، تحصیل و تمام خدماتی که باید در خدمت شهروندان قرار بگیرد.هرروز تعداد فقرا بیشتر می شود، فقرایی که غذایی برای خوردن ندارند. شرایط امروز ما مایه شرمندگی است. صفهایی که فقرا تشکیل می دهند در تلویزیونها نمایش داده نمی شوند.”

در پایان تظاهرات بین پلیس و تظاهرات کنندگان درگیریها پراکنده ای پیش آمد و پانزده نفر نیز بازداشت شدند.

اعتصاب خلبانان لوفت هانزا چهارمین روز راپشت سرگذاشت

خلبانان شرکت هواپیمایی لوفت هانزا روز شنبه وارد چهارمین روز اعتصاب خود شدند.

به گزارش21مارس یورونیوز،این اعتصاب که پرواز های بلند مدت را شامل می شود باعث لغو ۷۴ پرواز از۱۶۰ پرواز بلند مدت روزانه این شرکت هواپیمایی شده است. خلبانان به برنامه کاهش هزینه های این شرکت برای رقابت با دیگر شرکت های هواپیمایی اعتراض دارند.

دوم فروردین ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری3فروردین1394

 

- دروغ بزرگ وزیرکاردردفاع ازافزایش 17درصدی حداقل دستمزد کارگران!

- اخراج۸۴ هزار نفر از کارکنان دولت طی 18ماه گذشته!

- آخرین آمار در مورد نیروی کار ایران

- ششمین شماره نشریه علیه بیکاری منتشرشد!

- تظاهرات اعتراضی مردم خشمگین در روز خاکسپاری یونس عساکره در خرمشهر

دروغ بزرگ وزیرکاردردفاع ازافزایش 17درصدی حداقل دستمزد کارگران!

به گزارش3فروردین مهر،ربیعی در پاسخ به تمامي انتقادها در خصوص افزايش ۱۷ درصدي دستمزد كارگران در سال جاری گفت: برخلاف تمام ادعاهاي مطرح شده، اين براي نخستين‌ بار بعد از انقلاب است كه ميزان افزايش حقوق كارگران و كارمندان، بيش از مقدار تورم اعلام شده از سوي دولت است.

http://www.mehrnews.com/news/2521520/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D9%85%D8%B2%D8%AF%DB%B9%DB%B4-%D8%A7%D8%B8%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%86%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF

برای پی بردن به دروغ بزرگ وزیرکار نظرتان رابه جداول درصد افزایش دستمزد کارگران ونرخ تورم از سال1358تا1392جلب می کنیم:

مقایسه نرخ رشد تورم و حداقل دستمزد

 

سال

حداقل حقوق ماهیانه (تومان)

درصد افزایش حداقل دستمزد

نرخ رشد تورم

مابه التفاوت نرخ رشد حداقل دستمزد با نرخ تورم

 

1353

315

-

-

-

 

1354

393

%24.8

%9.9

%14.9

 

1355

456

%16.0

%16.6

-%0.6

 

1356

540

%18.4

%25.1

-%6.7

 

1357

630

%16.7

%10.0

%6.7

 

1358

1,701

%170.0

%11.4

%158.6

 

1359

1,905

%12.0

%23.5

-%11.5

 

1360

1,905

%0.0

%22.8

-%22.8

 

1361

1,905

%0.0

%19.2

-%19.2

 

1362

1,905

%0.0

%14.8

-%14.8

 

1363

1,905

%0.0

%10.4

-%10.4

 

1364

2,160

%13.4

%6.9

%6.5

 

1365

2,160

%0.0

%23.8

-%23.8

 

1366

2,280

%5.6

%27.7

-%22.1

 

1367

2,490

%9.2

%28.9

-%19.7

 

1368

2,490

%0.0

%17.4

-%17.4

 

1369

3,000

%20.5

%9.0

%11.5

 

1370

5,001

%66.7

%20.7

%46.0

 

1371

6,801

%36.0

%24.4

%11.6

 

1372

8,982

%32.1

%22.9

%9.2

 

1373

11,682

%30.1

%35.2

-%5.1

 

1374

16,000

%37.0

%49.4

-%12.4

 

1375

20,721

%29.5

%23.2

%6.3

 

1376

25,446

%22.8

%17.3

%5.5

 

1377

30,153

%18.5

%18.1

%0.4

 

1378

36,183

%20.0

%20.1

-%0.1

 

1379

45,801

%26.6

%12.6

%14.0

 

1380

56,790

%24.0

%11.4

%12.6

 

1381

69,846

%23.0

%15.8

%7.2

 

1382

85,338

%22.2

%15.6

%6.6

 

1383

106,602

%24.9

%15.2

%9.7

 

1384

122,592

%15.0

%10.4

%4.6

 

1385

150,000

%22.4

%11.9

%10.5

 

1386

183,000

%22.0

%18.4

%3.6

 

1387

219,600

%20.0

%25.4

-%5.4

 

1388

263,520

%20.0

%10.8

%9.2

 

1389

303,000

%15.0

%12.4

%2.6

 

1390

330,300

%9.0

%21.5

-%12.5

 

1391

390,000

%18.1

%28.7

-%10.6

 

منبع: بانک مرکزی مرکز آمار   * تورم سال 91 مربوط به دی ماه است 

 

 

سال

حداقل دستمزد – تومان

درصد افزایش حداقل دستمزد

نرخ رشد تورم

مابه التفاوت نرخ رشد حداقل دستمزد با نرخ تورم

 

1370

5001

66.7

20.7

46

 

1371

6801

36

24.4

11.6

 

1372

8982

32.1

22.9

9.2

 

1373

11682

30.1

35.2

5.1-

 

1374

16000

37

49.4

12.4-

 

1375

20721

29.5

23.2

6.3

 

1376

25446

22.8

17.3

5.5

 

1377

30153

18.5

18.1

0.4

 

1378

36183

20

20.1

0.1-

 

1379

45801

26.6

12.6

14

 

1380

56790

24

11.4

12.6

 

1381

69846

23

15.8

7.2

 

1382

85338

22.2

15.6

6.6

 

1383

106602

24.9

15.2

9.7

 

1384

122592

15

10.4

4.6

 

1385

150000

22.4

11.9

10.5

 

1386

183000

22

18.4

3.6

 

1387

219600

20

25.4

5.4-

 

1388

263520

20

10.8

9.2

 

1389

303000

15

12.4

2.6

 

1390

330000

9

21.5

12.5-

 

1391

389500

18

28.7

10.7-

 

1392

487000

25

31.5

6.5-

 

اخراج۸۴ هزار نفر از کارکنان دولت طی 18ماه گذشته!

به گزارش3فروردین اقتصادنیوز، محمود عسگری آزاد، جانشین معاون رئیس جمهور ۲۶ اسفند ماه سال گذشته گفته بود: در ۱۸ ماه گذشته از عمر دولت یازدهم، به میزان سه درصد از تعداد کارکنان دولت کاسته شده و تعداد حدود ۸۴ هزار نفر از کارکنان دولت از این سیستم خارج شدند.

با این حال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اطلاعیه اولین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور برای استخدام پیمانی در سال ۱۳۹۴ را منتشر کرده که در آن عنوان شده است:

«بدین وسیله به اطلاع متقاضیان استخدام در دستگاه‌های اجرایی کشور می‌رساند، وزارت امور اقتصادی و دارایی، دیوان عدالت اداری، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان پزشکی قانونی کشور، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان سنجش آموزش کشور، سازمان ملی بهره وری ایران، سازمان هواپیمایی کشوری، مرکز اورژانس تهران، استانداری خراسان شمالی و برخی از دستگاه‌های اجرایی استان، سازمان علمی تحقیقاتی وابسته به نهاد ریاست جمهوری، نیروی انسانی مورد نیاز خود را طبق مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری و در چارچوب دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای بکارگیری افراد واجد شرایط در دستگاه‌های اجرایی موضوع بخشنامه شماره ۹۷۵۷/۹۳/۲۰۰ مورخ ۱۹/۷/۱۳۹۳ و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور (تبدیل وضع مربیان حق التدریس موضوع مصوبه شماره ۱۲۲۲۱۸/ت۵۰۹۴۷هـ مورخ ۱۷/۱۰/۱۳۹۳ هیئت محترم وزیران)، از محل مجوزهای استخدامی مأخوذه، از طریق برگزاری آزمون مشترک فراگیر به صورت کتبی توسط سازمان سنجش آموزش کشور (به عنوان موسسه مجری) و با نظارت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سال ۱۳۹۴ و طی مراحل گزینش بصورت پیمانی تأمین خواهند نمود.

متقاضیان می‌توانند برای مطالعه شرایط و ضوابط استخدام هر یک از دستگاه‌های اجرایی مذکور، نحوه و زمان ثبت نام، از روز دوشنبه ۱۰/۱/۱۳۹۴ لغایت ۱۷/۱/۱۳۹۴ به آدرس www. Sanjesh. org مراجعه نمایند. توضیحات بیشتر در خصوص ضوابط و شرایط هر یک از دستگاه‌ها و تاریخ برگزاری آزمون در دفترچه راهنمای آزمون و اطلاعیه ثبت نامی که در تاریخ ۱۰/۱/۹۴ منتشر خواهد شد، درج می‌گردد.

ضمناَ چنانچه علاوه بر دستگاه‌های اجرایی فوق، دستگاه دیگری اضافه گردد، اسامی نهایی دستگاه‌های متقاضی استخدام در اطلاعیه مذکور درج خواهد شد.»

آخرین آمار در مورد نیروی کار ایران

مرکز آمار ایران در ۱۳ اسفند ماه سال ۹۳ آخرین تحولات و آمارهای مربوط به نیروی کار در سال ۹۲ را منتشر کرد.

مرکز آمار ایران گزارشی ۴۰۰ صفحه‌ای را در مورد مهم‌ترین شاخص‌های نیروی کار در سال ۹۲ منتشر کرده است که چکیده‌ای از مهم‌ترین آمار ارائه شده در این گزارش به شرح زیر است.

نرخ مشارکت اقتصادی شاخصی است که نشان می‌دهد چند درصد از جمعیت در سن کار، فعال یعنی شاغل و یا بیکار (در جستجوی کار) هستند. مطابق نتایج به دست آمده در سال ۱۳۹۲، نرخ مشارکت در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در کل کشور ۳۷/۶ درصد بوده است. این شاخص در بین مردان ۶۳ درصد و در بین زنان ۱۲/۴ درصد محاسبه شده است.

همچنین نتایج مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، درصد جمعیت فعال ۱۰ ساله و بیشتر در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری است. به طوری که نرخ مشارکت اقتصادی در نقاط روستایی ۳۹/۷درصد و در نقاط شهری ۳۶/۹ درصد بوده است.

 

در صورتی که جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، جمعیت در سن کار فرض شود، نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور ۴۱/۱ درصد به دست می‌آید. این شاخص در بین مردان ۶۹ درصد و در بین زنان ۱۳/۴ درصد، در نقاط شهری ۴۰/۱ و در نقاط روستایی ۸/ ۴۳ درصد به دست می‌آید.

مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی در گروه‌های سنی نشان می‌دهد، بیشترین نرخ مشارکت (۵۵/۹ درصد) در گروه سنی ۳۴- ۳۰ ساله بوده است. این امر برای زنان و مردان متفاوت است، به نحوی که مردان گروه سنی ۳۹-۳۵ ساله را با ۹۴/۴ درصد و زنان گروه سنی ۲۹- ۲۵ ساله ۲۰/۱ درصد بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی را به خود اختصاص داده‌اند.

جمعیت شاغل و بیکار

گزارش مرکز آمار نشان می دهد در سال ۱۳۹۲، از مجموع ۲۳ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۷۷۲ نفر جمعیت فعال ۶۴-۱۵ ساله، ۸۹/۳ درصد شاغل بوده‌اند. از مجموع این شاغلان، ۱۲/۳ درصد مربوط به گروه سنی ۲۴-۱۵ ساله، ۶۲/۱ درصد مربوط به گروه سنی ۴۴-۲۵ ساله و ۲۵/۵ درصد مربوط به گروه سنی ۶۴- ۴۵ بوده است.

این نسبت‌ها برای مردان به ترتیب ۱۲/۵ درصد، ۶۱/۵ درصد و ۲۶ درصد و برای زنان ۱۱/۶ درصد، ۶۵/۸ درصد و ۲۲/۶ درصد بوده است.

در سال ۱۳۹۲، ۱۰/۷ درصد از جمعیت فعال ۶۴- ۱۵ ساله را بیکاران تشکیل می‌داده‌اند. از مجموع تعداد این بیکاران، ۳۲/۷ درصد مربوط به گروه سنی ۲۴-۱۵ ساله، ۶۰/۱ درصد مربوط به گروه سنی ۴۴-۲۵ ساله و ۷/۲ درصد مربوط به گروه سنی ۶۴- ۴۵ ساله بوده است.

این نسبت‌ها برای مردان به ترتیب ۳۲/۴ درصد، ۵۷/۹ درصد و ۹/۸ درصد و برای زنان ۳۳/۳ درصد و ۱/۷ درصد بوده است.

در گزارش مرکز آمار ایران مرز میان شاغل و بیکار، هفته‌ای یکساعت کار در طول هفته است. به عبارت دیگر کسی که در طول هفته فقط یکساعت کار می‌کند شاغل محسوب می‌شود.

نرخ بیکاری زنان سه برابر مردان است

در سال ۱۳۹۲، از ۲۳ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۵۲ نفر جمعیت که دارای سن ۱۰ سال و بالا‌تر از آن هستند، ۱۰/۴ درصد بیکار بوده‌اند. بالا‌ترین نرخ بیکاری مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال با ۲۵/۴ درصد و پایین‌ترین نرخ بیکاری مربوط به گروه سنی ۶۵ ساله و بیشتر با ۱/۲ درصد بوده است.

نرخ بیکاری در بین مردان ۸/۶ درصد و در بین زنان ۱۹/۸ بوده است. همچنین این نرخ در نقاط شهری ۱۱/۸ درصد و در نقاط روستایی ۷ درصد به دست آمده است.

۳۶ درصد از بیکاران با پرس و جو از آشنایان دنبال کار هستند

در سال ۹۲، از بیکاران ۱۰ ساله و بیشتر، ۳۹/۳ درصد ۱۹ ماه و بیشتر ۰/۱ درصد کمتز از یک ماه بیکار بوده‌اند. در این سال، ۳۵/۹ درصد از اقدامات انجام شده برای جستجوی کار به پرس و جو از دوستان و آشنایان، ۱۹/۴ درصد به درج آگهی در روزنامه‌ها یا مطالعه آگهی‌های استخدام، ۱۲/۶ درصد به ثبت نام در مراکز کاریابی غیردولتی، ۱۱/۵ درصد به تماس با کارفرما و ۹/۸ درصد به ثبت نام یا پیگیری در مراکز خدمات اشتغال وزارت کار اختصاص داشته است.

فقط ۳/۵ درصد از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند

در مورد بیمه بیکاری و کسانی که از آن در سال ۱۳۹۲ استفاده کرده‌اند، آمار‌ها نشان می‌دهد ۹۶/۵ درصد بیکارانی که قبلاً شاغل بوده‌اند، از بیمه بیکاری استفاده نمی‌کرده‌اند و فقط ۳/۵ درصد آنان از بیمه بیکاری استفاده می‌کرده‌اند.

شایان ذکر است، از بیکاران قبلاً شاغل در بخش کشاورزی ۱/۳ درصد، در بخش صنعت ۵/۳ درصد و در بخش خدمات ۲/۲ درصد از بیمه بیکاری استفاده می‌کرده‌اند.

وضع شغلی؛ سهم ۸۳ درصدی بخش خصوصی!

در سال ۱۳۹۲، از جمعیت شاغل ۱۰ ساله و بیشتر، ۸۲/۹ درصد را کارکنان بخش خصوصی (کارفرمایان، کارکنان مستقل، مزد و حقوق بگیران بخش خصوصی و تعاونی، کارکنان فامیلی بدون مزد) و ۱۷/۱ را مزد و حقوق بگیران بخش عمومی تشکیل می‌داده‌اند.

این نسبت‌ها در جامعه مردان به ترتیب ۸۴/۵ درصد و ۱۵/۵ درصد و در جامعه زنان، ۷۳/۶ درصد و ۲۶/۴ درصد بوده است.

گروه‌های عمده شغلی و بخش‌های عمده فعالیت

در سال ۱۳۹۲، ۲۰/۱ درصد شاغلان در گروه شعلی «ضنعتگران و کارکنان مشاغل مربوط» مشغول به کار بوده‌اند. همچنین در مرتبه بعدی ۱۵/۹ درصد در گروه شغلی «کارگران ساده» و ۱۵/۲ درصد نیز در گروه شغلی «کارکنان ماهر کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» مشغول به کار بوده‌اند.

در بخش کشاوری گروه «کارکنان ماهر کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» با ۸۲/۴ درصد، در بخش صنعت گروه شغلی «صنعتگران و کارکنان مشاغل مربوط» با ۵۰ درصد و همچنین در بخش خدمات گروه شغلی «کارکنان خدماتی و فروشندگان فروشگاه‌ها و بازار‌ها» با ۲۵/۲ درصد بیشترین درصد از گروه‌های شغلی مربوط را به خود اختصاص داده‌اند.

مدت اشتغال

در سال ۱۳۹۲، مدت اشتغال اصلی، ۱۸/۹ درصد از شاغلان، از ۳ سال تا کمتر از ۶ سال و ۱۴/۶ درصد از یک تا ۳ سال بوده است. که این ارقام به ترتیب برای مردان ۱۸/۸ و ۱۴/۴ درصد و برای زنان ۱۹/۶ و ۱۶/۲ درصد به دست آمده است.

منبع:تامین24-3فروردین-خسرو صادقی بروجنی

ششمین شماره نشریه علیه بیکاری منتشرشد!

مطالب این شماره:

بادکنکهای اعتراضی بر فراز ایران

فکر کردین کارگرها را میتونین گول بزنین!

یاغیان و جنبش علیه بیکاری

داستان اداره کاریابی شماره یک تهران

صیغه کار بجای قرارداد کار!

آینده پا در هوای بیکاران!

کلوخ پراکنی دولت علیه کارگران

تا خرخره اسیر دزدی و اختلاس

شعر خیابان بیکاری

لینک ششمین شماره نشریه علیه بیکاری  :

http://www.a-bikari.com/1pdf/AleyheBikari6.pdf

تظاهرات اعتراضی مردم خشمگین در روز خاکسپاری یونس عساکره در خرمشهر

مراسم تشییع و خاکسپاری یونس عساکره، جوان خرمشهری که در اثر خودسوزی اعتراضی جان خود را از دست داد، به تظاهرات علیه حکومت ایران تبدیل شد.

به گزارش3فروردین تقاطع،در این مراسم که از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه (۳ فروردین-۲۳ مارچ) و با تجمع در خیابان‌های اطراف “حسینیه‌ کوت‌ شیخ” خرمشهر آغاز شد، هزاران شهروند معترض که بسیاری از آن‌ها را جوانان تشکیل می دادند، فریادهای “حریه حریه” (آزادی آزادی) سر می‌دادند. جمعیت خشمگین، سپس با خواندن شعر و یزله به سوی مرکز شهر و بازار خرمشهر حرکت کردند تا این‌که حدود ساعت ۴ عصر به سمت قبرستان شهر رفتند و پیکر یونس عساکره حدود ساعت پنج و نیم به خاک سپرده شد.

بر اساس این گزارش، روز دوشنبه تصاویر و پوسترهای بزرگ آقای عساکره به زبان‌های عربی و فارسی در تمام سطح شهر خرمشهر دیده می‌شد.

این جوان ۳۱ ساله‌‌، صبح روز ۲۳ اسفند-۱۴ مارچ و یک روز پس از آن‌که دکه‌‌ی میوه‌فروشی‌اش توسط ماموران شهرداری خرمشهر تخریب شد، خود را در مقابل ساختمان شهرداری این شهر به آتش کشید.

او که متاهل و دارای دو فرزند بود، ابتدا به “بیمارستان طالقانی” اهواز که مخصوص سوانح سوختگی است، منتقل گردید و بعدتر به تهران انتقال داده شد تا اینکه صبح روز یکشنبه (۲ فروردین‌) بر اثر شدت جراحات و به ویژه عفونت ناشی از سوختگی داخلی در “بیمارستان مطهری” تهران درگذشت.

سوم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری4و5فروردین1394

 

- تشدید فشار بر فعالان کارگری محکوم است

- صدها کارگرقرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز سال نورابا اعتراض به تحمیل قرارداد موقت آغازکردند!

- پیام سندیکا شماره هفت به زبان انگلیسی ( مسنجر) منتشر شد!

- درخواست 50میلیون تومانی یک شرکت هواپیمایی برای انتقال یونس عساکره به تهران!

- زخمی وکشته شدن23کارگر فصلی گوجه چین بدنبال تصادف مینی بوس سرویس رفت وآمد!

تشدید فشار بر فعالان کارگری محکوم است

سال 1393 ، شاهد گسترش اعتراضات کارگری علیه بی‌عدالتی‌ها بودیم. هزاران کارگر در اعتراض به خصوصی‌سازی، بیکاری، دستمزدهای معوقه، نداشتن و پرداخت نشدن حق بیمه، تعطیلی مراکز تولید و آزادی کارگران بازداشت شده ... تجمع، تحصن و اعتصاب کردند. گسترش دستگیری و محکومیت‌های کارگران و فعالان کارگری، صدور حکم زندان و شلاق برای کارگران اعتصابی و هم چنین صدور حکم‌های زندان سنگین برای فعالان کارگری در ماه آخر سال گذشته، نشان از تشدید فشار بر کارگران دارد.

محکومیت سنگین جعفر عظیم‌زاده و جمیل محمدی دو تن از اعضای "اتحادیه آزاد کارگران" در اسفند ماه، دستگیری فردین میرکی، یدی صمدی، زانیار مرادی در سنندج که با وثیقه آزاد شده‌اند و هم چنین دستگیری کوروش بخشنده از فعالان کارگری قدیمی که هم چنان در بازداشت به سر می‌برد، حاکی از این است که دور جدیدی از بگیر و ببندها در پیش است.

تهدید فعالان کارگری به اجرای حکم‌هایی که از قبل صادر شده، ممنوع‌القلم کردن فعالان کارگری و گسترش فیلترینگ سایت‌های تشکل‌های مستقل از مواردی است که می‌تواند در همین راستا ارزیابی شود.

کانون مدافعان حقوق کارگر ضمن محکوم کردن این اعمال، هشدار می‌دهد که این رفتارها نمی‌تواند از گسترش اعتراضات کارگری جلوگیری کند. اعتراضاتی که با تحمیل بی‌حقوقی به کارگران و تحمیل حداقل دستمزدی که کفاف یک سوم مخارج زندگی یک خانواده‌ی کارگری راهم نمی‌دهد، به طور قطع در سال آینده گسترش خواهد یافت.

رشد فزاینده‌ی بیکاری و گسترش فقر و سیه‌روزی کارگران را نمی‌توان همواره با سرکوب اعتراضات و دستگیری و محکومیت فعالان کارگری  پاسخ گفت.

کانون مدافعان حقوق کارگر

فروردین 1393

صدها کارگرقرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز سال نورابا اعتراض به تحمیل قرارداد موقت آغازکردند!

بیش از ۵۰۰ کارگر پتروشیمی تبریز صبح امروز (چهارشنبه ۵ فروردین) در اعتراض به ممانعت کارفرما از ورودشان به کارخانه در اداره کار این شهر تجمع کردند.

به گزارش5فروردین ایلنا،مدیرعامل پتروشیمی تبریز از ابتدای سال ۹۴ تا این لحظه از ورود صد‌ها کارگر قرارداد مستقیم به کارخانه جلوگیری کرده است.

ظاهرا ممنوعیت ورود این کارگران به کارخانه که همگی در بخش تعمیرات و نگهداری مشغول به کارند خودداری‌شان از امضای قرارداد کار جدید بوده است.

یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت «کارگران قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز بیش از این حاضر نیستند با قراردادهای موقت یکساله به کار ادامه دهند و با دریافت دستمزدی معادل یک چهارم دستمزد کارکنان رسمی، احساس تبعیض کنند».

کارگران ناراضی با استناد به تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۷ قانون کار معتقدند چون ماهیت کارشان دائمی است کارفرما ملزم است با آن‌ها قرارداد دائمی منعقد.

تبصره یک ماده ۷ قانون کار می‌گوید «حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آن‌ها جنبه "غیر مستمر" دارد توسط وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید» و تبصره ۲ همین ماده صراحت دارد «در کارهایی که طبیعت آن‌ها جنبه مستمر دارد، درصورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود

بر اساس گزارش‌ها، کارگران در چهار روز ابتدای سال مقابل درب ورودی کارخانه تحصن کرده بودند و امروز با آغاز به کار ادارات دولتی بعد از تحصن مقابل درب ورودی کارخانه به اداره کار مراجعه کرده‌اند.

کارگران مدعی اند ماموران حراست ورود آنان به کارخانه را به امضای قرارداد کار مشروط کرده‌اند.

کارگران گفته‌اند در هفته‌های گذشته نسبت به امتناع کارفرما از انعقاد قرارداد دائم به اداره کار و دادگستری شکایت کرده‌اند و منتظر صدور رای نهایی توسط مراجع قضایی هستند.

گفتنی است این کارگران سال گذشته نیز در اعتراض به آنچه تبعیض بین دستمزدها در کاخانه پتروشیمی تبریز می خواندند تحصن کرده بودند.

پیام سندیکا شماره هفت به زبان انگلیسی ( مسنجر) منتشر شد!

در آن می خوانیم :

سر پیام از شماره پیام سندیکای 35- صفحه 1

شادباش سندیکا به مناسبت 8 مارس، روز جهانی زن – صفحه 2

فراخوان کارگران و نیروی کار در ایران در اعتراض به مقررات زدائی از قانون کار- صفحه 3

دادنامه اي براي حمايت از حقوق كارگران به طور عام و كارگران پروژه اي به طور خاص- صفحه 3 و 4

کارگران و سندیکا (رضا کارشناسان)- صفحه 5

سوانح کاری در صنعت ساختمان (حسین امیدی)- صفحه 5 و 6

اطلاعیه سندیکا در مورد سایت جدید- صفحه 6

درخواست 50میلیون تومانی یک شرکت هواپیمایی برای انتقال یونس عساکره به تهران!

برای انتقال یونس عساکره از اهواز به تهران یک شرکت هواپیمایی مبلغ ۵۰ میلیون تومان از خانواده وی درخواست کرده بود که خانواده وی نتوانستند این هزینه را پرداخت کنند و وی را با آمبولانس به تهران منتقل کرده بودند.

به گزارش4فروردین اقتصادنیوز، یونس عساکره، جوان خرمشهری 23 اسفند ماه سال گذشته در اعتراض به ممانعت شهرداری در ادامه کارش، مقابل ساختمان شهرداری این شهر خرمشهر خودسوزی کرده بود.

این جوان ۳۲ ساله که دو فرزند نیز داشت، پس از خودسوزی به دلیل شدت جراحات از اهواز به بیمارستان مطهری تهران منتقل شده بود و در نهایت دوم فروردین ماه جان خود را از دست داد. مرگ او را برادرش هم تایید کرده است.

همچنین آن طور که برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند برای انتقال وی از اهواز به تهران یک شرکت هواپیمایی مبلغ ۵۰ میلیون تومان از خانواده وی درخواست کرده بود که خانواده وی نتوانستند این هزینه را پرداخت کنند و وی را با آمبولانس به تهران منتقل کرده بودند.

زخمی وکشته شدن23کارگر فصلی گوجه چین بدنبال تصادف مینی بوس سرویس رفت وآمد!

بدنبال تصادف یک دستگاه مینی بوس حامل کارگران فصلی گوجه چین23کارگرزخمی وکشته شدند. حال 3کارگرزخمی وخیم است.

 به گزارش 5فروردین لنگه نیوز، واژگونی یک دستگاه مینی بوس حامل کارگران فصلی در محور بندرلنگه به پارسیان حادثه آفرید.یک دستگاه مینی بوس حامل کارگران فصلی گوجه چین با ۳۷ سرنشین در محور بندرلنگه به پارسیان از جاده منحرف و پس از برخورد با گاردریل کنار جاده به درون دره سقوط کرد.این حادثه یک کشته و ۲۲ زخمی بهمراه داشت و حال ۳ نفر از مصدومین وخیم گزارش شده است.

 پارسیان با حدود ۷۰۰ مزرعه گوجه یکی از قطبهای تولید این محصول در کشور می باشد که همه ساله تعداد زیادی از کشاورزان و کارگران به صورت فصلی به این شهرستان مهاجرت می کنند.

پنجم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری6و7فروردین 1394

 

- پیام سال نو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

- سرپیام پیام سندیکای شماره 36 اسفند ماه 1393

- زیروبم زندگی در خانه ۳۵متری یک خانواده کارگری در خیابان قصرالدشت

حقوقم به برج نرسیده تمام می‌شود

- کاهش32.1 و 30 درصدی ارزش ریال در سال های 2013 و 2014

- ریزش چاه موجب مرگ یک کارگر شد

- تعداد جان باختگان حادثه تصادف سرویس حامل کارگران فصلی درپارسیان به 2نفررسید!

پیام سال نو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

کارگران، فعالان و تشکل های کارگری!

در حالی به استقبال بهار میرویم که بیکاری، تورم و پرداخت نشدن بسیاری از دستمزدهای ناچیز که به گفته مسئولان دستمزدهای زیر خط فقر هستند گریبان اکثریت کارگران ایران را گرفته است. باز هم چون سال های گذشته وعده هایی از سوی مسئولان به عموم مردم و کارگران و زحمتکشان داده میشود "که در سال جدید خبری از گرانی نیست و تورم مهار خواهد شد". این در حالی است که ما شاهدیم  در پایان سال 93 بخش های زیادی از کارگران حتی مبالغ ناچیز عیدی خود را دریافت نکرده اند و همچنان دستمزدهای معوقه از یک ماه تا دو ماه و سه ماه و بیشتر از سوی کارفرمایان پرداخته نشده است.

ما کارگران شرکت نیشکر هفت تپه با تبریک سال نو امید آن را داریم که همگی در سال جدید، شاهد کسب مطالبات بیشتری توسط کارگران در ایران و جهان باشیم. ما بدینوسیله از تمام کارگران و فعالان کارگری و تشکل های جنبش کارگری میخواهیم در سال جدید بیش از پیش برای رفع مشکلات و ناعدالتی های موجود و تنها وتنها با اتکا به نیروی کارگری خود و با اتحاد و همبستگی در راه ایجاد و یا تقویت تشکل های مستقل خودمان بکوشیم تا بتوانیم به یک زندگی همراه با آسایش و رفاه برای عموم مردم جامعه دست بیابیم.

به امید همبستگی و پایداری هرچه بیبشتر و به امید تلاش بیشتر برای آزادی کارگران و فعالان کارگری زندانی

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

دوم فروردین سال نود و چهار خورشیدی

سرپیام پیام سندیکای شماره 36 اسفند ماه 1393

باز هفت سین سرور

 ماهی و تنگ بلور

 سکه و سبزه و آب

 نرگس و عطر گلاب

 باز هم شادی عید

آرزوهای سپید

باز لیلای بهار

باز مجنونی بید

 باز گل مست غرور

 

باز باران بهار

 باز اسفند و گلاب

باز شیدایی ناب

 خنده و شوق و امید

باز نوروزسعید

 فرا رسیدن هنگام شادمانی های عید باستانی  ایرانی و سنت دیرین نوروز بر یکایک هم میهنان ، زحمتکشان ، هم زبانان و خوبانی که چشمانتان را به خواندن و دیدن این نوشتار رنجه فرمودید شاد باش عرض می کنیم. در سال پیش رو آرزومندیم رویای اتحاد زحمتکشان برای دستیابی به جامعه ای انسانی جامه عمل پوشد تا هیچ مرد و زن زحمت کش کارگر، پرستار وآموزگار در هیچ گوشه ای از دنیا پنجه در پنجه فقر نیافکند…کودکی در گوشه خیابان نمیرد ، کارگری در سفر کاری جان نبازد ، معلمی به دست شاگردانش کشته نشود، دکل بانی بالای دکل نسوزد و

دوستان کارگر ! دستمزد هایی که امسال برایمان در نظر گرفته شد به اندازه پول تو جیبی یک روزه آقایان وآقازاده ها هم نیست. چگونه فکر می کنند که ما می توانیم با این دستمزد اندک زندگی کنیم؟  فقط از مغزهایی این فکرها ترواش می کند که انسان را نه انسان بلکه ابزاری برای تولید می بینند.

ثروتی که از ما در پرونده های گوناگون پیدا و پنهان به یغما برده می شود به راستی اگربه نسبتی مساوی بین فرد فرد کارگران تقسیم میشد چه میزان در کاهش فقر،تبعیض، فحشا ،جرایم و ایجاد امنیت می توانست مفید باشد؟ و چه اندازه عاقلانه می نمود اگر به جای آنکه چندین برابر مزد کارگران برای سرکوبی به چماق داران و زندانبانان پرداخت شود، به موقع و به اندازه ، به خود کارگر بپردازند.

 ارزنده تر آن که نوابغ اقتصادی ایران به بیان ساده و با راست گویی برآوردی حقیقی از حجم پول درگردش واعتبار واقعی صندوق دولت داشته باشند و رقم درست خط فقر راستین را به عرضتان برسانند تا بدانیم تورم و خط فقر با چه نسبتی رشد می کنند. درسال 93 حوادث شغلی ، اخراج و زندان و عقب افتادن حقوق کارگران نسبت به سال گذشته رشدی سرسام آور داشت. اجرای فرامین صندوق بین المللی پول و سرمایه داری جهانی ،جز این نخواهد بود.

امسال می خواهیم نه تنها با شما کارگران ، بلکه با آقای حسن روحانی از جانب شما گفتگویی داشته باشیم.

 آقای روحانی ، برای ما کارگران امکان نداشت برایتان یک به یک پیام بفرستیم و می دانیم برای بسیاری ازمعلمان، پرستاران و رانندگان و معدنچیان هم این ممکن نمی شد،  پس ازاین راه به شما می گوییم:

تا ما دیده ایم ، پست ریاست جمهوری همانند صندلی اتوبوس است که پس از چندی در ایستگاهی باید آن را ترک کرد.هر رییس جمهوری که بیاید چندی بر این صندلی و آن  ساختمان راهبری می کند و می رود و همه رفتگان ریاست جمهوری بی هیچ استثنا به عدم مدیریت صحیح و حیف و میل  و…. متهم شده اند. شوربختانه عملکرد روسای جمهور در کشورمان تاکنون چنین بوده است.

آقای روحانی شما به خوبی می دانید ریاست جمهوری و ریاست دولت می تواند دروازه حکومت بر قلبها باشد آنجا که هر ایرانی با دل و زبان به خدمات شما گواهی دهد چه باک از تهمت؟ مقامی چند روزه شما را خوش تر می آید یا حکومتی چون ، امیرکبیر، ماندلا و گاندی بر قلبهای یک ملت؟ مطمئن باشید افکار عمومی یعنی مردم ، کارگران، معلمان و پرستاران در کنار رانندگان ، کارمندان و معدنچیان به مدد رسانه های جمعی شاهد و ناظر کارکردهای شما هستند و می فهمند….می پرسیم که پرسش جرم نیست

آیا خورد و خوراک و پوشش خانواده شما و آقای وزیرکار با خانواده یک کارگر و یا روستایی و یا خانواده ای در محله شوش تهران زندگی می کند یکسان است ؟ آیا نباید خانواده هایمان از مزایایی که شما استفاده می کنید ، استفاده کنند؟ و فرزندان ما، مدارسی همچون مدارس فرزندان شما داشته باشند؟ آموزه های دینی سالهاست به ما آموخته اند که چگونه مدیران جامعه کیسه نان به دوش در دل تاریکی به مدد فقرا می رفتند و در سطحی همانند فقیرترین مردم کشور خود روزگار می گذراندند. شما چطور؟ آیا ین آموزه های دینی را شنیده اید و عمل می کنید؟  برای ما روشن کنید که چرا یک کارگر ایران خودرو و یا راننده اتوبوس  باید با دستمزدی این چنین روزگار بگذراند ولی مدیران این شرکت ها با ثروت تولید شده همین کارگر در نوروز در دبی و ترکیه و اروپا خوش بگذرانند؟ آیا این ، آن عدلی است که در قانون اساسی نوشته شده است؟ آقای روحانی ما نمی دانیم نوروز را شما و آقای ربیعی در کجا خواهید گذارانید اما پس از نوروز آماری بگیرید از مقصد سفر نوروزی وزیران، استانداران ، وکلای مجلس ، مدیران کل ، که نوروز کجا بودند و چه هزینه ای برای روزهای نوروز کرده اند؟ و این هزینه ها چند برابر دستمزد ماهانه یک کارگر است.

در روزهای نوروز به این فکر کنید که چه تعداد کارگر با سیاست های شما بیکار شده اند، چه تعداد ماه هاست حقوق عقب افتاده اشان را نگرفته اند و چگونه شرمنده خانواده هایشان سر سفره هفت سین می نشینند ؟ آیا عدالت این است؟ فکر کنید چرا فاصله طبقاتی پس از 36 سال این چنین زیاد شده است؟ آیا ما به وظایف مان عمل ننمودیم و از امنیت ملی مان دفاع نکردیم؟ فرزندانمان را به جنگ نفرستادیم؟ یا شما در این 36 سال به عوض تقسیم قدرت و ثروت با مردم عمل نکردید که چنین فاصله طبقاتی زیاد شد؟ می دانیم در سال آینده بازهم گرانی و بیکاری بر خانواده های ما از طریق سیاست های شما افزایش خواهد یافت و فعالان سندیکایی و اجتماعی را تحت فشار خواهید گذاشت. اما آنچه وظیفه انسانی ماست دفاع از حقوق کارگریمان است که همانا امنیت ملی ماست.

ما بازهم اعتصاب، تجمع خواهیم کرد و بازهم مامورین امنیتی شما چه در محل کار و چه در خانه به سراغمان خواهند آمد. باکی نیست.

بنگرید که امروز قضاوت مردمی بین عملکرد میرزا آقاخان نوری و امیر کبیر-  دکتر محمد مصدق و شاه چگونه فرق می گذارد . تاریخ خواهد نوشت که هرکدام از ما چگونه به وظایف خود عمل کردیم و بی تردید نوادگان شما در پیش نوادگان مردم ایران سربلند نخواهند بود.

تحریریه پیام سندیکا

زیروبم زندگی در خانه ۳۵متری یک خانواده کارگری در خیابان قصرالدشت

حقوقم به برج نرسیده تمام می‌شود

می‌گوید که با خانواده ۴نفره‌ام، کمِ‌کمِ باید در ماه ۳میلیون و نیم (تومان) درآمد داشته باشم، شاید بتوانم مثل بقیه زندگی کنم. من «صورتم را با سیلی سرخ می‌کنم» از جاهای دیگر زندگی‌ام کم می‌کنم و از هزینه‌های ضروری می‌زنم تا بتوانم شرایط قابل تحملی در خانه‌ام به‌وجود آورم. حدود یک‌میلیون و هفتصد و هشتصد هزار تومان کمبود دارم. من از لباسم دارم می‌زنم، از دارویی بچه‌هایم که تجویز پزشک است و توان خریدش را ندارم، می‌زنم، از گوشت و شیر و میوه حتی می‌زنم... من هیچ رفاهی ندارم، حتی یک مسافرت نمی‌توانم با همسر و بچه‌هایم بروم! سینما رفتن که رفاه نیست! گاهی آن را هم نمی‌توانیم برویم. من ۲سال یک‌بار هم مسافرت نمی‌روم

«همیشه دوست داشتم

ساعت‌ها در ارتفاعی بالا‌تر از شهر بایستم

و در انبوه ساختمان‌ها

دنبال خانه کسی بگردم

که دوستش دارم...

برای همین کارگر شدم! *»

می‌گذرم از تراکم دستفروش‌ها و هیاهوی انباشته در پیاده‌روهای شهر. در میانه اسفند ۱۳۹۳ به دیدن سعید مختاری‌اصل، کارگر شهرداری می‌روم. کسی که «پیش از به‌دنیا آمدن هم کارگر بود*» پدرش کارگر خیاطی بود، خودش هم از کودکی در کارگاه پدر کار می‌کرد! کارگری که در خانه محقر ۳۵متری اجاره‌ای در خیابان قصرالدشت، منتظر است تا درباره زندگی کارگری، دستمزد، مخارج و البته آرزو‌هایش برای خانواده با او به گفت‌و‌گو بنشینم.

برخلاف بیشتر کارگران، او از قانون کار سر درمی‌آورد و حقوق خود را می‌شناسد. کتابچه قانون کار روی میز کوچکش این را می‌گوید اما این آگاهی در زندگی‌اش نمود ندارد. خانه تنگ و کوچکش برای ۴نفر جای کمی است. اتاق پذیرایی و آشپزخانه اپن نقلی البته با مبلمان سبکی، تنگتر هم شده است. اتاقی مربع‌شکل پر از کتاب‌ها و لباس‌های روی هم ریخته، با ۲ صندلی کوچک جایی برای گفت‌وگو است. صندلی کودک را خودش می‌نشیند، صندلی بزرگ‌تر را من! همسر و دختربچه آقای مختاری در خانه‌اند، پسرش اما دیر‌تر به خانه می‌آید «از کتابخانه برمی‌گردد، پشت کنکور است».

او رویاهای برآورده نشده کم ندارد. آرزو می‌کند، روزی بتواند بچه‌هایش را در مدرسه‌ای ثبت‌نام کند که بتوانند خوب تحصیل کنند و مثل او کارگر نشوند! می‌گوید: جلوی پسرم شرمنده شدم که نتوانستم در کلاس‌های کنکور ثبت ‌نامش کنم. دلم می‌خواست خانه‌ای داشتم که ۴نفر اعضای خانواده با کمبود اتاق مواجه نباشند و شب آرام بخوابند. او می‌گوید: همسرم هیچ ‌وقت نتوانسته لباس‌های موردعلاقه‌اش را بپوشد، البته او همیشه مراعات حال من را می‌کند اما من نمی‌توانم برایش کاری بکنم.

او دستش «به شاخه هیچ آرزویی نرسیده» است ولی می‌گوید: زندگی خیلی از کارگران از من بد‌تر است اما من کاری که می‌خواهم بکنم این است که فرزندانم مثل من نشوند اما با درآمدی که دارم نمی‌توانم کاری بکنم.

سعید برخلاف پدرش که هر روز وقتی به خانه می‌آمد، دست‌هایش پر بود از پاکت‌های میوه و غذا، خیلی روز‌ها با دست‌خالی به خانه برمی‌گردد. او می‌گوید: «پدرم، در خانه را با پا باز می‌کرد.» اشاره‌اش به مثلی ایرانی است که توصیفی اینچنینی از «مرد» دارد که وقتی وارد خانه می‌شود، دست‌هایش پر است و مجبور است با پا در خانه را باز کند! سعید می‌گوید: «دیگر دوران پدرهای ما گذشته است. حالا دیگر آن‌ها رویایی شده‌اند و من و خیلی از کارگران دیگر اینطور نیستیم و در خانه را با پا باز نمی‌کنیم چون دست‌هایمان خالی است!» حقوق من «بخور و نمیر» است. من و خیلی از کارگران دیگر فقط می‌توانیم زندگی کنیم و آن رفاه حداقلی که کارمندان ما در شهرداری یا جاهای دیگر از آن برخوردار هستند را نداریم.

در لابه‌لای حرف‌های سعید، این نکته مثل جرقه‌ای می‌درخشد. اینکه وقتی توقع افزایش حقوق به‌وجود می‌آید، شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود و مفاهیمی مثل «تورم، افزایش هزینه‌های زندگی، گرانی و...» شکل زمخت بدریخت ‌تری پیدا می‌کنند. به واژه «حداقلی» فکر می‌کنم و اینکه حداقلی چقدر واژه‌ای کارگری است. من در فکرم و سعید به کتاب‌های ریخته در کارتون گوشه اتاق خیره می‌شود. با انگشت اشاره‌اش نشان می‌دهد و می‌گوید: فرزندانم بزرگ شده‌اند. روزبه‌روز که قد می‌کشند، هزینه‌های زندگی‌ام افزایش پیدا می‌کند. الان دو فرزند دارم که یکی از آن‌ها در آستانه کنکور است و دیگری هم درس می‌خواند. هزینه‌های اداره این‌ها از توان جیب من خارج است. دولت همین چند روز پیش اعلام کرد که قصد دارد برق را گران کند. آیا این گرانی در حداقل حقوق من محاسبه شده است؟ ماجرای جالبی است، سالی یک ‌بار دستمزد من کارگر افزایش پیدا می‌کند،‌‌ همان سال چندین‌بار تورم بالا می‌رود! حالا نان هم گران شده است. در قدیم می‌گفتند «نان و پنیری هست، می‌خوریم» اما واقعیت این است که حالا آن نان را هم نمی‌توان بر سفره آورد.

منطقه قصرالدشت منطقه کارگرنشینی است. سعید کارگران زیادی را می‌شناسد که به معنای واقعی کلمه فقیر هستند و حتی «به نان شب محتاجند.» می‌گوید: وضعیت جغرافیایی قطعا بر فرهنگ زندگی ما و فرزندانمان اثرگذار است. حتما وضعیت آینده بچه‌های ما را با مشکل مواجه می‌کند. سعید مختاری ۱۸سال است که به شکل رسمی کار می‌کند. می‌گوید: چندسال هم پیش پدرم کار کردم و تغییرات قیمت و دستمزد همیشه در طول این سال‌ها بوده ولی این افزایش دستمزد بسیار نامحسوس بوده است. در چندسال اخیر وضعیت ما بسیار خرابتر از قبل شده و اصلا قابل مقایسه نیست. اجاره مسکن، هزینه‌های کمرشکن زندگی و افزایش چندمرحله‌ای قیمت اجناس در طول یک‌سال، امنیت خانواده و حتی سلامت ما را تهدید می‌کند.

در قانون کار تنها یکبار دستمزد در طول سال تغییر می‌کند اما همه شاهدیم که در سال‌های اخیر قیمت‌ها در طول سال چندین برابر شده است. او می‌گوید که با خانواده ۴نفره‌ام، کمِ‌کمِ باید در ماه ۳میلیون و نیم (تومان) درآمد داشته باشم، شاید بتوانم مثل بقیه زندگی کنم. من «صورتم را با سیلی سرخ می‌کنم» از جاهای دیگر زندگی‌ام کم می‌کنم و از هزینه‌های ضروری می‌زنم تا بتوانم شرایط قابل تحملی در خانه‌ام به‌وجود آورم. حدود یک‌میلیون و هفتصد و هشتصد هزار تومان کمبود دارم. من از لباسم می‌زنم، از داروی بچه‌هایم که تجویز پزشک است و توان خریدش را ندارم، می‌زنم، از گوشت و شیر و میوه حتی می‌زنم... من هیچ رفاهی ندارم، حتی یک مسافرت نمی‌توانم با همسر و بچه‌هایم بروم! سینما رفتن که رفاه نیست! گاهی آن را هم نمی‌توانیم برویم. من ۲سال یکبار هم مسافرت نمی‌روم. حالا نوروز در پیش است و من نمی‌توانم دست زن و بچه‌ام را بگیرم و به نزدیکترین شهر تهران بروم چون توان تحمل این هزینه‌ها را ندارم. من انتظار هتل ۵ستاره را ندارم اما یکی نباید به زن و بچه من هم فکر کند که آن‌ها هم مثل بقیه مردم دوست دارند غذای خوب بخورند، مسافرت بکنند و لباس شیک بپوشند؟

سعید با افسوس نسبت به وعده‌هایی که دائم داده می‌شوند، می‌گوید: بیشتر اوقات آبروی ما کارگر‌ها جلوی خانواده‌هامان می‌رود. خانه من را دارید می‌بینید. من در ۳۵متر با پسر بزرگم که باید دانشجو شود زندگی می‌کنم. آیا این ۳۵م‌تر جا کفاف این را می‌دهد که پسرم خودش را برای کنکور آماده کند؟ من حتی نتوانستم پول کلاس کنکور فرزندم را پرداخت کنم. با این حقوقی که دارم چطور می‌توانم او را کلاس فلان موسسه ببرم که بچه‌های همکلاسی‌اش می‌روند؟ این وضعیت باورنکردنی نیست این واقعیت زندگی من است. ما کارگران زندگی عادی نداریم. زندگی ما حالا فقط بخور و نمیر است.

ساعت از ۸شب گذشته است. باید برای خداحافظی آماده شویم که سعید رو می‌کند به من و می‌گوید: چند روز پیش رفته بودم قصابی تا بعد از مدت‌ها گوشت بخرم. زنی به همراه فرزندش آمده بود گوشت بخرد. زن یک کارگر بود که می‌شناختمش. اندازه کف دست بچه گوشت چرخ‌کرده گرفت و رفت. نداشت که بیشتر بگیرد. خیلی‌ها در این محله شب‌ها گرسنگی می‌کشند. این افسانه نیست. باور کنید ما کارگران روزمره زندگی می‌کنیم. ما داریم از دست می‌رویم، حقوق ما کارگران به اجاره هم نمی‌رسد چه برسد به خوردن!

از خانه خارج می‌شوم، بوی تند غذا می‌پیچد توی دماغم. زیر لبم می‌خوانم؛

یک درخت می‌تواند بستنی باشد با طعم طالبی

ماه یک تخم‌مرغ آپز

آفتاب، سیب‌زمینی پوست‌کنده

سنگفرش‌ها، شیرینی

با طرح‌های مختلف و خوشمزه

ابر‌ها می‌توانند یک بشقاب برنج باشند

آدم‌ها همین‌طور

تن‌ها به شرطی که کاملا بی‌پول باشی

و گرسنه در خیابان قدم بزنی!

*شعری از سابیر هاکا

منبع-تامین24-6فروردین

کاهش32.1 و 30 درصدی ارزش ریال در سال های 2013 و 2014

ارزش ریال در سال های 2013 و 2014 به ترتیب 32.1 درصد و 30 درصد کاهش داشته است.

به گزارش 7فروردین تسنیم، بانک جهانی در گزارشی از تغییر ارزش پول های ملی مهم در فوریه 2015 اعلام کرد ارزش ریال ایران در برابر دلار طی این ماه 1.5 درصد افت داشته است.

ریال ایران در ماه ژانویه نیز 1.5 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده بود.

بر اساس این گزارش ریال ایران که طی دو سال گذشته از نظر افت ارزش خود در جهان جزو یکی از دو پول ملی نخست بوده است در ماه فوریه 2015 از این نظر وضعیت بهتری داشته است.

ارزش ریال در سال های 2013 و 2014 به ترتیب 32.1 درصد و 30 درصد کاهش داشته است.

بیشترین افت ارزش در فوریه 2015 مربوط به پول ملی برزیل بوده است. ارزش پول ملی برزیل در برابر دلار طی این ماه 6.5 درصد کاهش داشته است که بیشترین کاهش ارزش در بین پول های ملی است.

نیجریه از این نظر در رتبه دوم و ترکیه در رتبه سوم قرار داشته اند. ارزش پول ملی نیجریه در فوریه 2015 بالغ بر 6.4 درصد کاهش داشته است. لیر ترکیه نیز در این ماه 5.2 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

ریال ایران در میان 27 پول ملی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند از نظر افت ارزش رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.

ارزش یورو در برابر دلار طی فوریه امسال 0.3 درصد،‌ ارزش یوان چین 0.5 درصد، و ارزش پوند مصر 4.3 درصد کاهش داشته است. اما ارزش پوند انگلیس 1.2 درصد، ارزش روبل روسیه 0.5 درصد و ارزش روپیه هند 0.2 درصد رشد داشته است.

ریزش چاه موجب مرگ یک کارگر شد

ریزش دیواره چاه فاضلاب در یکی از مناطق شهر دزفول موجب مرگ یک کارگر شد.

به گزارش7فروردین ایرنا بنقل از روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول این حادثه ساعت هشت و 36 دقیقه صبح امروز در خیابان عدالت این شهر زمانی که این کارگر در درون چاه در حال حفاری بود، رخ داد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی دزفول علت وقوع این حادثه را سست بودن دیواره جداره چاه فاضلاب عنوان کرد و گفت: در این حادثه که در عمق هشت متری اتفاق افتاد کارگر زیر حدود یک تن خاک خفه شد.

تعداد جان باختگان حادثه تصادف سرویس حامل کارگران فصلی درپارسیان به 2نفررسید!

در این حادثه دلخراش یک بانوی 60 ساله در دم جان باخته و یک دختر 14 ساله نیز با وجود تلاش بسیار، به دلیل خونریزی شدید داخلی پس از اعزام به بیمارستان جان خود را از دست داد.

در اثر واژگونی یک دستگاه مینی بوس حامل کارگران کشاورزی در محور اصلی روستای بهده به سمت پارسیان در هرمزگان دو نفر کشته و 22 نفر زخمی شدند.

به گزارش 6فروردین ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، این حادثه روز چهارم فروردین ماه در مسیر مذکور اتفاق افتاده است.

براساس اعلام این دانشگاه ، مینی بوس مذکور حامل کارگران مزرعه کشاورزی روستای کناردان پارسیان بوده که در محور اصلی روستای بهده به سمت پارسیان از مسیر اصلی خارج و واژگون شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان روز پنجشنبه در این خصوص گفت: در این حادثه دلخراش یک بانوی 60 ساله در دم جان باخته و یک دختر 14 ساله نیز با وجود تلاش بسیار، به دلیل خونریزی شدید داخلی پس از اعزام به بیمارستان جان خود را از دست داد.

شهرستان پارسیان در 400 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

هفتم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری8و9فروردین1394

 

- اخراج سه کارگر معدن زغال سنگ طزره بدلیل پیگیری مطالبات خودوهمکارانشان!

- کارگران ازکارمعلق شده کارخانه فولاد آذربایجان  ایام نوروزراباتجمع درکارخانه سرمی کنند

- در پی تجمع اعتراضی ۵۰۰ کارگر قرارداد مستقیم،اداره کار دستورالعملی ۸ بندی را به مدیرعامل پتروشیمی تبریز ابلاغ کرد

- جا اندازی خصوصی سازی درمعدن سنگ آهن بافق با چراغ خاموش

- مرگ کارگری جوان درحین کاردرزعفرانیه

اخراج سه کارگر معدن زغال سنگ طزره بدلیل پیگیری مطالبات خودوهمکارانشان!

پنجم فروردین،سه کارگر معدن زغال سنگ طزره(البرز شرقی)به دلیل پیگیری مطالبات خودوهمکارانشان به طور موقت اخراج شدند.

به گزارش 9فروردین ایلنا، رمضان عرب عاملی،مجتبی میران و علیرضا نوروزی که اسفند ماه سال گذشته پیگیر مطالبات معوقه خود و سایر همکارانشان بودند، پنجم فروردین ماه سال جاری پس از حدود ۲۰ سال سابقه کار به طور موقت اخراج شدند.

به گفته یکی از کارگران، حقوق بیش از هزار کارگر معدن البرز شرقی از بهمن ماه سال گذشته به تعویق افتاده است. همچنین بیش از ۴ ماه است که بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده و دفترچه‌های درمانی عده زیادی از کارگران فاقد اعتبار است.

کارگران می‌گویند سال گذشته با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، کارفرما وعده پرداخت بخشی از مطالبات کارگران را داد اما تا به امروز به وعده خود عمل نکرده است.

کارگران ازکارمعلق شده کارخانه فولاد آذربایجان  ایام نوروزراباتجمع درکارخانه سرمی کنند

بنابه گزارش منابع محلی،کارگران ازکارمعلق شده کارخانه فولاد آذربایجان درایام نوروز هرروز برای روشن شدن وضعیتشان جهت  بازگشت بکارودریافت حقوق ومطالبات عقب افتاده خود،درکارخانه تجمع می کنند.

حقوق ومطالبات کارگران کارخانه فولاد آذربایجان  ازبهمن ماه93تاکنون پرداخت نشده است.

کارخانه فولاد آذربایجان در ۲۶ اردیبهشت سال ۹۳ توسط گروه مالی بانک ملت و یک شخص حقیقی خریداری شد، کارخانه فولاد میانه حدود ۵۷۳ کارگر دارد که از این تعداد حدود ۲۴۱ کارگر رسمی و حدود ۳۳۲ نفر کارگر قرارداد موقت هستند.

درقرارداد سازمان خصوصی سازی با خریداران تنها بر حفظ ۲۴۱ نفر کارکنان رسمی این مجموعه تاکید شده است.

۳۲ نفر از کارگران قراردادموقت کارخانه فولاد آذربایجان در آذر ماه سال 93با بهانه به کارگیری آنان در فاز ۲ (احیا) بدون دریافت حقوق و حق بیمه و با وعده بکارگیری مجدد در سال آینده از کار اخراج و از ورود آنان به کارخانه ممانعت به عمل آمد.

در ۲۷ بهمن سال گذشته نماینده خریداران کارخانه با اعلام شفاهی این موضوع که قرار داد ۳۰۰ نفر دیگر از کارگران این مجموعه از اسفند ماه سال جاری دیگر تمدید نخواهد شد، ضمن تاکید دوباره بر قرار داد منعقد شده و مسئولیت این شرکت تنها در قبال ۲۴۱ کارگررسمی، تمامی توافقات حاصله و مصوبات شورای تامین شهرستان مبنی بر حفظ اشتغال تمامی نیروهای این مجموعه را نقض و زیر سوال برد.

خریداران کارخانه با تاکید بر قرارداد منعقد شده این مجموعه صنعتی با سازمان خصوصی سازی همچنان بر ۲۴۱ نفر قید شده در این قرار داد پافشاری داشته و طی ماه های اخیر با اعلام شفاهی به تعداد ۳۰۰ نفر دیگر از کارگران بر تمدید نشدن قرار داد آنان سخن به میان آورده اند.

کارخانه فولاد آذربایجان به عنوان بزرگترین کارخانه فولاد شمال غرب کشور و تنها کارخانه تولید فولاد در آذربایجان شرقی به سال ۱۳۸۰ در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار در سه کیلومتری جنوب شرق شهر میانه احداث شده است.

درهمین رابطه:

توقف تولید درکارخانه فولاد میانه پس ازواگذاری به بخش خصوصی،بلاتکلیفی شغلی کارگران وعدم پرداخت حقوق،عیدی ومطالباتشان!

پرداخت نشدن معوقات کارگران و بلاتکلیفی شغلی صدها نفر از کارگران کارخانه فولادمیانه آن‌هم در نزدیکی سال نو منجر به کلافه شدن و اعتراض آنها در محل کارخانه شده است.

به گزارش 22اسفند میانا، در حالی که اسفند متورم ۹۳ از نیمه گذشته است و اقشار مختلف مردم در پی خرید سال نو و ورود موفق و خوش‌یمن به فصلی تازه هستند، اما کارگران فولاد میانه نه‌ تنها امیدی به گرفتن عیدی ندارند، بلکه هنوز مشخص نیست که آیا معوقات‌شان پرداخت می‌شود یا خیر.

در حال حاضر روند مدیریتی کارخانه فولاد نیز بلاتکلیف باقی مانده و کارگران هر روز با حضور در محل کارخانه ای که هیچ گونه تولیدی ندارد از شرایط به وجود آمده در آستانه عید که می توانست بهترین زمان تولید و سود دهی باشد گلایه مند هستند.

در حال حاضر کارگران بدون اینکه مشغول هیچ گونه فعالیت باشند، صرفاً به خاطر حضور فیزیکی در کارخانه  همه روزه در محل مسجد این مجموعه صنعتی دور هم جمع می شوند.

۲۴۱ کارگر رسمی و ۳۳۰ کارگر پیمانی در کارخانه فولاد آذربایجان که در شهرستان میانه واقع شده است مشغول به کارند. این کارخانه علی رغم نگرانی ‌های کارگران در پایان آذر ماه به بخش خصوصی واگذار شده است.

از زمان واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی تعداد ۳۳۰ نفر از کارگران این مجموعه به حالت معلق از کار درآمده اند و وضعیت فعلی کارخانه به دلیل اختلاف بوجود آمده میان خریداران و سازمان خصوصی سازی  این مجموعه به حالت تعطیل کشانده است.

خبرهای رسیده حاکی از این موضوع است که خریداران و مدیرعامل این روزها در محل کارخانه حضور نیافته و این مجموعه صنعتی همچنان بدون قعالیت باقی مانده است.

نماینده کارگران کارخانه فولاد ضمن ابراز تاسف از روند طی شده در شش ماهه گذشته و از زمان شروع بکار بخش خصوصی با بیان این موضوع که ظرفیت اسمی تولید کارخانه فولاد میانه در سال ۵۵۰ هزار تن می باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه آمار تولید شش ماهه آخر کارخانه چیزی در حدود ۶۸ هزار تن بوده است.

وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سال نو، از پرداخت نشدن حقوق و پاداش کارگران کارخانه فولاد از ابتدای بهمن ماه سال جاری خبر داد و افزود : بلاتکلیف ماندن وضعیت شغلی ۳۳۰ نفر از کارگران و نبود امنیت شغلی و همچنین تاکید و پافشاری خریداران این مجموعه در قبال ۲۴۱ نفر قید شده از قرار داد، همچنان وضعیت معیشت  این افراد زیر سوال رفته است.

از این مسائل که بگذریم، بسیاری از ۳۳۰ نفر کارگر این مجموعه صنعتی  مستاجر و  صاحب خانواده و فرزند هستند و یا قسط خانه و اقساط دیگر را باید پرداخت کنند،که متاسفانه شرایط بوجود آمده باعث گردیده تا این کارگران از بهمن ماه سال جاری معوقات و عیدی خود را هم دریافت ننمایند و جیب خالی به استقبال عید نوروز بروند.

سوای از اینکه مسئولین شهرستان تاکنون چه اقداماتی کرده اند و مشخص شدن نتیجه آن چه مدت به طول می انجامد، و اینکه مسئولین این کارخانه با چه چیزی لج بازی می کنند، واقعیت این است که روزگار زمستانی کارگران اخراج شده کارخانه فولاد میانه مانند شب های بلندش تیره است و بار ضعف مدیریتی کارخانه و روند کند اقدامات انجام گرفته، بر دوش کارگران زحمتکش است و دود بی کفایتی ها به چشم کارگران می رود.

هنوز هم کارگران حتی بارقه امیدی برای بهبود وضعیت خود نمی بینند و از روی ناچاری منتظر نشسته اند و چشم به آینده نه چندان روشن دوخته اند.

در پی تجمع اعتراضی ۵۰۰ کارگر قرارداد مستقیم،اداره کار دستورالعملی ۸ بندی را به مدیرعامل پتروشیمی تبریز ابلاغ کرد

در پی تجمع اعتراضی هفته گذشته بیش از ۵۰۰ کارگر قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز، مدیرکل اداره کار آذربایجان شرقی دستورالعملی ۸ بندی را به مدیرعامل این کارخانه ابلاغ کرد.

به گزارش 9فروردین ایلنا، این دستورالعمل ۸ بندی نه تنها بر تغییر تعدادی از بندهای قرارداد کار کارگران قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز تاکید دارد که خواستار بازبینی طرح طبقه بندی مشاغل در این کارخانه شده است.

این دستورالعمل ۸ بندی پس از آن به مدیرعامل پتروشیمی تبریز ابلاغ شد که او با شروع سال نو از ورود بیش از ۵۰۰ کارگر قرارداد مستقیم به کارخانه جلوگیری کرد. ممنوعیت ورود این کارگران به کارخانه که همگی در بخش تعمیرات و نگهداری مشغول به کارند به دلیل خودداری‌شان از امضای قرارداد کار جدید بود.

یکی از کارگران در زمان ممنوعیت ورود به کارخانه گفته بود «کارگران قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز بیش از این حاضر نیستند با قراردادهای موقت یکساله به کار ادامه دهند و با دریافت دستمزدی معادل یک چهارم دستمزد کارکنان رسمی، احساس تبعیض کنند

بر اساس این گزارش، کارگران در چهار روز ابتدایی سال نو مقابل درب ورودی کارخانه تحصن کردند و روز پنجم با آغاز به کار ادارات دولتی بعد از تحصن مقابل درب ورودی کارخانه به اداره کار مراجعه کردند.

کارگران معترض می‌گویند با اجرای دستورالعمل ۸ بندی، فاصله فاحش دستمزد‌ها در پتروشیمی تبریز بین کارگران قراردادی و کارکنان رسمی کاهش پیدا می‌کند.

جا اندازی خصوصی سازی درمعدن سنگ آهن بافق با چراغ خاموش

تعویض پلاک ماشین های دولتی و نصب پلاکهای خصوصی درمعدن سنگ آهن مرکزی بافق

منابع محلی از تعویض پلاک ماشین های دولتی و نصب پلاکهای خصوصی درمعدن سنگ آهن مرکزی بافق دراسفندما93،خبرداده اند.

این در حالی است که مسئولان دولت گفتند 28.5 درصد از شرکت سنگ آهن مرکزی بافق دولتی است.آیا ماشین های این معدن اموال دولتی نیست؟

مرگ کارگری جوان درحین کاردرزعفرانیه

امروز صبح بدنبال فرو ریختن سقف بر روی یکی از کارگران در خیابان زعفرانیه، خیابان نیاز زاده، کوچه کوهکن یک کارگر26ساله اهل افعانستان جانش را ازدست داد.

رامین نائب پور رئیس ایستگاه 64 در این باره گفت: در محل حادثه یک ساختمان در حال ساخت 6 طبقه مشاهده می شد که کارگران در حال ساخت سقف قسمت منتهی به پشت بام بودند که ناگهان سقف تخریب شده و بر روی سر یکی از کارگران فرو ریخته بود.

وی افزود: آتش نشانان به سرعت ایمن سازی های لازم را انجام داده و عملیات آوار برداری را آغاز کردند و با رعایت اصول ایمنی کارگر را از زیر خاک و آجر بیرون کشیده و تحویل امداد گران اورژانس قراردادند.

رئیس ایستگاه 64 خاطرنشان کرد: متاسفانه در این حادثه کارگر جوان به تائید امدادگران اورژانس بر اثر شدت جراحت وارده جان خود را از دست داد.

نهم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری10فروردین1394

 

- منیژه صادقی را برای گذراندن دوران محکومیتش بادست بند به زندان سنندج بردند

- تجمع اعتراض آمیز مردم روستای روشک جهت تامین آب آشامیدنی روستا مقابل فرمانداری قاین

- حوادث کاری درایام نوروز:

*کارگر 22 ساله سرابی به علت گیرکردن در ماشین خمیرگیری جان داد

*کارگر ۲۲ ساله در دریاچه مصنوعی غرق شد

*سوختگي شديد كارگران فولاد ذوب آهن نطنز در زير مواد مذاب

*سوختگی شدید و وخامت حال یکی از کارگران بیمارستان طالقانی کرمانشاه؟!

- اعتراضات خیابانی علیه سیاست های ریاضتی در بروکسل

منیژه صادقی را برای گذراندن دوران محکومیتش بادست بند به زندان سنندج بردند

http://komalah.org/Farsi/thumbnail.php?file=Monire_734285923.jpg&size=article_medium

صبح امروز منیژه صادقی را برای گذراندن دوران محکومیتش با دست بند به زندان سنندج بردند.

منیژه صادقی فعال کارگری و مدافع حقوق زنان و کودکان روز چهار شنبه ۵ آذر ماه  توسط ماموران لباس شخصی‌ اداره اطلاعات سنندج بازداشت شد وصبح روز دوشنبه دهم آذر ماه 93  با قرار وثیقه 40 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

منیژه صادقی مادر4فرزند روز بیستم دی ماه از سوی دادگاه به سه ماه و یک روز زندان محکوم شد.

 منیژه صادقی در سال 89 هم به زندان محکوم شد ودوران محکومیتش رادرسال 90درزندان ازسرگذراندو دراین دوره بدلیل فشارهای وارده درزندان دچار ناراحتی قلبی و فشار خون و سر درد های شدید ومزمن شد وکماکان ازاین بیماری ها رنج می برد.

تجمع اعتراض آمیز مردم روستای روشک جهت تامین آب آشامیدنی روستا مقابل فرمانداری قاین

صبح امروزجمعی از اهالی روستای روشک قاین با تجمع در جلوی فرمانداری قاین خواستار حل مشکل آب رسانی به روستاشدند.مسئولین شهرستان چرا به وعده های خود عمل نمی کنید؟

به گزارش10فروردین نسیم قائن ، روستای روشک در20کیلومتری قاین با 40خانوارفاقد لوله کشی وآب آشامیدنی است.

جمعی از مردم این روستا صبح امروز دراعتراض به این موضوع درجلوی فرمانداری قاین تجمع کردند وخواستار رسیدگی مسئولین به این مشکل بی آبی مردم روستا شدند.

 یکی از اهالی روستا گفت: هرروزمجبوریم برای تهیه آب آشامیدنی به چشمه ای که درنزدیکی روستاست برویم واین کار برای یک پیرمرد یا پیرزن بسیار سخت است.

 یکی دیگر از اهالی روستا بابیان اینکه هر شخصی که می خواهد نماینده شود درموقع تبلیغات بابیان اینکه اگر به ما رای بدهید ظرف مدت 2یا3ماه مشکل آب آشامیدنی روستا را برطرف می کنیم اما نه این نماینده ونه سایر نمایندگان قبلی به قول خود وفا نکرده اند وحتی پس از کسب رای سری هم نزده اند که اهالی روستا شما زنده اید یامرده؟حال سوال ما از مسئولین شهرستان وبخصوص نماینده قاین  این است که چرا به وعده های خود عمل نمی کنید ؟آیا حرف وعمل تان نباید یکی باشد؟

حوادث کاری درایام نوروز:

*کارگر 22 ساله سرابی به علت گیرکردن در ماشین خمیرگیری جان داد

صبح امروزیک کارگرجوان نانوایی در سراب به علت گیرکردن در ماشین خمیرگیری جان خود را از دست داد.

به گزارش10فروردین فارس،محمد کرامتی مسئول آتش نشانی شهرستان سراب اظهار داشت: صبح امروز بلافاصله بعد از اطلاع این حادثه ماموران امداد و نجات آتش‌‌نشانی به محل حادثه رفتند اما متأسفانه با پیکر بی‌جان این کارگر مواجه شدند.

بر اساس گزارش واصله این کارگر 22 ساله در حال حاضر کردن خمیر برای پخت بربری بود، به گفته اهالی محل اورژانس 115،آتش نشانی و ماموران نیروی انتظامی و دادستانی بلافاصله در محل حادثه حاضر شده و جسد نامبرده به سردخانه پزشکی قانونی انتقال یافت.

*کارگر ۲۲ ساله در دریاچه مصنوعی غرق شد

مدیر عامل سازمان آتش نشانی استان اصفهان گفت: کارگر ۲۲ ساله بر اثر غرق شدگی در دریاچه مصنوعی کنار کارخانه آجرپزی در حبیب آباد جان خود را از دست داد.

به گزارش10فروردین مهر،بهزاد بزرگزاد در خصوص وقوع این حادثه اظهار داشت: بدنبال تماس یکی از كارگران كارخانه آجرپزی در حبيب آباد، اکیپ غواصی ایستگاه های ۱۹ و یک آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بنابر این گزارش با ارسال اکیپ های آتش نشانی، ماموران زمانی بر صحنه حادثه حاضر شدند که این کارگر ۲۲ ساله جان خود را از دست داده بود.

وی بیان داشت: جسد توسط ماموران از دریاچه بیرون کشیده شد و تحویل ماموران اورژانس داده شد.

*سوختگي شديد كارگران فولاد ذوب آهن نطنز در زير مواد مذاب

دو كارگر مجتمع فولاد ذوب آهن نطنز، بر اثر ريخته شدن مواد مذاب بر روي آنها، به شدت دچار سوختگي شدند.

به گزارش10فروردین ايمنا، روز دوشنبه دو كارگر ۳۴ و ۴۵ ساله در مجتمع فولاد ذوب آهن نطنز بر اثر ريخته شدن مواد مذاب بر روي آنها، دچار سوختگي شديد شدند.

بر اساس اين گزارش، كارگر ۳۴ ساله از ناحيه سر دچار سوختگي ۹۰ درصد و كارگر ۴۵ ساله از ناحيه سينه دچار سوختگي ۲۰ درصد شد.

گفتني است، هر دو مصدوم به سرعت توسط بالگرد امدادي هلال احمر به بيمارستان سوانح سوختگي موسي كاظم اصفهان انتقال يافتند.

*سوختگی شدید و وخامت حال یکی از کارگران بیمارستان طالقانی کرمانشاه؟!

حادثه مشکوک به خود سوزی در بیمارستان طالقانی کرمانشاه یکی از کارگران این مرکز درمانی را دچار سوختگی بسیار شدید کرده که حال وی وخیم است.

به گزارش 10فروردین مرصاد، شنیده ها حاکی از آن است که بدنبال حادثه ای برای دستگاه زباله سوز بیمارستان طالقانی کرمانشاه یکی از کارگران این بیمارستان را دچار سوختگی شدید کرده است.

 اخبار اولیه حاکی از آن بود که انفجار دستگاه زباله سوز در بیمارستان طالقانی یکی از کارگران بیمارستان طالقانی کرمانشاه را به شدت دچار سوختگی کرده است.

 اما یک منبع آگاه از خودسوزی این کارگرخبر می دهد.این کارگرظاهرا خود را در دستگاه زباله سوز بیمارستان محبوس کرده و با این عمل قصد سوزی و خود کشی داشته است.

پس از اطلاع کادر بیمارستان، همکاران، این کارگررا از دستگاه خارج کردند ولی مصدوم  دچار  67 درصد سوختگی شده است.

 اخبار اولیه حاکی از این بود که در پی  ترکیدن دستگاه زباله سوز  یکی از متصدی ها در این دستگاه محبوس  شده و البته پس از سوختگی شدید با تلاش همکاران از دستگاه خارج می شود.

مصدوم ازکارگران بخش خصوصی شرکت وابسته به امحا زباله بیمارستان طالقانی کرمانشاه می باشد.

اعتراضات خیابانی علیه سیاست های ریاضتی در بروکسل

به گزارش30مارس یورونیوز،هزاران تن از شهروندان بلژیک، روز یکشنبه، در اعتراض به سیاست های ریاضتی دولت این کشور و مالیات ناعادلانه در خیابان های بروکسل پایتخت دست به تظاهرات زدند.

بلژیک از جمله کشورهایی است که در آنها نرخ های مالیاتی بالا برای طبقه متوسط و امتیازات مالیاتی بسیار برای طبقه مرفه درنظر گرفته شده است.

دهم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری11فروردین1394

 

- ادامه بازداشت کوروش بخشنده

- بازداشت منیژه صادقی و انتقال به زندان مرکزی سنندج

- بحران در50واحد صنعتی فعال قزوین

- ادامه داغدارشدن خانواده های کارگری درروزهای اول سال نو:

*ریزش آوار جان یک کارگر جوان را گرفت

*جان باختن یک کارگر کارخانه خمیرمایه رضوی هنگام کار

- گزارشی از شرایط دشوار کارگران مهاجر

ادامه بازداشت کوروش بخشنده

با وجود گذشت 22 روز از بازداشت کوروش بخشنده فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، دلیل بازداشت وی هنوز مشخص نگردیده و خانواده ایشان همچنان در نگرانی و بی خبری به سر می برند.

لازم به توضیح است کوروش بخشنده عصر روز شانزدهم اسفند ماه در نزدیکی منزلش بازداشت شدو بعد از دستگیری به بهانه اینکه قرار است داروهای این فعال کارگری را برایشان ببرند ،منزل ایشان مورد بازرسی قرار گرفت.

خانواده کوروش بخشنده نیز نظیر بسیاری دیگر از خانواده های کارگران وفعالین در بند ، نوروز را به دور از عزیز خود و در نگرانی و دلواپسی به سر کردند.

کارگران به خوبی به این نکته واقفند که فشار بر فعالین کارگری هدفی جز متوقف ساختن اعتراضات کارگران در جهت احقاق حقوق اولیه شان ندارد بنابراین، مسلما توقف فشار بر کارگران و فعالین کارگری از جمله توقف بازداشت و دستگیری و احضار و تهدید کارگران و فعالین کارگری یکی از مهمترین خواسته های جنبش کارگری بوده و در کنار سایر خواسته های کارگران از جمله افزایش دستمزد،حق تشکل یابی، حق اعتصاب و سایر خواسته های جنبش کارگری به طور جدی مطرح و پی گیری خواهد شد. 

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ، ضمن محکومیت دستگیری و ادامه بازداشت این فعال کارگری ، خواهان آزادی بی قید و شرط وی و دیگر کارگران وزندانیان در بند بوده و از خانواده بزرگ کارگری می خواهد تا به هرشکل ممکن ازکوروش بخشنده و خانواده وی حمایت کرده یک بار دیگر نشان دهند که کارگران می توانند با اتکا به همدلی و همبستگی طبقاتی بر مشکلات فائق شوند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

08/01/94

بازداشت منیژه صادقی و انتقال به زندان مرکزی سنندج

به گزارش رسیده روز دوشنبه 10/1/1394 ساعت 10 صبح نیروهای امنیتی به خانه منیژه صادقی رفته و این فعال عرصه زنان و کودکان را بازداشت و تحویل دادگاه انقلاب شهر سنندج دادند. این فعال اجتماعی بعد از گذاراندن مراحل تشریفات در دادگاه در ساعت یک  برای گذراندن حکم 3 ماه و یک روز روانه زندان مرکزی سنندج شد.

لازم به ذکر است منیژه صادقی در تاریخ 5 آذر 93 با یورش مامورین لباس شخصی به منزلش بازداشت و بعد از آزادی با قید وثیقه طی دادگاهی به 91 روز حبس محکوم شده بود. این فعال عرصه زنان در میان اعضای خانواده ودوستان و فعالین کارگری و اعضای کمیته هماهنگی با روحیه ای قوی و سرشار از مقاومت روانه زندان شد.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم کردن بازداشت منیژه صادقی فعال زنان و حقوق کودکان خواهان آزادی فوری نامبرده می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

11 فروردین 1393

بحران در50واحد صنعتی فعال قزوین

معاون تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین گفت: ۵۰ واحد صنعتی در سطح استان قزوین فعالیت می‌کنند که جزو واحدهای صنعتی بحرانی محسوب می‌شوند.

 به گزارش11فروردین تسنیم،حجت‌الله آقاجانی با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی استان قزوین با توجه به حقوق معوقه کارگران، تعداد افراد شاغل در آن واحد صنعتی و میزان تولید به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند، افزود: 50 واحد صنعتی در سطح استان قزوین فعالیت می‌کنند که جزو واحدهای صنعتی بحرانی محسوب می‌شوند.

آقاجانی با بیان اینکه عوامل متعددی در بحرانی شدن شرایط این واحدهای صنعتی نقش دارند، تصریح کرد: مدیریت نادرست، رکود بازار، کاهش نقدینگی و فرسودگی دستگاه‌ها از عوامل موثر در بحرانی شدن شرایط این واحدهای صنعتی هستند.

ادامه داغدارشدن خانواده های کارگری درروزهای اول سال نو:

*ریزش آوار جان یک کارگر جوان را گرفت

روز10فروردین بدنبال فرو ریختن سقف در ساختمان در حال احداث درتهرانپارس خیابان 218 شرقی ، یک کارگر جوان جانش راازدست داد.

به گزارش11فروردین پایگاه خبری 125،علی حیدرزاده افسر آماده منطقه سه عملیات در این باره گفت: با رسیدن آتش نشانان به محل حادثه مشاهده شد، در یک ساختمان در حال احداث ، دیوار سقف فرو ریخته و یکی از کارگران در زیر آوار گرفتار شده بود.

حیدرزاده خاطرنشان کرد: آتش نشانان موفق شدند در کمترین زمان ممکن کارگر 30 ساله به نام یاسین-ش را از زیرآوار خارج کرده و تحویل امدادگران اورژانس دادند که متاسفانه مرگ وی توسط آنان تائید شد.

*جان باختن یک کارگر کارخانه خمیرمایه رضوی هنگام کار

صبح امروز،یکی از کارگران کارخانه خمیرمایه رضوی هنگام کار در دستگاه خمیرمایه گرفتار شد و جان خود را از دست داد.

به گزارش11فروردین فارس، به نقل از روابط عمومی هلال احمر خراسان رضوی، اسماعیل بهمن‌آبادی اظهار داشت: یکی از کارگران کارخانه خمیرمایه رضوی هنگام کار در دستگاه خمیرمایه گرفتار شد و جان خود را از دست داد.

معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان رضوی افزود: این حادثه ساعت 6 صبح امروز در کیلومتر 18 محور چناران - قوچان در کارخانه خمیر مایه رضوی رخ داد.

یادآوری: کارخانه خمیرمایه رضوی در کیلومتر 67 جاده مشهد به قوچان واقع می‌باشد. بهره‌برداری رسمی کارخانه در 1/4/1380 با تولید خمیرمایه تازه آغاز گردید. شرکت خمیرمایه رضوی با سرمایه‌گذاری اولیه آستان قدس رضوی و شرکتهای قند آبکوه و چناران تاسیس گردید.

گزارشی از شرایط دشوار کارگران مهاجر

کارگران مهاجر به واسطه وجوهی که به کشورهای مبدأ می‌فرستند، سهم عمده‌ای در پویایی اقتصادی کشورهای پذیرنده دارند. بنابر جدید‌ترین گزارش سازمان بین المللی کار، تعداد فزاینده کارگرانی که در بازار کار با یکدیگر در حال رقابت هستند، کاهش قابل ملاحظه دستمزدهای آن‌ها و افت شدید شرایط کار در برخی کشورهای آسیا، خاورمیانه و اروپای شرقی منجر به نابه سامانی شدید وضعیت کارگران، خصوصاً کارگران بخش ساخت و ساز، شده است.

به گزارش11فروردین تامین۲۴به نقل از سازمان بین المللی کار، اقدامات حمایتی دولت‌هایی که بیشترین کارگر را به سایر کشور‌ها می‌فرستند، به هیچ وجه کفایت نمی‌کند. کشورهای پذیرنده کارگر نیز چندان به رعایت اصول قانونی در زمینه حقوق کارگران خارجی پایبند، نیستند.

در گزارش مذکور آمده است: «کارگران مهاجر به واسطه وجوهی که به کشورهای مبدأ می‌فرستند، سهم عمده‌ای در پویایی اقتصادی کشورهای پذیرنده دارند. با این حال، در این مسیر دو مشکل عمده وجود دارد. نخست آنکه تمایل کارگران به برخی کشور‌ها به شدت در حال افزایش است، که این افزایش، احتمال بروز برخی پدیده‌های پیش بینی نشده را تقویت می‌کند. معضل دوم این است که بازار کار در اختیار به خدمت گیرندگان کارگر‌ها است، آن‌ها نیز تمایل دارند دستمزد‌ها را کاهش داده و شرایط کار را دشوار‌تر کنند».

خاورمیانه

از سال‌های دهه هفتاد میلادی، جریان ساخت و ساز در برخی کشورهای کم جمعیت اما ثروتمند از فروش نفت، در خاورمیانه شدت یافت و هزاران کارگر مهاجر به این ناحیه سرازیر شدند. اما با توجه به تغیر شرایط اقتصادی، کارگران مهاجر نمی‌توانند به آینده‌ای روشن در کشورهای حاشیه خلیج فارس امید داشته باشند. تعداد قابل توجهی از آن‌ها بیکار شده‌اند و بسیاری دیگر درآمد ناچیزی دریافت می‌کنند.

واضح است که دستمزد‌ها بنابر کشورهای مقصد کارگران خارجی متفاوت است. گزارش تأکید می‌کند: «دستمزدهای کارگران منعکس کننده سطح زندگی آن‌ها در کشورهای پذیرنده است». علاوه بر این ملیت کارگر‌ها در میزان دستمزدشان نقش دارد. به طور مثال کارگران مالزیایی بیشتر از فیلیپینی‌ها و تایلندی‌ها درآمد دارند. دستمزد نپالی‌ها و اندونزیایی‌ها، نیز از سایرین کمتر است.

* آسیای جنوب شرقی

آسیای جنوب شرقی به واسطه پیشرفت‌های سریع اقتصادی، همیشه پذیرنده کارگران مهاجر بوده است. اما ورود بی‌رویه و عدم نظارت جدی از سوی دولت‌های مقصد، شرایط ناخوشایندی را برای کارگران رقم زده است. آن‌ها که پس از مهاجرت خود را مجبور به پذیرش شرایط سخت می‌بینند، دم نمی‌زنند و دشواری‌ها را تحمل می‌کنند.

سازمان بین المللی کار در ادامه بررسی خود آورده است: «در ژاپن، شاهد عدم رعایت معیارهای تأمین امنیت کار برای کارگران خارجی هستیم. این در حالی است که درآمدهای آن‌ها کمتر از حداقل قانونی است و از امکانات رفاهی و مزایایی همچون بیمه نیز برخوردار نیستند». در هنگ کنگ نیز وضعیت به همین منوال است، کارگرانی که غالباً از چین وارد هنگ کنگ می‌شوند نیز از شرایط امنیتی و بیمه کار که در بسیاری از کشورهای جهان اعمال می‌شود، محروم‌اند.

* چین؛ بد‌ترین کارنامه

چین یکی از کشورهایی است که علاوه بر نیاز شدید به نیروی کار فعال، به علت عدم رعایت حقوق کارگران، خصوصاٌ کارگران خارجی شاغل در بخش ساخت و ساز مشهور شده است.

شرایط زندگی این کارگران که در زبان چینی به «می‌نگونگ» معروف‌اند، بسیار سخت است، آن‌ها به شدت از نابرابری‌های اجتماعی و تبعیض رنج می‌برند. در بیشتر موارد، درآمدهای آن‌ها بسیار پایین است، ضمن اینکه از امکاناتی نظیر، بیمه، تأمین اجتماعی و امکانات آموزشی محروم‌اند.

نخستین می‌نگونگ‌ها در سال‌های دهه هشتاد میلادی و به دنبال رشد اقتصادی شدید چین، وارد این کشور شدند. علی رغم جمعیت میلیاردی چینی‌ها، باز هم در برخی بخش‌ها، کمبود نیروی کار احساس می‌شد، در نتیجه کارگران مهاجر به این کشور نوظهور هجوم آورند.

بیشتر کارگران خارجی به علت عدم مهارت، وارد بخش ساختمان سازی می‌شوند، آن‌ها که توانایی اجاره محل مناسبی برای زندگی را ندارند، به اردوگاه‌هایی که برای استقرار آن‌ها بنا شده، پناه می‌برند. آن‌ها مجبورند در اتاق‌های کوچک اردوگاه‌ها به شکل بسیار فشرده در کنار یکدیگر به سر برند و شب‌ها را در‌‌ همان فضای بسیار تنگ به صبح برسانند. اتاق‌ها نه تنها بسیار کوچک هستند، بلکه شرایط بهداشتی نیز بسیار ضعیف ارزیابی می‌شود.

کارگرهایی که از صبح تا دیروقت مشغول کار بوده‌اند توانایی تمیز کردن محل زندگیشان را ندارند، هزینه نازلی هم که برای این اماکن پرداخت می‌شود، امکان استخدام کارگر برای امور نظافتی را منتفی می‌سازد. وضعیت تغذیه این کارگران نیز نامطلوب گزارش می‌شود، آن‌ها مجبور‌اند برای تهیه مواد غذایی ارزان قیمت و سیرکننده به خوراکی‌هایی پناه ببرند که نه تنها ارزش غذاییشان بسیار کم است بلکه مضر نیز هستند.

کارگران خارجی که در چین مشغول به کار‌ند، برای ده تا دوازده ساعت کار در روز بین هشتاد تا دویست یورو در ماه دریافت می‌کند، این در حالی است که آن‌ها هفت روز هفته را کار می‌کنند. بیشتر کارگر‌ها برای صرفه جویی بیشتر به اردوگاه‌ها می‌روند و باقی مانده درآمد خود را برای خانواده‌شان می‌فرستند.

اما بسیاری از کارگران توان پرداخت هزینه اردوگاه‌ها را هم ندارند، از این رو شب‌ها را زیر پل‌ها یا سایر مکان‌های شهری به سر می‌برند. در بسیاری از موارد کارگرهایی که شب‌های سرد را زیر پل‌ها خوابیده‌اند، صبح دیگر از خواب بیدار نشده‌اند.

از دیگر مشکلات می‌نگونگ‌ها این است که کارفرما‌ها با آن‌ها قرارداد نمی‌بندند، در مواردی که قرارداد بسته شود نیز، کارفرما آن را به نفع خود تغییر می‌دهد. حدود بیست و پنج درصد از کارگر‌ها نیز نمی‌توانند دستمزد خود را تمام و کمال دریافت کنند.

تا به حال، کارگران خارجی که در چین کار می‌کنند بار‌ها و بار‌ها در تظاهرات‌های متعددی سعی داشته‌اند تا اعتراضات خود را به گوش مسئولان چینی برسانند.

یازدهم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری12فروردین1394

 

- صدور حکم زندان،شلاق وجزای نقدی برای5کارگرمعدن چادرملو!

- منیژه صادقی در بیمارستان سنندج بستری شد

- در محکومیت حکم زندان منیژه صادقی و بی‌ خبری از وضعیت کوروش بخشنده

- اعتصاب  کارگران بازارچه‌ی مرزی باشماق مریوان

- دولت سهم 3درصدیش رابرای بیمه کارگران ساختمانی پرداخت نمی کند!

صدور حکم زندان،شلاق وجزای نقدی برای5کارگرمعدن چادرملو!

دادگستری اردکان درهمدستی با کارفرما جهت چشم زهره گرفتن ازکارگران اعتصابی ومعترض وایجادجورعب و وحشت،برای5کارگر معدن چادرملو به عنوان رهبران اعتراضات سال گذشته،حکم زندان،شلاق وجزای نقدی صادرکرد.

به گزارش12فروردین ایلنا،حکم اولیه 30 کارگر معدن چادرملو بدنبال احضارشان ازطرف شعبه ۱۰۱ دادگستری اردکان با شکایت کارفرما با اتهام «اخلال در نظم و جلوگیری از احقاق حق دیگران»  وبرگزاری دادگاهشان بتاریخ بیستم اسفندماه سال گذشته صادرشد. بر اساس این حکم5 نفر از این کارگران به یک سال حبس تعزیری و شلاق محکوم شده اند. با توجه به اینکه این  که کارگران فاقد سابقه ی محکومیت کیفری بودند و با توجه به سن و سال و کارگر بودنشان، حکم شلاق به پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی بدل و حکم یک سال حبس تعزیری به 5 سال حبس تعلیقی تغییر پیدا کرده است. 25 کارگر دیگر از اتهامات وارده تبرئه شده اند.

براساس این گزارش، یکی از دلایل صدورچنین حکم سنگینی ازطرف دادگستری اردکان این است که کارفرما این کارگران را به عنوان رهبران اعتراض سال گذشته معرفی کرده و از ابتدا هم خواستار برخورد جدی با این کارگران برای درس گرفتن سایر کارگران معترض بود.

در حکم صادر شده آمده است «بدیهی است در صورتیکه مشارالیهم از تاریخ صدور قرار تا پایان مدت تعلیق مرتکب جرائم عمدی نشوند محکومیت تعلیقی بی اثر می شود و در غیر اینصورت علاوه بر مجازات جرم اخیر، مجازات معلق هم در مورد آنها اجرا خواهد شد».

منیژه صادقی در بیمارستان سنندج بستری شد

25786.jpg

منیژه صادقی هنگام انتقال به زندان توسط مأموران انتظامی، تعادل خود را از دست داد و بر زمین افتاد و دچار شکستگی دست راست گردید ودیروزبه بیمارستان سنندج منتقل شد.

به گزارش 12فروردین کُردپا، منیژه صادقی در حین انتقال به زندان مرکزی سنندج جهت آغاز نمودن دوران محکومیتش ،دچار شکستگی دست راست گردید و روز11فروردین به بیمارستان سنندج منتقل شد.

 این فعال حقوق زنان وکودکان هم اکنون در بیمارستان سنندج بستری است و قراراست امشب در بیمارستان تحت عمل جراحی استخوان دست قرار ‌گیرد.

تا لحظه‌ی انتشار این گزارش، دلیل اصلی برهم خوردن تعادل منیژه صادقی انتشار نیافته اما برخی از نزدیکان وی؛ "مأموران انتظامی را عامل بروز حادثه" عنوان می‌کنند.

اطلاعیه شماره ۳۹ کمیته دفاع از فالین کارگری مهاباد

در محکومیت حکم زندان منیژه صادقی و بی‌ خبری از وضعیت کوروش بخشنده

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

همانگونه که مطلع هستید در آذر ماه سال ۱۳۹۳ منیژه صادقی فعال عرصه زنان و کودکان در شهر سنندج بازداشت شده بود و بعد از گذشت چند روز دادگاهی و با سپردن وثیقه آزاد شد ، حکم صادره دادگاه ۹۱ روز حبس تعزیری بود که به همین منظور دیروز ۱۰ فروردین ماه ۱۳۹۴ ماموران امنیتی در شهر سنندج با حمله به منزل ایشان در شهر سنندج نامبرده را بازداشت و جهت اجرای حکم صادره به زندان مرکزی سنندج منتقل شد.

از سوی دیگر کوروش بخشنده فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری با گذشت ۲۵ روز همچنان در بازداشت به سر میبرد و خانواده و نزدیکان ضمن نگرانی از وضعیت نامبرده در بی‌ خبری کامل قرار دارند.

کمیته دفاع از فالین کارگری مهاباد ضمن محکومیت اجرای حکم زندان برای منیژه صادقی خواستار آزادی هر چه سریع تر کوروش بخشنده و دیگر فعالین کارگری زندانی می‌باشد .

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، عثمان اسماعیلی :

09182842451

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

 یازدهم فروردین ۱۳۹۴

اعتصاب  کارگران بازارچه‌ی مرزی باشماق مریوان

دهها کارگر بازارچه‌ی مرزی باشماق مریوان به دلیل عدم واریز کامل ماهیانه‌ی بیمه‌ی خود و همچنین عدم افزایش سه ساله‌ی حقوق، دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

به گزارش 9فروردین ماف نیوز، دهها کارگر بازارچه‌ی مرزی باشماق مریوان روز یکشنبه ۹ فروردین ماه سال ۱۳۹۴ ، دست از کار کشیدند و تاکنون تلاش مقامات برای بازگرداندن کارگران به سر کار تا کنون بی نتیجه بوده است.

براساس این گزارش کارگران معترض، عدم واریز کامل ماهیانه‌ی بیمه‌ و عدم افزایش سه ساله‌ی حقوق خود را علت اصلی اعتصاب اعلام کرده اند.

یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود گفته است: “از زمان سفر “احمدی نژاد” به استان و حضور نماینده‌ی ایشان در باشماق تاکنون که دو دولت از آن زمان سپری شده است، مراتب اعتراض خود را اعلام کردیم اما با وجود تمام مذاکرات انجام شده و گذشت سالها و چندین دولت دیگر، هنوز هیچ نتیجه‌ای برای حل مشکل کارگران بازارچه حاصل نشده است.”

این کارگر افزود: “ما خواستار واریز بیمه کامل ماهیانه و افزایش حقوق خود پس از سه سال هستیم. مطابق اخبار دریافتی پروین فرماندار مریوان قول داده اعتراض کارگران را به مقامات استان منعکس کند.”

دولت سهم 3درصدیش رابرای بیمه کارگران ساختمانی پرداخت نمی کند!

فارس  طی گزارشی بتاریخ12فروردین ازعدم تعیین سهمیه جدید بیمه کارگران ساختمانی تا پایان سال 93 علیرغم برگزاری نشست‌ها و مذاکرات مختلف،خبرداد.

براساس این گزارش،علیرغم واریزمیلیاردها تومان از محل پروانه‌های ساختمانی طی سال‌های 88 تا 92 به حساب سازمان تامین اجتماعی ،تاکنون آماری از کارگران ساختمانی بیمه‌شده‌ ارائه نشده است.

سازمان تامین اجتماعی تعداد بیمه‌شدگان کارگران ساختمانی را 800 هزار نفر و مجلس 600 هزار نفر اعلام کرده است.

هم اکنون حق بیمه موضوع کارگران ساختمانی 20 درصد از محل پروانه‌های ساخت و ساز و 7 درصد کارگران و 3 درصد هم دولت تامین می‌شود، اما دولت ازپرداخت سهم خود خودداری می کند ومسئولان تامین اجتماعی هم اعلام می‌کنند که پیش از بیمه کارگران باید اعتبار آنان واریز شود.

دوازدهم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری13و14فروردین1394

 

- تشدید اعمال فشاربه بهنام ابراهیم زاده علیرغم خونریزی معده وکلیه !

- شکستگی دست منیژه صادقی در اولین روز زندان!

- سیر صعودی تعطیلی کارخانه‌ها و تهی‌تر شدن سفره کارگران

-۳۰ درصد حداقل حقوق و یا مجموع دریافتی کارگران در هر ماه باید به عنوان حق بیمه پرداخت شود

- افزایش ۱۴درصدی حقوق کارمندان دولت ابلاغ شد

- کرایه‌های حمل و نقل عمومی از فردا افزایش می‌یابد

تشدید اعمال فشاربه بهنام ابراهیم زاده علیرغم خونریزی معده وکلیه !

بنا به گزارشات دریافتی ازمنابع مختلف، بهنام ابراهیم زاده عضو کميته پيگيری ایجاد تشکل های کارگری،دربند قرنطینه زندان رجایی شهردچارخونریزی معده وکلیه شد. مسئولین زندان درکمال بی توجهی از اعزام این فعال کارگری به مراکز درمانی خودداری کردند.

برپایه همین گزارشات،مسئولین زندان رجایی شهرجهت اعمال فشاربیشتربه این فعال  حقوق کودکان کاروی را ازقرنطینه به بند ٢ زندان رجایى شهر انتقال داده اند.دراین بند زندانیان باجرایم متفاوتی حضوردارند وبجا آوردن نمازو....اجباری می باشد.

قابل یادآوری است که این فعال کارگری کماکان از ملاقات با خانواده  هم محروم می باشد.

شکستگی دست منیژه صادقی در اولین روز زندان!

به گزارش رسیده منیژه صادقی فعال در عرصه زنان و کودکان که روز دوشنبه 10 فروردین توسط مامورین قضایی در مزلش بازداشت و از طریق اجرای احکام دادگاه سنندج برای گذارندن 91 روز حبس تعزیری روانه زندان شده بود در همان ساعات اولیه ورود به زندان دچار شکستگی از ناحیه دست شد.

بر اساس این گزارش زندانبانان تا 24 ساعت هیچ اقدامی در مورد درمان ایشان انجام ندادند و پس از 24 ساعت تحمل درد شدید وی را به بیمارستان سنندج منتقل کردند. نامبرده در بیمارستان برای گچ گرفتن دستش به اتاق عمل منتقل و پس از جراحی مجددا به زندان منتقل گردید. هنوز علت شکسته شدن دست وی مشخص نشده است.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

12 فروردین 1394

سیر صعودی تعطیلی کارخانه‌ها و تهی‌تر شدن سفره کارگران

شهنازنیکوروان

وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران به سمتی می‌رود که یک فروپاشیدگی اقتصادی در آن مشهود است. از زمان شروع جنگ ایران و عراق اقتصاد ایران بیشتر گرایش به سنت اقتصاد بازاری یا واسطه گری داشته است، این دلال منشی که ساده ترین نوع فعالیت اقتصادی است تمامی ابعاد اقتصاد جامعه را در برگرفته است و بر همین اساس است که امثال بابک زنجانی و گروه پدیده شاندیز در مدت کوتاهی می‌توانند به چنین ثروتی دسترسی پیدا کنند. گزارش زیر نشان می‌دهد که اقتصاد تولیدی ما چگونه در دو دهه گذشته هر روز ضعیف‌تر شده است و نفس‌های آخر خودش را می‌کشد و نیاز به یک جراحی عمیق دارد.

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/1747

۳۰ درصد حداقل حقوق و یا مجموع دریافتی کارگران در هر ماه باید به عنوان حق بیمه پرداخت شود

از ابتدای سال ۹۴، با افزایش حداقل دستمزد به ۷۱۲۴۲۵ تومان، سهم بیمه کارگران از ۴۲ هزارتومان به ۴۹ هزارتومان و سهم بیمه کارفرمایان نیز از ۱۴۰هزارتومان به ۱۶۳ هزارتومان افزایش می یابد.

به گزارش 14فروردین مهر، با مصوبه جدید شورای عالی کار و ابلاغ آن از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اجرا از ابتدای سال ۹۴ در واحدهای مشمول قانون کار، سهم بیمه کارگران و کارفرمایان نیز افزایش یافت.

طبق توافق نمایندگان کارگران و کارفرمایان در نشست پایان سال گذشته شورای عالی کار، حداقل دستمزد هر فرد مشمول قانون کار در سال جاری نباید از ۷۱۲ هزار و ۴۲۵ تومان در ماه کمتر باشد که البته ممکن است به رقم یادشده برخی اضافات دیگر مانند اضافه کاری و پاداش نیز تعلق گیرد و مجموع دریافتی کارگر بالاتر باشد.

در عین حال، طبق قانون موجود برای استفاده افراد مشمول قانون کار از مزایای بیمه تامین اجتماعی؛ کارفرمایان باید به ازاء بیمه هر کارگر ۲۳ درصد حداقل دستمزد (در مورد نیروهای تازه وارد به بنگاه و یا گروه هایی که تنها از حداقل مزد مصوب شورای عالی کار برخوردار می شوند) و یا مجموع دریافتی افراد با مزایا را بدون در نظر گرفتن حق اولاد به عنوان حق بیمه ماهیانه بپردازند.

وضعیت پرداخت حق بیمه های جدید

همچنین ۷ درصد نیز از سوی کارگر باید پرداخت شود که معمولا رقم آن از سوی کارفرمایان پس از کسر از حقوق کارگران به تامین اجتماعی پرداخت می شود. در مجموع ۳۰ درصد حداقل حقوق و یا مجموع دریافتی افراد در هر ماه باید به عنوان حق بیمه پرداخت شود.

برای سال جاری، سهم بیمه کارفرمایان به ازاء هر کارگر ۱۶۳ هزار و ۸۵۷ تومان و سهم کارگران نیز ۴۹ هزار و ۸۶۹ تومان است. در مجموع حق بیمه یکنفر مشمول قانون کار که تنها حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار به میزان ۷۱۲ هزار و ۴۲۵ تومان را در سال ۹۴ دریافت کند، ۲۱۳ هزار و ۷۲۷ تومان خواهد بود که توسط کارفرما و کارگر باید پرداخت شود.

مقامات کارگری می گویند علاوه بر ۳۰ درصد یادشده که ۲۳ درصد آن سهم کارفرما و ۷ درصد نیز سهم کارگر است، ۳ درصد دیگر نیز به عنوان سهم دولت برای حمایت از صندوق بیمه بیکاری تعیین شده که در سال های گذشته پرداخت آن از سوی دولت به صندوق تامین اجتماعی با تاخیرها و یا نواقص فراوانی همراه بوده است.

سهم بیمه کارگران حداقل بگیر ۴۹۸۶۹ تومان شد

کارگران می گویند در نظر گرفتن سهم ۳ درصدی برای دولت و ۳ درصد نیز برای کارفرمایان جهت اختصاص منابعی از حق بیمه تولیدی به صندوق بیمه بیکاری، با هدف تقویت این صندوق برای حمایت از مشمولان بیمه بیکاری است که در حال حاضر تنها ۳ درصد سهم کارفرمایان به صورت مرتب تامین و پرداخت می شود و دولت در این بخش عملکرد مناسبی نداشته است.

جدول تغییرات ۵ ساله حق بیمه سهم کارگر و کارفرما

(ارقام به تومان)

سال

حداقل‌دستمزد

سهم‌کارفرما

سهم‌کارگر

کل‌پرداختی

۱۳۹۰

۳۳۰۳۰۰

۷۵۹۶۹

۲۳۱۲۱

۹۹۰۹۰

۱۳۹۱

۳۸۹۷۰۰

۸۹۶۳۱

۲۷۲۷۹

۱۱۶۹۱۰

۱۳۹۲

۴۸۷۱۲۵

۱۱۲۰۳۸

۳۴۰۹۸

۱۴۶۱۳۶

۱۳۹۳

۶۰۸۹۰۰

۱۴۰۰۴۷

۴۲۶۲۳

۱۸۲۶۷۰

۱۳۹۴

۷۱۲۴۲۵

۱۶۳۸۵۷

۴۹۸۶۹

۲۱۳۷۲۷

در مواردی ممکن است افراد متناسب با میزان دریافتی ماهیانه خود حق بیمه نپردازند و کارفرمایان در ارسال لیست های نهایی به تامین اجتماعی، حقوق افراد را کمتر از میزان واقعی آن اعلام کنند. هدف اصلی این کار این است که کارفرمایان رقم کمتری را بابت حق بیمه افراد به تامین اجتماعی بپردازند که البته در نوع خود تخلف و اجحاف در حق کارگر در زمان بازنشستگی تلقی می شود.

برخی کارفرمایان می گویند در مواردی با توافق کارگران چنین روشی به کار گرفته می شود که علاوه بر کاهش سهم بیمه کارفرما، سهم خود کارگر نیز کاهش می یابد. همچنین در مورد کارگرانی که تصمیم به قطع همکاری با کارفرما در دوره کاری مشخصی را دارند نیز چنین روشی برای پرداخت ارقام کمتر بیمه به کار گرفته می شود. البته کم پرداختن حق بیمه در زمان بازنشستگی در حقوق افراد تاثیر منفی خواهد داشت.

به صورت کلی طبق فرمول محاسباتی برای تعیین سهم بیمه شاغلان مشمول قانون کار، در صورتی که افراد در هر ماه به هر دلیلی از قبیل سابقه کاری، تخصص، مهارت، پست مدیریتی و یا هر عنوان دیگری دریافتی های بالاتری از حداقل های مصوب شورای عالی کار داشته باشند، رقم حق بیمه سهم کارفرما و کارگر نیز بیشتر از ۲۱۳ هزارتومان خواهد شد.

افزایش ۱۴درصدی حقوق کارمندان دولت ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور مصوبه دولت برای افزایش ۱۴درصدی حقوق کارمندان در سال ۹۴ را ابلاغ کرد.

 به گزارش 14فروردین تسنیم، هیئت وزیران در جلسه 27/12/1393 به پیشنهاد شماره 169631 مورخ 23/12/1393 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده (76) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب 1386- و بند (الف) ماده (50) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران -مصوب 1389- تصویب کرد:

1-ضریب حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و قضات برای سال 1394 به میزان نوزده هزار و پانصد و نود و هفت (19.597) ریال تعیین می‌شود.

2-ضریب حقوق شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت (از جمله کارمندان وزارت اطلاعات و شاغلین پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه) و بازنشستگان موضوع بند (ج) ماده (50) قانون برنامه پنجم توسعه برای سال 1394 به میزان یکهزار و سیصد و هفتاد و شش (1.376) ریال تعیین می‌شود.

3-حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی در سال 1394 به میزان چهارده درصد نسبت به سال 1393 افزایش می‌یابد.

4-سقف افزایش حقوق کارمندان مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی، بانک‌های دولتی، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی در سال 1394، چهارده درصد تعیین می‌شود.

5-حداقل حقوق و مزایای مستمر (شاغلین) موضوع تبصره ماده (76) قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون و سایر مشمولین ماده مذکور به استثنای مشمولین بند (7) این تصویب‌نامه در سال 1394 به میزان هفت میلیون و پانصد هزار (7.500.000) ریال و حداکثر حقوق و مزایای مستمر این قبیل کارمندان هفت برابر حداقل حقوق مذکور در این بند تعیین می‌شود.

6-حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان هفت میلیون و پانصد هزار (7.500.000) ریال و حداکثر حقوق آنان نیز هفت برابر حداقل حقوق بازنشستگی تعیین می‌شود.

تبصره- اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و وزارت اطلاعات و دیوان محاسبات کشور و کارمندان سیاسی و شاغل در پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه از شمول این بند مستثنی می‌باشند.

7-حداقل حقوق و فوق‌العاده شغل کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در سال 1394 به میزان پنج میلیون (5.000.000) ریال و حداکثر هفت برابر حداقل مذکور در این بند تعیین می‌شود.

کرایه‌های حمل و نقل عمومی از فردا افزایش می‌یابد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به مصوبه افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال 94 گفت: کرایه‌های اتوبوس، تاکسی و بلیت مترو از 15 فروردین افزایش می‌یابد.

به گزارش14فروردین فارس،در یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 93/11/5 لایحه تعیین قیمت کرایه‌های حمل‌ونقل اعم از تاکسی، اتوبوس و بلیت مترو در سال 1394 بررسی شد.

به موجب این لایحه ،بهای بلیت مترو به طور متوسط 50 تومان در بلیت‌های اعتباری افزایش یافت. همچنین در این لایحه قیمت بلیت تک سفره 600 تومان و بلیت دو سفره یک هزار تومان تعیین شد که با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

بر همین اساس، اعضای شورا افزایش 50 تا 100 تومانی کرایه های اتوبوس در سال 94 را به تصویب رساندند که به موجب آن کرایه‌های اتوبوس اعم از عمومی و خصوصی در سال 94 بیش از 100 تومان افزایش نخواهد داشت و در همه مسیر ها به طور متوسط بین 50 تا 1200 تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

در یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران لایحه قیمت کرایه‌ها در دستور کار قرار گرفت که در نهایت افزایش 20 درصدی قیمت کرایه های تاکسی در سال 94 به تصویب رسید.

پس از تصویب قمیت کرایه‌های حمل و نقل در سال 94 ، این مصوبه جهت تصویب نهایی به فرمانداری تهران ارسال شد که در نهایت نیز فرماندار تهران، مصوبه را تأیید کرد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه تمامی تمهیدات لازم از سوی بخش‌های مختلف جهت اجرای مصوبه افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی صورت گرفته است، گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده کرایه‌ها در بخش‌های مختلف از 15 فروردین اجرا می‌شود.

چهاردهم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری15فروردین1394

 

- تجمعات کارگران پتروشیمی هگمتانه همدان در اعتراض به تعطیلی شرکت وبیکارشدن!

- بلاتکلیفی کارگران آنومالی شمالی علی رغم شروع به کار مجدد

- کارگران آبفای اهواز نوروز ۹۴ را با سه ماه تعویق حقوق پشت سر گذاشتند

-500کارگربیکارشده شرکت حفاری شمال همچنان بلاتکلیفند؟!

- حقوق و دستمزد در ایران یکی از کمترین مبالغ پرداختی در بین کشورهای مختلف جهان است!

- عقبگرد در نظام بازنشستگی

- جزئیات استخدام 2530 نفری دولت - سهم نیم درصدی زنان از این استخدام ها

- نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی در مشاغل سخت اعلام شد

- به دادگاه کشاندن کارگران معدن چادرملو وصدوراحکام ضد انسانی علیه آنان از طرف رژیم سرمایه را قویاٌ محکوم می نمائیم!

- هیچ یک از سه کارگر کشته شده در کشتی سیراف مقصر نبودند

- کارگر روزمزد نیشکر هفت تپه در هنگام کار کشته شد

- اینجا هنوز برده‌داری می کنند!

تجمعات کارگران پتروشیمی هگمتانه همدان در اعتراض به تعطیلی شرکت وبیکارشدن!

امروزکارگران پتروشیمی هگمتانه همدان در اعتراض به تعطیلی شرکت وبیکارشدن دست به تجمعات اعتراضی مقابل مجتمع پتروشیمی، مقابل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان واستانداری زدند.

به گزارش15فروردین ایلنا،نزدیک به ۸۰ نفر از کارگران پتروشیمی هگمتانه در همدان صبح امروز به دلیل آنچه تعطیلی یک ماهه ی شرکت عنوان شده در مقابل درب ورودی این مجتمع پتروشیمی تجمع کردند. مشکلات شرکت با پیمانکاران و اختلاف سهامداران دلیل این تعطیلی موقت عنوان شده است.

کارگران معترض گفته‌اند امروز (۱۵ فروردین) قرار بود اولین روز کاری آنان باشد اما نیروهای انتظامات مانع ورود آنان به محل کارشان شده‌اند.

یکی از کارگران درباره جزئیات مشکل کارگران توضیح داد: صبح امروز در اولین روز کاری سال در حال ورود به محل کارمان بودیم که با ممانعت مسولین و ماموران انتظامات مواجه شدیم. وقتی علت را جویا شدیم گفتند تا پایان این ماه شرکت تعطیل است و کار فعلا متوقف شده است.

به گزارش 15فرودین فارس درهمین رابطه،جمعی از کارگران پتروشیمی هگمتانه همدان در اعتراض به جلوگیری از ورود آن‌ها به این کارخانه مقابل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان تجمعی اعتراض‌آمیز داشتند.

حدود 100 نفر از کارگران به نشانه اعتراض مقابل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان تجمع کردند و پس از مکتوب کردن درخواست خود مبنی بر رسیدگی به این مشکل و تسلیم آن به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان راهی استانداری شدند تا مراتب اعتراض خود را به گوش استاندار و دیگر مسئولان استان برسانند.

یکی از کارگران این کارخانه گفت: بعد از سپری کردن 12 روز تعطیلات از سوم تا پانزدهم فروردین ماه با مراجعه به کارخانه با درب بسته کارخانه مواجه شدیم و از ورودمان به کارخانه ممانعت شد که هنوز دلیل این ممانعت بر هیچ یک از کارگران روشن نشده و برای رسیدگی به این مشکل تصمیم گرفتیم این موضوع را با تجمع کارگران به گوش مسئولان برسانیم.

به گزارش ایلنا، هنوز عیدی و پاداش سال گذشته و حق سنوات سالهای خدمت کارگران پرداخت نشده است. یکی از کارگران در این باره گفت: کارگرانی که بین 5 تا 10 سال است در این شرکت کار می‌کنند هنوز سنوات خود را دریافت نکرده‌اند و در چنین شرایطی مسئولان شرکت بدون اینکه بگویند چگونه باید پی‌گیر معوقات حقوقی‌مان باشیم کارمان را تعطیل کرده‌اند و کارگران را در وضعیت بلاتکلیفی قرار داده‌اند.

این کارگر اضافه کرد: اگر زود‌تر وضعیت را مشخص کنند و کارگران را به بیمهٔ بیکاری معرفی کنند حداقل مشکل کارگرانی که می‌خواهند از بیمه‌شان استفاده کنند حل می‌شود ولی متاسفانه هنوز این کار را هم انجام نداده‌اند.

بنابهمین گزارش،این شرکت بزرگ پتروشیمی که بیش از ۱۵۰ نفر کارگر دارد در ماه‌های پایانی سال ۹۳ آماده بهره برداری شد اما به گفتهٔ کارگران به دلیل افت و خیزهای فراوانی که از ابتدای تاسیس داشته هیچ‌گاه امنیت شغلی کارگران را تضمین نکرده است و آنان همواره در وضعیت بلاتکلیفی قرار داشته‌اند. کارگران می‌گویند وضعیت شرکت و مشکلاتی که در زمینهٔ توافقات پیمانی خود دارد باعث شده امنیت شغلی آنان دائما مورد تهدید قرار گیرد.

یکی از کارگران در این باره گفت: پروژه پتروشیمی هگمتانه علی رغم اینکه آمادهٔ بهره برداری است اما به دلایل نامعلومی با دست اندازهای مختلفی مواجه شده است و در این بین کارگران هستند که با این وضعیت بیکاری که در شهر وجود دارد، دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

به گفتهٔ کارگران، مسئلهٔ اصلی این است که مسولین تکلیف کارگرانی که سابقه کار بعضی از آن‌ها تا ۱۰ سال است - از زمان احداث این شرکت - را مشخص نمی‌کنند. این کارگران عمر خود را پای این کار گذاشته‌اند و نباید با آن‌ها اینگونه برخورد شود. اگر کسی هم پیگیری کند بعضا برخورد قهری با او صورت می‌گیرد و این برای کارگرانی که خرج سنگین زندگی به گردن آنهاست گران تمام می‌شود.

در همین رابطه یکی از مسولین این شرکت پتروشیمی که نخواست نامش فاش شود گفت: از کارگران خواسته شده تا ۲۵ فروردین ماه به هیئت مدیره فرصت دهند تا معوقات عیدی و پاداش را تسویه کنند و پس از آن هم نسبت به ادامه کار پتروشیمی تصمیمات لازم گرفته شود.

مشکلات پیمانکاری و اختلاف سهامداران و موانع موجود بر سر راه خصوصی سازی از جمله مسائلی است که به گفتهٔ مسولین شرکت مشکل را در پتروشیمی هگمتانه تشدید کرده است.

مسولین می‌گویند، هیئت مدیره تصمیم گرفته تا ۱۵ اردیبشت ماه که شریک ایتالیایی با پیمانکاران اجرائی به ایران می‌آیند شرکت تعطیل شود و پس از آن هم به کارگران اطلاع می‌دهند که بر سر کارشان حاضر شوند.

به گفتهٔ این مقام مسول، معوقات مربوط به عیدی و پاداش و بن کارگری کارگران تا آخر فرودین ماه تسویه می‌شود.

پروژهٔ عظیم پتروشیمی هگمتانه طبق پیش بینی‌های مسولین این پروژه، قرار بود برای ۲۰۰ نفر بطور مستقیم و ۲ هزار نفر غیرمستقیم شغل ایجاد کند. این شرکت با مشارکت ۵۷ درصدی بخش خصوصی، ۳۳ درصدی شرکت ملی پتروشیمی ایران و ۱۰ درصدی یک شرکت ایتالیایی ساخته شده است. اما به دلایل متعددی هنوز به مرحلهٔ بهره برداری نرسیده است.

 گفتنی است با راه اندازی پتروشیمی هگمتانه واردات پودر و گرانول PVC گرید پزشکی به داخل کشور متوقف می‌شود و علاوه بر این با بهره‌برداری از این مجتمع، ایران به جمع صادرکنندگان یکی از کمیابترین محصولات پتروشیمی جهان می‌پیوندد.

به گزارش فارس،مدیرکل کار،‌ تعاون و رفاه اجتماعی همدان گفت: کارگران معترض پتروشیمی هگمتانه به صورت قراردادی فعالیت می‌کردند که قرارداد‌ها نیز تا پایان سال 93 اعتبار داشت.

مسعود اقلامی امروزدر پاسخ به سئوالی در خصوص چرایی تجمع کارگران پتروشیمی هگمتانه روبروی اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار کرد: به دلیل جلوگیری از ورود کارگران به پتروشیمی هگمتانه، صبح امروز جمعی از کارگران مقابل این اداره کل و استانداری تجمع کردند که راهنمایی‌های لازم به آنان ارائه شد.

وی در خصوص دلیل جلوگیری از ورود کارگران به پتروشیمی گفت: کارگران فعال در پتروشیمی هگمتانه به صورت قراردادی فعالیت می‌کردند که قرارداد‌ها نیز تا پایان سال 93 اعتبار داشته و با پایان قرارداد حق ادامه حضور کارگران با کارفرماست.

مدیرکل کار،‌ تعاون و رفاه اجتماعی همدان، گفت: شرکت پتروشیمی هگمتانه نیز به منظور سرمایه‌گذاری شرکا و دایر شدن دوباره در حال فراهم کردن مقدمات کار است و به دلیل عدم نیاز به نیروی انسانی در سال 94 در مقطعی از انعقاد قرارداد با کارگران خودداری کرده است.

وی افزود: با پایان قرارداد از لحاظ قانونی حقی برای کارگران نیست و اختیار با کارفرماست که در صورت نیاز قراردادی دوباره منعقد کند.

اقلامی در خصوص پرداخت مطالبات کارگران نیز عنوان کرد: مطالبات کارگران با پیگیری‌های صورت گرفته تا پایان سال 93 به طور کامل پرداخت شده و فقط عیدی و سنوات پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: با تجمع کارگران مقابل اداره کار و تعاون، راهنمایی‌هایی برای تنظیم دادخواست برای دریافت عیدی و سنوات داده شد که کارگران قانع نشدند و تجمع دیگری مقابل استانداری صورت گرفت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان خاطرنشان کرد: با تجمع مقابل استانداری، همکاران ما با راهنمایی کارگران برای تنظیم درخواست آن‌ها را قانع کردند و تجمع پایان یافت.

وی با بیان اینکه کارگران می‌توانند از بیمه بیکاری در طول مدت بیکاری استفاده کنند ابراز داشت: با پیگیری‌های لازم کارگران می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند و البته اگر مشکلات شرکت حل شود و در صورت صلاحدید کارفرما امکان اشتغال مجدد کارگران وجود دارد.

اقلامی تاکید کرد: کارفرمای مربوطه در جریان قرار گرفته و با هماهنگی رأی صادر خواهد شد و در صورت عدم پرداخت مطالبات از طریق اجرای احکام پیگیری و مطالبات کارگران پرداخت می‌شود.

بلاتکلیفی کارگران آنومالی شمالی علی رغم شروع به کار مجدد

کارگر بیکار شدهٔ معدن آنومالی شمالی در بافق یزد، در حالی از پنجم فروردین ماه کار خود را در معدن جدید آغاز کرده‌اند که به گفتهٔ کارگران هنوز وعده‌های داده شده به آنان محقق نشده است.

به گزارش15فروردین ایلنا،در حالیکه پیش از این منابع کارگری از توافق به وجود آمده بین کارگران بیکار شده معدن آنومالی شمالی با مدیران این شرکت معدنی جهت کار در معادن اطراف بافق خبرداده بودند، کارگران گفته‌اند وعده‌های داده شده مانند تامین سرویس رفت و برگشت برای نقل و انتقال کارگران از بافق به مهریز و برخورداری از قراردادها و مزایای مناسب هنوز محقق نشده است.

براساس این گزارش، در پی اعتراضات و پیگیری‌های انجام شده توسط کارگران بیکار شدهٔ معدن آنومالی شمالی، روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه ۹۳ جلسه‌ای با حضور فرماندار بافق و مدیریت سنگ آهن مرکزی و همچنین مدیریت شرکت پیمانکاری شهداب (پیمانکار معدن آنومالی شمالی) جهت رسیدگی به وضعیت کارگران بیکار شدهٔ که خواستار بازگشت به کار بودند برگزار شد و در ‌‌نهایت مقرر شد نسبت به بکارگیری این نیرو‌ها در معادن اطراف بافق اقدامات لازم به عمل‌ آید. بر این اساس قرار شد،45 کارگر بیکار شده ی آنومالی شمالی،برای مدت ۶ ماه، کارشان را در معدن سرب و روی مهدی آباد مهریزدر ۹۰ کیلومتری آنومالی ادامه دهند و پس از آن مجددا در ارتباط با ادامه ی کار آنها در بافق تصمیم گیریهای لازم گرفته شود.

به گفته ی منابع آگاه، این وعده با شروع به کار کارگران در پنجم فروردین ماه ۹۴ عملی شد و در حال حاضر از ۴۵ نفر کارگر بیکار شده ۳۵ نفر در معدن سرب و روی مهریز مشغول به کار هستند.

کارگران گفته اند، ۴نفر از کارگران به دلیل آنچه تخلف انظباطی از سوی مسولین عنوان شده نتوانستند در معدن جدید کار کنند و چند نفر دیگر هم به دلیل شرایط نامناسب کار و فاصله‌ای که بین محل کار و زندگیشان وجود دارد از ابتدا از کار در معدن جدید انصراف دادند.

فاصله معدن آنومالی شمالی تا معدن سرب و روی مهدی آباد در مهریز حدودا ۹۰ کیلومتر است. به گفتهٔ کارگران علی رغم اینکه قرار بود برای کارگران سرویس رفت و برگشت در نظر گرفته شود اما به دلیل باز نشدن اتوبان اصلی محور بافق-مهریز که قرار بود برای نقل و انتقال کارگران از آن استفاده شود مسولین شرکت ترجیح داده‌اند اقامتگاهی (خوابگاه) برای کارگران درنزدیکی محل کار جدید در نظر بگیرند تا کارگران در‌‌ همان جا مستقر شوند و رفت و آمدشان کمتر شود. برخی از کارگران، تجربه سکونت در خوابگاه را مطابق با شرایطی که پیش از این با مسولین پیرامون آن توافق کرده بودند نمی‌دانند. به گفتهٔ کارگران اقامت در خوابگاه و آن هم برای ۴ روز در هفته و دوری از خانواده از نظر روانی روی کارگران اثرات مخربی می‌گذارد، از طرفی شرایط زندگی در خوابگاه هم به شکلی نیست که همه بتوانند با آن کنار بیایند.

وجود بیکاری و اقساط معوقه‌ای که تقریبا بیشتر کارگران بیکار شده با آن درگیرند باعث شده تا علی رغم مساعد نبودن شرایط، کارگران نسبت به کار در معادن همسایه هم آماده باشند. کارگران می‌گویند، شنیده‌ها نشان می‌دهد قرار است به نسبت قبل یعنی زمانی که در آنومالی کار می‌کردیم دستمزد کمتری دریافت کنیم. و این خلاف وعده هاییست که در جلسهٔ رسیدگی به وضعیت کارگران به آن‌ها داده شده است. به گفتهٔ آن‌ها، وعده‌های مدیریت شرکت آپادانا کاوش ایرانیان پیمانکار سنگ آهن مهدی آباد مهریز درباره پرداخت به موقع دستمزد‌ها باعث شده کارگران فعلا  با قراردادهای سه ماهه و به صورت آزمایشی به کار در معدن مشغول باشند. به گفتهٔ آن‌ها این اولین تجربهٔ شرکت آپادانا در پروژهٔ مهریز است.

کارگران می‌گویند ما روی قول مدیریت سنگ آهن مرکزی و فرمانداری بافق حساب کرده‌ایم و امیدواریم هرچه سریع‌تر شرایط کار بعد از ۶ماهی که خودشان وعده داده‌اند بهتر شود. مشکل اصلی کارگران علاوه بر مسئلهٔ استخدامشان، فاصله محل کار و محل زندگیشان است. آن‌ها می‌خواهند در شهر خودشان کار کنند.

لازم به یادآوری است، نزدیک به ۸۵ کارگر معدن آنومالی شمالی دی ماه سال جاری پس از اتمام پروژه استخراج سنگ آهن در حالیکه به آن‌ها وعدهٔ استخدام داده شده بود، بیکار شدند. منابع کارگری می‌گویند پیمانکار معدن آنومالی شمالی با کارگران قرارداد کار یکساله بسته بوده است اما آن میزان سنگ آهنی را که می‌خواسته در این مدت استخراج کند طی مدت ۵ ماه استخراج کرده است. پس از آن به جز ۴۵ کارگر، بقیه با مصوبهٔ شورای تامین و تعدادی هم به دلیل اینکه نیروی ماموریتی بودند مجددا به کار بازگشتند. ۴۵ کارگر بیکار شده تجمعاتی را در مقابل شرکت پیمانکاری شهداب (پیمانکار معدن آنومالی شمال) و همچنین فرمانداری بافق برگزار کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت استخدامیشان بودند. در پی این اعتراضات فرمانداری بافق وارد عمل شد و با برگزاری جلسه‌ای با مسولین سنگ آهن مرکزی و توافقات به وجود آمده کارگران در معدن مهدی آباد مهریز در ۹۰ کیلومتری آنومالی شمالی در بافق مشغول به کار شدند.

کارگران آبفای اهواز نوروز ۹۴ را با سه ماه تعویق حقوق پشت سر گذاشتند

منابع کارگری در اهواز از پرداخت نشدن ۳ ماه حقوق و مزایای بیش از ۲۸۰ نفر از کارگران آبفای اهواز که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «پرتو داچک» فعالیت دارند، خبر می‌دهند.

به گزارش15فروردین ایلنا،کارگران گفته‌اند حقوق ماه‌های دی، بهمن و اسفند آنان هنوز پرداخت نشده و تنها بعد از پیگیری‌های فراوان توانسته‌اند عیدی پایان سال ۹۳ را در آخرین روزهای اسفند از کارفرما وصول کنند.

به گفته آنان، به غیر از سه ماه تعویق مزدی و بیمه‌ای کارگران که از بهمن ماه سال گذشته به صورت نامنظم پرداخت شده است، کارگران آبفای اهواز با فقدان امنیت شغلی نیز مواجه‌اند، به همین دلیل دست کم ۱۳ نفر از کارگران بهمن ماه سال گذشته (۹۳) بعد از ۴ سال کار مستمر، به دلیل عدم نیاز کارفرما اخراج شده‌اند.

همچنین کارگران پیمانی آبفای اهواز گفتند از یکسال پیش دستمزدشان به صورت نامنظم پرداخت می‌شده و به همین دلیل به طور دقیق نمی‌شود معوقات حقوقی کارگران پیمانی شرکت آبفای اهواز را محاسبه کرد.

به گفته این کارگران؛ حدود۳۰۰ کارگر پیمانی آبفای اهواز که هم اکنون تعداد آنان به ۲۸۰ نفر رسیده است از یک سال پیش تحت مسئولیت پنج شرکت پیمانکاری «سولار مکانیک»، «اسکله ساز»، «عمران سازان بردیا»، «شباهنگ» و «پرتو داچک» فعالیت کرده اند. این کارگران هنوز نتوانسته‌اند معوقات حقوقی خود را از این پیمانکاران دریافت کنند.

کارگران آبفای اهواز می‌گویند، شرکت پیمانکاری «پرتو داچک» در حال حاضر به عنوان آخرین پیمانکار آبفای اهواز است که از مرداد ماه سال۹۳  مسئولیت حدود ۲۸۰ کارگر را به عنوان موتورچی و پمپ چی آب در سطح شهر اهواز بر عهده گرفته است. این شرکت پیمانکاری بعد از عقد قرار داد با شرکت آب و فاضلاب اهواز، علیرغم کاهش ساعتهای اضافه کاری که منجر به کاهش چشمگیرحقوق کارگران شده است به تعهدات خود در قبال پرداخت به موقع حقوق کارگران عمل نکرده  و طبق پی‌گیری‌ها در این مورد اداره آب وفاضلاب اهواز نیز پاسخگو نیست.

500کارگربیکارشده شرکت حفاری شمال همچنان بلاتکلیفند؟!

امروز، نیمه فروردین 94 سپری شده و تنها 15 روز تا زمان اعلام شده از سوی نماینده شرکت باقی مانده است وخبری از بازگشت بکارکارگران درمیان نیست وهمچنان 500کارگربیکارشده شرکت حفاری شمال دربلاتکیلفی بسرمی برند.

به گزارش 15فروردین خط امید،  24 اسفند ماه سال 93 بود که خبر تعطیلی شرکت حفاری شمال و خداحافظی مشروط مدیران این شرکت با کارگران منتشرشد.

در همین خبر آمده بود شرکت حفاری شمال به پرسنل و کارگران این شرکت گفت که از ابتدای فروردن سال 94 هیچ یک از کارکنان درشرکت حاضر نشوند، و در صورتیکه تا پایان فروردین ماه مشکلات مالی شرکت حل نشود باید برای خود به دنبال کار دیگری باشند.

 امروز، نیمه فروردین 94 سپری شده و تنها 15 روز تا زمان اعلام شده از سوی نماینده شرکت باقی مانده است وخبری از بازگشت بکارکارگران درمیان نیست وهمچنان 500کارگربیکارشده شرکت حفاری شمال دربلاتکیلفی بسرمی برند.

 برپایه این گزارش،بیکار شدن برخی از دستگاه‌های ملی حفاری مانند سحر1 در حالی که دکل‌های خارجی هندی، چینی، ژاپنی و ... با هزینه‌ای بسیار بالاتر در همان نقطه مشغول حفاری هستند و همچنین بیکار شدن دو دستگاه حفاری خشکی را می توان از دلایل تصمیمات مدیران شرکت حفاری شمال دانست.

 با راه اندازی فاز 12 مجتمع پارس جنوبی و نیازمندی به افزایش تولید، متاسفانه دو دکل خشکی و یک دکل دریایی بیکار هستند در صورتی که باید تمرکز، وقت و تلاش مضاعف برای استحصال بیشتر از مناطق مشترک نفتی خلیج فارس به کار گرفته شود در صورتی که عربستان با 8 دکل مشغول استحصال از این میدان است.

 یکی دیگر از مشکلاتی که شرکت حفاری شمال با آن روبرو است کمبود نقدینگی و طلبکاری حدود 700 میلیارد تومانی از شرکت پتروپارس بابت هزینه حفاری چاه‌های نفتی و گازی است که این امر باعث اتخاذ تصمیم تعطیلی موقت از سوی مدیر عامل این شرکت شده است.

 البته می توان به دستگاه حفاری امیر کبیر در دریای خزر نیز به عنوان ظرفیت‌های این مجموعه اشاره کرد که مدیران وزارت نفت با مطرح کردن بحث اقتصادی، آن را بدون صرفه می دانند، در حالی که در کنار استفاده از منابع مشترک دریای خزر از نظر حاکمیتی منطقه، به دلیل اسقرار در نقطه مرزی آب‌های ایران و آذربایجان می تواند اهمیت بسیاری داشته باشد.

حقوق و دستمزد در ایران یکی از کمترین مبالغ پرداختی در بین کشورهای مختلف جهان است!

براساس نرخ ۳۳۵۰تومانی دلار در بازار آزاد، کارگران مجرد در سال ۹۴روزانه ۷.۰۸ دلار و ماهیانه بدون اضافه کاری حداکثر ۲۶۶.۲ دلار دریافت می‌کنند که این میزان برای کارگران متاهل با یک فرزند ۲۸۷.۶ دلار است.

به گزارش 15فروردین مهر، کارشناسان بازار کار کشور معتقدند طبق استانداردهای بین المللی و آمارهای موجود، حقوق و دستمزد در ایران یکی از کمترین مبالغ پرداختی در بین کشورهای مختلف جهان است و از این حیث نیروی کار شاغل در کشورمان با مسائل و مشکلات اقتصادی جدی تری نسبت به برخی کشورهای صنعتی و توسعه یافته برخوردارند.

مقایسه ارقام ریالی پرداختی به کارگران و مشمولان قانون کار با دلار، این فاصله و شکاف حقوقی را به خوبی نشان می دهد. کارگران شاغل در کشورمان، دریافتی های پایان ماه خود را به صورت ریال هزینه می کنند، اما تبدیل حقوق و دستمزد فعلی نیروی کار به دلار نشان می دهد که فاصله زیادی بین دریافتی کارگران ایرانی با دستمزدهای چند هزار دلاری ماهیانه در برخی کشورها وجود دارد.

جدول ۱۵ ساله مقایسه ای حداقل حقوق ریالی کارگران ایرانی با دلار

حداقل مزد کارگران به دلار

حداقل دستمزد به ریال

نرخ دلار بازار آزاد

سال

۷۱.۷

۵۶۷۹۰۰

۷۹۲

۱۳۸۰

۸۷.۴

۶۹۸۴۶۰

۷۹۹

۱۳۸۱

۱۰۲.۵

۸۵۳۳۸۰

۸۳۲

۱۳۸۲

۱۲۱.۹

۱۰۶۶۰۲۰

۸۷۴

۱۳۸۳

۱۳۵.۶

۱۲۲۵۹۲۰

۹۰۴

۱۳۸۴

۱۶۲.۶

۱۵۰۰۰۰۰

۹۲۲

۱۳۸۵

۱۹۵.۷

۱۸۳۰۰۰۰

۹۳۵

۱۳۸۶

۲۲۷.۳

۲۱۹۶۰۰۰

۹۶۶

۱۳۸۷

۲۶۳.۵

۲۶۳۵۲۰۰

۱۰۰۰

۱۳۸۸

۲۷۵.۴

۳۰۳۰۰۰۰

۱۱۰۰

۱۳۸۹

۱۷۳.۸

۳۳۰۳۰۰۰

۱۹۰۰

۱۳۹۰

۱۱۱.۳

۳۸۹۷۰۰۰

۳۵۰۰

۱۳۹۱

۱۶۲.۳

۴۸۷۱۲۵۰

۳۰۰۰

۱۳۹۲

۲۰۲.۹

۶۰۸۹۰۰۰

۳۰۰۰

۱۳۹۳

۲۱۲.۶

۷۱۲۴۲۵

۳۳۵۰ (پایان اسفند۹۳)

۱۳۹۴

 

همانگونه که از جدول مقایسه ای پیداست، تبدیل دستمزد کارگران به دلار در ایران نشان دهنده یکی از ناچیزترین ارقام حداقلی پرداخت حقوق در جهان است. طبق گزارش سازمان جهانی کار، این ارقام در برخی از کشورهای واقع در قاره آسیا و آمریکا تا ۳۴۰۰ دلار نیز بوده است.

اساسا مقایسه دستمزد ریالی کارگران ایرانی با دلار به این دلیل است که افزایش نرخ برخی اقلام در ایران بر اساس دلار صورت می گیرد که این موضوع تاثیر شدیدی بر افت قدرت خرید کارگران ایرانی دارد. حتما همه شنیده ایم که می گویند ما به دلار حقوق نمی گیریم که به دلار خرج کنیم.

وضعیت افزایش حداقل دستمزدها در ایران طی ۱۵ سال گذشته نشان می دهد که هیچگاه افزایش حداقل دستمزدهای کارگران ایرانی از ۲۷۵ دلار در ماه بالاتر نرفته و با وجود اینکه حداقل حقوق کارگران ایرانی از سال ۸۰ به بعد به مرور در حال رشد ناچیز در برابر دلار بوده است اما از سال ۹۰ به بعد دوباره روند نزولی آن آغاز شده که به معنی افت دوباره قدرت خرید کارگران و سخت تر شدن تامین معیشت در ایران است.

حداکثر دریافتی حداقل بگیران با دو فرزند؛ ماهیانه 309 دلار

مقامات کارگری می گویند با دستمزدهای فعلی، امکان تامین هزینه های معیشت بیش از ۱۰ روز در ماه وجود ندارد و افراد برای جبران این کسری قابل توجه مجبور به گرایش به شغل دوم و حتی سوم هستند.

کارشناسان اقتصادی کشور معتقدند یکی از دلایل گسترش شدید دلال بازی و واسطه گری در کشور به ویژه طی سال های اخیر؛ کسری درآمد خانوارها و در نتیجه ناچاری برخی گروه های اجتماعی برای فعالیت در اینگونه بازارها به منظور جبران کسری بوده است، هرچند نمی توان گفت همه واسطه گران از روی ناچاری به این کار گرایش داشته اند.

همیشه در همه جوامع افرادی به قصد سودجویی حاضر و آماده و مترصد استفاده از فرصت های بادآورده هستند، اما تلاش دولت های سابق برای کسب درآمد از بازارهای ارز و سکه برای جبران کسری های بودجه ای و همچنین تامین منابع نقدی هدفمندی یارانه ها در سال های گذشته از محل های اینچنینی، باعث بروز آسیب های معیشتی فراوانی برای گروه های ضعیف جامعه از جمله کارگران شد.

به صورت کلی، طبق اعلام سال ۲۰۱۳ سازمان جهانی کار، در برخی کشورها مانند آلمان طی سال ۲۰۱۰ حقوق ماهیانه کارگران ۲۸۰۰ دلار، آفریقای جنوبی ۲۴۰۰ دلار و آمریکا ۳۴۰۰ دلار بوده است. همچنین در کشور آسیایی چین ۷۰۰ و ترکیه نیز ۱۴۰۰ دلار بوده است. در ایران رقم پرداختی در صورت باقی ماندن نرخ دلار در سطح ۳۳۵۰ تومان فعلی، در سال آینده در بهترین حالت برای کارگران به ۳۰۹ دلار در ماه نخواهد رسید.

جدول دلاری مزایای جانبی دستمزد کارگران در سال ۹۴ (طبق نرخ دلار آزاد در پایان سال 93)

مصوبه شورای عالی کار

مبلغ ریالی

مبلغ دلاری

حداقل دستمزد ماهیانه

۷۱۲۴۲۵

۲۱۲.۶

حق مسکن ماهیانه

۴۰۰۰۰

۱۱.۹

حق بن نقدی (خواروبار)

۱۱۰۰۰۰

۳۲.۸

حق اولاد- یک فرزند

۷۱۲۴۲

۲۱.۲

حق اولاد- دو فرزند

۱۴۲۴۸۵

۴۲.۴

حق سنوات ماهیانه

۳۰۰۰۰

۸.۹

حداقل مزد روزانه

۲۳۷۴۷

۷.۰۸

مجموع دریافتی افراد مجرد

۸۹۲۴۳۰

۲۶۶.۲

مجموع دریافتی افراد متاهل با یک فرزند

۹۶۳۶۷۱

۲۸۷.۶

مجموع دریافتی افراد متاهل با دو فرزند

۱۰۳۴۹۱۲

۳۰۸.۹

عقبگرد در نظام بازنشستگی

بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول حدود ۴۰سال پیش برای اینکه بازار اقتصاد و سرمایه‌گذاری با شوک خروج یکباره سرمایه افراد روبرو نشود به کشور‌ها پیشنهاد داد نظام بازنشستگی خود را به سوی نظام حساب‌های انفرادی یا DC ببرند. این پیشنهاد که در‌‌ همان زمان نیز با مخالفت سازمان‌های بین‌المللی حوزه رفاه و تامین اجتماعی مانند سازمان بین‌المللی کار و اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی روبه‌رو شد، تنها توسط چند کشور محدود به اجرا درآمد و این کشور‌ها (شیلی و برزیل) نیز، پس از دوره‌ای کوتاه، اجرای این سیستم را متوقف کردند.

به گزارش15فروردین تامین24،به‌رغم تجربه جهانی شکست سیستم مبتنی بر حساب‌های انفرادی و هشدارهای مراجع ذیصلاح، اخیرا بحث تغییر شیوه تامین منابع مالی صندوق‌های بازنشستگی از حساب‌های بازتوزیعی و بین‌نسلی به حساب‌های انفرادی از سوی برخی کار‌شناسان مطرح می‌شود؛ با این توجیه که حرکت به سمت حساب‌های انفرادی، باعث عبور از بحران‌های صندوق‌های بازنشستگی خواهد شد.

در نظام DC حقوق بیمه‌شدگان رعایت نمی‌شود

دکتر مظفر کریمی، مشاور معاونت فنی و درآمد سازمان تأمین‌اجتماعی است. او تغییر شیوه تأمین مالی نظام‌های بازنشستگی از سیستم بازتوزیعی بین‌نسلی یا DB به نظام DC را، یکی از آزمایش‌های بانک جهانی می‌داند که در اکثر کشورهای اجراکننده، به شکست انجامیده است.

به گفته دکتر مظفر کریمی این تفکر در دهه ۷۰ و براساس پیشنهادهای بانک جهانی برای اصلاح ساختار اقتصادی در کشور ما مطرح شد اما پس از آن، بانک جهانی پیشنهادهای خود را تعدیل کرد. استدلال‌هایی برای تغییر مطرح شد و برخی کشور‌ها در ۲دهه اخیر این تغییر را انجام دادند و با شکست مواجه شدند. کشورهایی مانند آرژانتین و برزیل که نظام تأمین منابع مالی طرح‌های بازنشستگی خود را براساس توصیه‌های بانک جهانی تغییر داده بودند، بعد از بحران اقتصادی اخیر، در این تصمیم بازنگری کردند و به نظام قبلی دولتی بازگشتند.

دکتر کریمی معتقد است صندوق‌های مبتنی بر نظام DC که پیشنهاد اخیر عده‌ای از کار‌شناسان در مورد اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری بر آن استوار است، هیچ‌یک از حقوق بیمه‌شدگان رعایت نمی‌شود. او می‌گوید: در صندوق‌هایی که بر این مبنا یا به تعبیری دیگر برمبنای نظام حساب‌های انفرادی فعالیت می‌کنند پولی که هر فرد تحت‌پوشش نزد صندوق پس‌انداز می‌کند، برای خود او سرمایه‌گذاری می‌شود. اختیار انتخاب نوع سرمایه‌گذاری نیز با خود فرد است اما خطر ریسک احتمالی سرمایه‌گذاری نیز به خود فرد منتقل می‌شود. در حالی‌ که در سیستم DB، هر بحرانی رخ بدهد، این ریسک به فرد منتقل نمی‌شود، بلکه به نسل بعدی یا به دولت و صندوق منتقل می‌شود.

کریمی DB و DC را به لحاظ اعتقادی دارای تفاوت‌هایی معرفی می‌کند که خاستگاه آن‌ها، در هر کشوری که مطرح شده‌اند، اعتقادات مردم است. این دو سیستم کاملا متمایز هستند و حد وسطی وجود ندارد اما می‌توان هر دو را در کنار هم داشت و این،‌‌ همان مدل چندلایه تأمین‌اجتماعی است که در قانون برنامه پنجم توسعه هم مورد تأکید قرار گرفته است.

در واقع نظام چندلایه، آشتی بین دیدگاه‌های متضاد است. در مدل چندلایه تأمین‌اجتماعی، لایه DB با مدیریت و مسئولیت دولت و سازوکار بین‌نسلی و بازتوزیعی برای همه فراهم می‌شود. لایه DC هم می‌تواند به صورت اختیاری یا اجباری- اما در قالب خدمات تکمیلی- وجود داشته باشد. در واقع تجربه جهانی مؤید آن است که DC باید تکمیل‌کننده DB باشد نه اینکه به جای آن قرار بگیرد.

پیش‌نیازهای اجرای DC در کشور وجود ندارد

اسماعیل گرجی‌پور، مدیرکل دفتر بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این‌باره می‌گوید: سیستم DC الزاماتی مانند ثبات اقتصادی، نرخ تورم پایین، نرخ بیکاری پایین، بالا بودن نرخ بازگشت سرمایه و... دارد. در سیستم DC که برمبنای حساب انفرادی است، اگر فردی بعد از یک‌سال کار، دچار حادثه و از کارافتادگی شد، تکلیف چیست؟ مستمری از کارافتادگی او از کجا باید تأمین شود؟ چون ذخیره حساب این فرد که یک‌سال حق‌بیمه پرداخت کرده، بسیار محدود است. گرجی‌پور درباره کشورهایی که نرخ تورم بالا و بی‌ثباتی اقتصادی دارند معتقد است، تضمینی وجود ندارد که حقوق و مزایایی که فرد در آینده از راه سود حاصل از سرمایه‌گذاری خودش دریافت می‌کند، کفاف هزینه‌های زندگی او را خواهد داد.

در کشورهایی مانند کشور ما که نرخ تورم بالاست، بانک‌ها براساس قوانین و مقررات به سپرده‌های افراد سود می‌دهند و از افراد در قبال وام، سود دریافت می‌کنند، نرخ سود بانکی عملا منفی است، زیرا نرخ تورم بازار از نرخ سودی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند، بالا‌تر است، بنابراین وضعیت اقتصادی کشور ما اصلا قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست و اصولا امکان برقراری سیستم‌های DC در کشور ما وجود ندارد. گرجی‌پور پیشنهاد وزارت رفاه را ایجاد یک نظام بیمه‌ای چندلایه می‌داند و برای خروج صندوق‌های بازنشستگی از بحران در ابتدا پیشنهاد می‌ کند در برنامه زمانی می‌ان‌مدت، اصلاحات پارامتریک و در کوتاه‌مدت، اصلاحات ساختاری صندوق‌ها به منظور اصلاح فرایند‌ها و روش‌های خدمات‌رسانی در دستور کار بررسی و اجرا قرار گیرد. در بلندمدت نیز با استقرار نظام تامین‌اجتماعی چندلایه، نظام تأمین مالی اندوخته‌گذاری کامل در قالب حساب‌های انفرادی برای لایه بیمه‌های تکمیلی قابل پیگیری خواهد بود.

به عبارت دیگر، پیشنهاد این است که در سطح پایه، سیستم باید به‌صورت DB و با تضمین و مدیریت دولت به صورت بین‌نسلی باشد و در لایه‌های تکمیلی می‌توان از سیستم DC استفاده کرد. وی نظام تأمین اجتماعی را رویکردی تجربه‌شده در جهان امروز معرفی می‌کند که مناسب‌ترین الگو را برای پوشش کامل جمعیت ارائه می‌کند. هرچند الگوهای مختلفی از این نوع نظام‌ها در جهان وجود دارد و وجه مشترک همه آن‌ها وجود سه‌لایه حمایتی، بیمه‌ای و تکمیلی است اما سطح‌بندی این سه‌لایه برحسب شرایط و نیازهای هر کشور تفاوت دارد.

نکته مهم آن است که هیچ‌یک از سه‌لایه مورد بحث، بدون وجود دیگری نمی‌تواند موفق عمل کند. همان‌طور که در کشور ما نیز به وضوح تجربه شده است. در نبود لایه حمایتی قوی و عمیق، انتظارات حمایتی جامعه به سمت لایه بیمه‌های اجتماعی هدایت می‌شود و هزینه‌های ناخواسته آن را باید بیمه‌شدگان بپردازند. گرجی‌پور ادامه می‌دهد: در لایه حمایتی، اولویت با برنامه‌های توانمندسازی و هدایت افراد به سمت بازار کار و بیمه‌های اجتماعی است چراکه در این صورت هم عزت و کرامت افراد حفظ می‌شود و هم بار تکفل دولت کاهش می‌یابد. لایه بیمه‌های اجتماعی آن بخش از جامعه را شامل می‌شود که شغل و درآمد مستمر دارند و می‌توانند حق‌بیمه بپردازند.

لایه تکمیلی نظام تأمین‌اجتماعی خدماتی را ارائه می‌کند که بالا‌تر از سطح تعهدات بیمه اجتماعی پایه است و کسانی را پوشش می‌دهد که بدون کمک دولت قادرند حق‌بیمه بالاتری را برای خدمات تکمیلی بپردازند. اصل بر این است که همه خدماتی که در محدوده «نیازهای اساسی و ضروری» قرار می‌گیرند، در تعهد بیمه‌های اجتماعی و حمایت‌های اجتماعی قرار گیرند و فقط خدماتی که جنبه «انتخابی، رفاهی و غیرضروری» دارند، به وسیله بیمه‌های تکمیلی ارائه شوند.

جزئیات استخدام 2530 نفری دولت - سهم نیم درصدی زنان از این استخدام ها

از 2530 فرصت شغلی که در اولین اطلاعیه استخدام رسمی دولت یازدهم منتشر شده است سهم استخدام زنان در آن کمتر از یک درصد است و سهم استخدام مردان بالغ بر 81 درصد.

اگرچه تعداد 2530 استخدام دولتی در مقابل دو میلیون و 500 هزار بیکار رقم چندان بالایی نیست و نمی‌تواند از حجم بیکاری کم کند و این اقدام دولت به خصوص در شرایط فعلی بیشتر جنبه تبلیغاتی برای دولت دارد، اما رویکرد دولتمردان در خصوص استخدام زنان در همین مقیاس کوچک هم قابل توجه است.

به گزارش15فروردین اقتصادنیوز،در هفته نخست اولین ماه سال ۹۴ دولت یازدهم در اطلاعیه‌ای از اولین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور برای استخدام پیمانی در سال جاری خبر داده بود.حال نیز سازمان سنجش در سایت رسمی خود شرایط استخدام هر کدام از دستگاه‌های اجرایی، مدرک و مقطع تحصیلی و جنسیت مورد نیاز برای استخدام داوطلبان و تعداد مشاغل در هر کدام از این مشاغل را به ریز منتشر کرده است.

بر اساس آمار منتشر شده در سایت سازمان سنجش 13 دستگاه اجرایی قرار است خرداد ماه سال جاری آزمون‌های استخدامی را برگزار کنند که بر اساس این آزمون قرار است در مجموع 2530 نفر در دستگاه‌های اجرایی دولتی استخدام خواهند شد.

اما نکته قابل توجه در این میان سهم گروه‌های جنستی در استخدام دستگاه‌های دولتی است. در سایت سازمان سنجش رشته تحصیلی، سن و جنسیت افرادی که می‌توانند مشاغل مورد نظر را در اختیار بگیرند عنوان شده است. نکته قابل توجه این است که از مجموع 2530 نفری که قرار است در مشاغل گوناگون استخدام شوند تنها 13 نفر باید زن باشند، 2058 نفر الزاما باید مرد باشند و 459 نفر می‌تواند زن و یا مرد باشند.

این به آن معناست که سهم زنان از استخدام‌های دولتی جدید حدود 51 دهم و کمتر از یک درصد است. این سهم بسیار پایین زنان در حالی است که در 81 درصد استخدام‌ها باید مردان به کار گرفته شوند و در 18 درصد موارد هم استخدام‌ها می‌تواند زنان یا مردان را در بر بگیرد.

نکته قابل توجه دیگر آن است که از 13 شغلی که قید جنسیت زن بودن الزامی است، هفت مورد آن به شغل پزشکی قانونی باز می‌‌گردد که گویا سیاستمداران چاره‌ای جز استخدام زنان در این سمت نداشته‌اند، شش مورد دیگر هم استخدام در اداره زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی است.

این اختلاف در استخدام زنان و مردان در حالی است که بر اساس اخرین گزارشی که مرکز آمار از نرخ بیکاری ارائه داده است، نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان است. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار از نتايج طرح آمارگيري نيروي كار پاييز 93نرخ بیکاری مردان 15 تا 29 ساله 17.9 درصد است. این در حالی است که نرخ بیکاری زنان در همین دوره 39 درصد یعنی دو برابر بوده است.

اگرچه تعداد 2530 استخدام دولتی در مقابل دو میلیون و 500 هزار بیکار رقم چندان بالایی نیست و نمی‌تواند از حجم بیکاری کم کند و این اقدام دولت به خصوص در شرایط فعلی بیشتر جنبه تبلیغاتی برای دولت دارد، اما رویکرد دولتمردان در خصوص استخدام زنان در همین مقیاس کوچک هم قابل توجه است.

نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی در مشاغل سخت اعلام شد

 مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی، با صدور بخشنامه‌ای به واحدهای اجرایی این سازمان نحوه محاسبه ۴ درصد مستمری بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور را تشریح کرد.

به گزارش 15فروردین مهر، در بخشنامه صادر شده از سوی دکتر سیدتقی نوربخش آمده است: عدم پرداخت به موقع ۴درصد مستمری کارهای سخت و زیان آور از سوی برخی کارفرمایان، موجب تأخیر در بازنشستگی به هنگام بیمه شدگان شاغل در این مشاغل می شود، از این رو سازمان تأمین اجتماعی، اقدام به انجام اصلاحاتی در نحوه دریافت ۴ درصد مستمری کارهای سخت و زیان آور نموده است.

در این بخشنامه آمده است: این تغییرات با هدف روان سازی امور مربوط به بازنشستگی کارگران شاغل در مشاغل سخت وزیان آور که حائز شرایط بازنشستگی هستند، مساعدت با کارفرمایان و حفظ حقوق بیمه شدگان و صدور به موقع احکام بازنشستگی آنان انجام می شود.

۴ درصد میزان مستمری برقراری به نسبت سنوات اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور مربوط به ایام قبل از تصویب قانون(۱۴/۷/۸۰) که می‌بایست محاسبه و به صورت یکجا وصول شود، در صورت ارائه تضامین معتبر از سوی کارفرما با فرصت حداکثر ۹ ماهه امکان پذیر خواهد بود.

بر اساس بخشنامه صادر شده توسط مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، در صورت عدم توانایی کارفرما از پرداخت مبلغ مذکور، واحدهای اجرایی سازمان تضامین کافی را اخذ و اقدامات لازم را برای صدور حکم بازنشستگی و برقراری مستمری انجام می دهد.

به دادگاه کشاندن کارگران معدن چادرملو وصدوراحکام ضد انسانی علیه آنان از طرف رژیم سرمایه را قویاٌ محکوم می نمائیم!

برپایه خبر منتشره خبرگزاری دولتی  ایلنا در تاریخ شانزدهم اسفند آمده است : « ۳۱نفر از کارگران شرکت چادرملو که کارفرما از آن‌ها شکایت کرده بود از ۶ اتهام تبرئه شدند ولی متاسفانه ۲۸ نفر از آن‌ها در ارتباط با اتهام «جلوگیری از احقاق حق خود» مجرم شناخته شدند و به دلیل اصرار کارفرما بر شکایتش قرار است ۲۰ اسفند ماه محاکمه شوند.» دیگرباردرتاریخ چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه، آمده است : « تعداد ۲۸ نفرازکارگران شرکت معدنی چادرملو که در پی اعتراضات گسترده سال گذشته و متعاقبا شکایت کارفرما برای رسیدگی به یک اتهام باقیمانده از شعبه ۱۰۱ دادگستری اردکان احضار شده بودند، صبح ۲۰ اسفند ماه، برای رسیدگی به یک اتهام باقیمانده در دادگاه اردکان حاضر و به اتهام مطرح شده علیه خود پاسخ دادند...» برپایه همین خبر، اتهام این کارگران "اخلال در نظم و آسایش عمومی" و "ممانعت از احقاق حق "عنوان شده است. گفتنی ایست ؛ طی این روز ، هیچ رایی در خصوص اتهام وارده صادر نشده و صدور حکم به زمان نامعلومی موکول شده است. سرانجام در تاریخ ۱۲ فروردین۲۰۱۵  باز همین خبرگزاری اعلام داشت: « حکم اولیه دادگاه ۳۰ کارگر معدن چادرملو که در پی اعتراضات سال گذشته در این معدن با شکایت کارفرما با اتهام " اخلال در نظم و جلوگیری از احقاق حق هم طبقه ایهایشان" به دادگاه رفته بودند صادر شد و بر اساس آن 5 نفر از کارگران به یکسال حبس تعزیری و شلاق محکوم شده اند گفته میشود ۲۵ کارگر دیگر از اتهامات وارده تبرئه شده اند. »

فعل و انفعالات خبر مربوطه درسه تاریخ فوق، نشانگر سیاستهای دولت سرمایه جمهوری اسلامی در سرکوب بی رحمانه و وحشیانه، زندانی نمودن، شکنجه، اعدام، شلاق زدن فعالین و رهبران جنبش کارگری پدید ه ایی جدیدی نیست. توحش و بربریت این رژیم و عملکردهای آن در ادامه دولت روحانی که با موجی وسیعی از زندانی نمودن فعالین کارگری و تهدید و سرکوب و عمل شنیع صادر نمودن حکم شلاق برای ۵تن از کارگران چادرملو، ازسراستیصال و بن بستی است که دولت در شرایط فعلی در اثر بحرانهای عمیق اقتصادی و سیاسی با آن دست و پنجه نرم می کند. حاکمان سرمایه به علت ناتوانی در حل بنیادی مسائل اقتصادی و سیاسی جامعه  چاره ای جز سرکوب، زندان و شکنجه و شلاق زدن کارگران برای عبور از این بحران را در جلو روی خود نمی بینند.

کارگران چادرملو که در طی دو سال اخیر، برای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، افزایش کارانه ها و لغو حکم اخراج دبیر اخراجی انجمن صنفی ایشان دست به اعتصاب زدند و برای متحقق شدن خواسته هایشان پافشاری نمودند، برای اولیه ترین حق و حقوق خود دست به اعتصاب و اعتراض زدند.

صدورهرگونه حکم ضد انسانی رژیم جنایتکار اسلامی با نزدیک شدن اول ماه مه و جو مخالفتهایی که با آن رودرو است، تنها غلبه بر این شرایط را در سرکوب و وحشیگری هر چه بیشتری  و زهر چشم گرفتن از کارگران از طریق صادر نمون حکمهای سنگین و شلاق زدن جستجو می نماید، تا با دامن زدن به این اوضاع از طریق این سرکوبها بتواند با خدمت به اربابان امپریالیستی خود برنامه های نئو لیبرالیستی و خصوصی سازیها را در خدمت به تقاضای آنها پیش ببرد. حمله سیستمایتک به سفره خالی کارگران با افزایش 17 درصدی دستمزدها، ایجاد جو رعب و وحشت و سرکوب و زندانی نمودن و حکم شلاق بر پیکر کارگران شریف و زحمتکش در این راستا عمل می کند و از پروژه هایی است که رژیم از سه دهه قبل این حرکت فاشیستی را سازمان داده و هر روز با ترفند جدیدتری برای ممانعت از اعتراضات و اعتصابات کارگران به میدان می آید.

کارگران چادرملو برای احقاق خواسته های اولیه خود محکوم به این قساوت و بیرحمی شده اند. تا زمانی که مناسبات سرمایه داری بر قرار است، مبارزه کارگران بر علیه این سیستم ادامه دارد ومبارزه بر علیه این نابرابریها و حقوق غارت شده کارگران و ظلم و ستم طبقاتی که دولت و صاحبان سرمایه ضد کارگر بر کارگران روا می دارند، فقط می تواند با مبارزه متشکل ومتحد طبقه کارگر ایران پاسخ بگیرد. در عدم اتحاد و متشکل نبودن کارگران است که جمهوری اسلامی سراپا فساد و جهل بخودش این اجازه را می دهد که وقیحانه برای کارگران مبارز و شریف این احکام را صادر نماید.

اين جنايت بار ديگر نشان داد که آنچه طبقه کارگر ايران بدان نياز دارد تشکل است. کارگران براى دستيابى به مطالبات بيشمارشان احتياج به تشکلهاى طبقاتى خود دارند. اعتراض موثرى که جانيان رژيم اسلامى را از اين جنايت پشيمان کند به تشکل طبقاتى نياز دارد. بايد هر اقدام فعالين و محافل کارگرى در اعتراض به اين جنايت توام با تلاش براى ايجاد تشکل باشد. ايجاد تشکل براى اعتراض به اين جنايت وچنین جنایاتی است. ايجاد تشکل براى فشرده کردن صفوف طبقاتی خود جهت دفاع و کسب حقوق سیاسی و صنفی و مبارزۀ قاطع و نهایی با این رژیم ضد کارگری است.

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران – خارج ازکشور،این تهاجم وعمل وحشیانه رژیم سرمایه جمهوری اسلامی بر کارگران چادرملو و کل طبقه کارگر ایران را قویاٌ محکوم می نمایند و از تمام نهادهای کارگری و نیروهای مترقی و آزادیخواه در داخل و خارج و در سطح بین المللی می خواهد در حمایت از همبستگی از کارگران چادرملو و محکوم نمودن این جنایات آشکار برعلیه طبقه کارگر به اعتراض برآیند.

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران – خارج ازکشور

nhkommittehamahangi@gmail.com

http://nahadha.blogspot.com/

جمعه ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ برابر با ۰۳ آوريل ۲۰۱۵

هیچ یک از سه کارگر کشته شده در کشتی سیراف مقصر نبودند

پدر یکی از سه کارگری که در جریان حادثه آتش سوزی سال گذشته کارگاه کشتی‌سازی «عظیم گسترش» جانش را از دست داده بود می‌گوید که بر اساس تحقیقات به عمل آمده هیچ یک از قربانیان در بروز این حادثه مقصر نبوده‌اند.

به گزارش15فروردین ایلنا،در روز بیست و نهم دی ماه سال 93 وقوع یک حادثه آتش‌سوزی در مجتمع کشتی‌سازی عظیم گسترش باعث شد تا سه نفر از کارگران بخش تعمیر این واحد صنعتی جان خود را از دست بدهند؛ از قرار معلوم این حادثه در یک فروند کشتی ماهیگری به نام «سیراف» اتفاق افتاد که آنزمان برای تعمیر به حوضچه خشک منتقل شده بود.

براساس اطلاعاتی که‌‌ همان موقع در رابطه با قربانیان این حادثه در اختیار ما قرار گرفت؛ دو نفر از کشته شدگان از کارگران مهاجری بودند که از شهرستان ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان به هرمزگان آمده بودند و نفر سوم نیز فردی به نام «وحید میرزایی» از اهالی شهرستان بندرعباس بود که به تازگی در کشتی سازی عظیم گسترش استخدام شده بود.

با وجود آنکه آنزمان مدیرعامل آتش نشانی بندرعباس در تشریح چگونگی وقوع این حادثه از فقدان سیستم‌های ایمنی و امداد و نجات و اطفای حریق در حوضچه تعمیراتی کشتی‌سازی عظیم گسترش خبر داده بود اما‌‌ همان موقع مدیریت این مجتمع از طریق انتشار بیانیه و گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که کارگران کشته شده و مالک کشتی بدون هماهنگی با نیروهای واحد ایمنی شرکت عملیات جوشکاری را آغاز کرده بودند.

با گذشت هفتاد و پنج روز از وقوع این حادثه «امید علی میرزایی» پدر «وحید میرزایی» از کشته شدگان این حادثه گفت طبق تحقیات رسمی که تاکنون صورت گرفته است هیچکدام از سه کارگر کشته شده در وقوع این حادثه مقصر نبوده‌اند.

وی بابیان اینکه هم اکنون پرونده‌ رسیدگی به این حادثه در دادگاه کیفری بندرعباس در دست بررسی است ادامه داد: به استناد گزارش پزشکی قانونی علت مرگ پسرم و دو همکار کشته شده‌اش خفگی ناشی از دود آتش بوده است.

میرزایی با یادآوری اینکه کارگران کشته شده در زمان حادثه در داخل مخزن کشتی مشغول جوشکاری بودند، ادامه داد: این کارگران بودند که به دستور شرکت مشغول کار شده بودند و نمی‌توان عملکرد آن‌ها در روز حادثه را به دلیل «خودسری» تعبیر کرد.

وی افزود: در این میان اگر قرار بر پاسخگویی است این مدیران شرکت عظیم گسترش هستند که باید توضیح دهند که چرا در آموزش کارگران، نصب تجهیزات ایمنی و انتخاب کارگران ماهر دقت لازم را نکرده‌اند.

میرزایی ادامه داد: واقعیت این است که بعد از حادثه به نقل از صاحب کشتی سیراف شنیدم که اگر در زمان حادثه بدنه کشتی از بیرون شکافته می‌شد امروز هم پسرم و هم دو همکار دیگرش زنده بودند.

وی گفت: ظاهرا آنروز مالک کشتی سیراف با انجام این‌کار موافق بوده است اما نمی‌دام به چه دلیل مسئولان کشتی‌سازی عظیم گسترش برای بریدن دیواره بیروی محل آتش سوزی اقدامات لازم را به عمل نیاوردند.

وی یادآور شد: مطلعم که سابق بر این اتفاقات مشابهی در دیگر کارگاه‌های کشتی سازی افتاده است و در همه آن‌ها کارگران محبوس در آتش به همین شیوه نجات داده شده‌اند.

کارگر روزمزد نیشکر هفت تپه در هنگام کار کشته شد

صبح امروز یک کارگر روز مزدی مجتمع نیشکر هفت تپه در جاده منتهی به مزارع نیشکر در اثر تصادف با خودروی نیسان حامل کارگران کشته شد.

به گزارش 15فروردین ایلنا، این حادثه که حدود ساعت شش و ۳۰ دقیقه صبح امروز  (۱۵ فروردین) در یکی از جاده‌های خاکی مزارع مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه رخ داد، یک کارگر ۳۵ ساله به نام «هادی ظهیری» هنگامی که برای انجام کار سمپاشی قصد ورود به مزارع را داشت بر اثر بر خورد با یک خوررو نیسان حامل کارگران به درون کانال آبیاری مزارع سقوط کرده و بر اثر ضربه مغزی جان باخت.

طبق گزارش همکاران وی، جنازه این کارگر توسط گروهای امداد و نجات بعد از ۳ ساعت تلاش در فاصله حدود هزار و ۵۰۰ متری محل حادثه در درون کانال آب کشف شد.

گفتنی است؛ در دی ماه سال گذشته (۹۳) نیز واژگونی یک دستگاه وانت نیسان حامل کارگران نی بر این شرکت به کشته شدن دو کارگر و مصدوم شدن هفت نفر دیگر انجامید. همچنین در حادثه متاخرتری در ساعت ۱۳ ظهر روز جمعه (۲۵ بهمن ماه سال ۹۳) بر خورد یک دستگاه تریلر حمل نیشکر و یک دستگاه وانت نیسان حامل کارگران «نی بر» شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در نزدیکی شهر حر و در جاده‌های فرعی منتهی به مزارع منجر به مصدوم شدن ۱۵ کارگر این شرکت شد.

اینجا هنوز برده‌داری می کنند!

نتیجه تحقیقات چند ماهه خبرگزاری اسوشیتدپرس نشان می دهد برخی از غذاهای دریایی که در فروشگاه های مواد غذایی و رستوران های غربی فروخته می شود، توسط بردگان برمه ای صید شده اند.

اسوشیتدپرس با ده ها مرد که بر خلاف میل شان در یک جزیره دورافتاده در اندونزی به نام «بنجینا» نگه داشته می شوند، مصاحبه کرده است. این جزیره مکان اصلی یک ناوگان کرجی است که جهت صید ماهی فعالیت می کند. «مارتا مندوزا» که به عنوان خبرنگار AP فعالیت می کند، یکی از سرپرستان این تیم تحقیقاتی بوده است. مندوزا می گوید: «مردانی که آن ها را در حال تخلیه بار ماهی دیدیم اکثرا از کشور برمه (میانمار) بودند. وقتی آن ها به هویت ما پی بردند، شروع به فریاد زدن و کمک خواستن کردند و گفتند مدتی است که به دام افتاده و به بردگی گرفته شده اند

این کارگران ماهیگیری تایلندی و برمه ای در این جزیره حبس شده و به عنوان برده هایی شناخته می شوند که احتمال فرارشان وجود دارد. آن ها می گفتند که تنها با چند لقمه برنج زندگی می کنند و در فضایی که تنها به اندازه دراز کشیدن جا دارد می خوابند تا فردا صبح کرجی ماهیگیری دیگری بیاید و آن ها را مجبور به کار کند.

وقتی  خبرنگار ان به جزیره رسیدند، مشاهده کردند که مردانی درون قفس قرار داده شده اند تا جلوی فرارشان گرفته شود. آن ها به مدت ۵ تا ۱۰ سال از خانواده خود دور افتاده بودند و در شرایطی اسف بار زندگی می کردند. سوال نخست این است که این کارگران چگونه سر از چنین جایی درآورده اند؟ از یک جهت ممکن است این افراد فریب کارگزاران برمه ای را خورده باشند و با وعده یک کار مناسب اغوا شده و به جزیره بنجینا آورده شده باشند و از جهت دیگر، امکان دارد دزدیده شده و به کار ماهیگیری گماشته شده باشند. اما سوال مهمتر این است که چه چیز باعث می شود هنوز در دوران مدرن، برده داری انجام شود؟

پس از کشف این حقایق توسط خبرنگاران، این افراد تصمیم گرفتند بفهمند که مقصد این صیدهای دریایی کجاست. خبرنگاران به کمک GPS فهمیدند که ماهی ها ابتدا در یک کشتی تایلندی به نام «شیر دریایی نقره ای» بارگیری شده و به بندرگاهی تایلندی رفته اند.

مندوزا می گوید که تیم تحقیقاتی در نهایت توانستند به لیست نام شرکت هایی که این بارهای ماهی را به آمریکا صادر می کنند، دست یابند. آن ها دریافتند که کمپانی های معتبر فروشنده مواد غذایی چون والمارت، کروگر و آلبرستون، این بار را خریده و برای فروش عرضه می کنند. مندوزا می گوید که ما اطلاعات مان را به این فروشگاه ها دادیم و آن ها بدون انکار قضیه، از ما تشکر کرده و قول پیگیری دادند.

منبع مهر-15فروردین

پانزدهم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری16فروردین1394

 

- اعتصاب کارگران لوله و نورد صفا بعد از تعطیلات نوروزی

- تجمع هر روزه کارگران کشتارگاه «مرغ کیسم» پس از تعطیلات رسمی نوروز در اعتراض به تعویق چهار ماه حقوق

- اولین تجمع اعتراض آمیز فرهنگیان در سال 94:

تجمع اعتراض آمیز فرهنگیان استان یزد مقابل استانداری

- وعده‌های کارفرما و بی اعتمادی کارگران قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز

- عدم پرداخت حقوق و عیدی کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز

- دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه در سال 94 اعلام شد

- بانک مرکزی نماگرهای اقتصادي شماره 78(سه ماهه سوم سال 1393) را منتشر کرد

- مرگ کارگرشهرداری بجنورد در حین کار

اعتصاب کارگران لوله و نورد صفا بعد از تعطیلات نوروزی

اتحادیه آزاد کارگران ایران : کارگران نورد و لوله صفا از دیروز شنبه 15 فروردین 94 با اولین روز شروع کاری دست از کار کشیدند و خواهان پرداخت مطالبتشان شدند

طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران  کارگران نورد و لوله صفا در آخرین روزهای اسفند سال 93 با اعتصاب خود توانستند یک ماه حقوق از مطالبات انباشته ی خود را دریافت کنند

این کارگران دیروز شنبه با شروع اولین روز کاری در این شرکت به جهت پرداخت نشدن عیدی و پاداش سال قبل و طلب سه ماه حقوق معوقه ی خود دست از کار کشیدند

کارگران تاکید دارند که تا پرداخت مطالبتشان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 16 فروردین 1394

تجمع هر روزه کارگران کشتارگاه «مرغ کیسم» پس از تعطیلات رسمی نوروز در اعتراض به تعویق چهار ماه حقوق

۱۸۰ کارگر کشتارگاه صنعتی «مرغ کیسم» در استان گیلان پس از تعطیلات رسمی نوروز در اعتراض به تعویق بیش از چهار ماه حقوق‌شان هر روز در محوطه کارخانه، اداره کار یا مقابل فرمانداری آستانه اشرفیه تجمع می‌کنند.

به گزارش16فروردین ایلنا، این کارگران که سابقه کار ۸ تا ۱۲ ساله در کشتارگاه صنعتی مرغ کیسم را دارند به دلیل آنچه از سوی کارفرما مشکلات مالی عنوان می‌شود، از آذر ماه سال گذشته (۹۳) تا کنون حقوق نگرفته‌اند. عیدی پایان سال و سنوات خدمت این کارگران نیز هنوز پرداخت نشده است.

کارگران در واکنش به این موضوع بعد از تعطیلات رسمی نوروز هر روز در محوطه کارخانه و مقابل ساختمان اداره کار و فرمانداری شهرستان آستانه اشرفیه تجمع اعتراضی بر پا می‌کنند.

کارگران کشارگاه مرغ کیسم می‌گویند مشکلات این واحد صنعتی دست کم از دو سال پیش به دلیل وصول نشدن مطالبات این واحد کشتارگاهی از وزارت صنعت معدن وتجارت دولت‌های نهم و دهم آغاز شده است.

به گفته کارگران، پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها وزارت صنعت معدن وتجارت دولت وقت برای کنترل بازار قراردادی را با کشتارگاه مرغ کیسم منعقد کرد اما با وجود آنکه این کشتارگاه مرغ‌های منجمد را طبق توافق با نظارت دولت وارد بازار مصرف کرده است اما بعد از گذشت دو سال هنوز این واحد نتوانسته است طلب مالی خود را از وزارت خانه مذکور وصول کند.

کارگران می‌گویند کشتارگاه مرغ کیسم به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌های کشتارگاهی کشور دو سال پیش حدودا ۵۰۰ کارگر داشته است، اما اکنون نیروی کار این واحد به دلیل افزایش مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی به ۱۸۰ کارگر تقلیل یافته است.

اولین تجمع اعتراض آمیز فرهنگیان در سال 94:

تجمع اعتراض آمیز فرهنگیان استان یزد مقابل استانداری

جمعی از فرهنگیان استان یزد امروز یکشنبه با حضور در مقابل استانداری این استان، برآورده شدن مطالبات خود از سوی مسوولان را خواستار شدند.

به گزارش16فروردین یزدرسا،تجمع کنندگان خواهان اجرای قانون هماهنگ پرداخت حقوق و توجه بیشتر به اوضاع معیشتی و رفاهی خود شدند.

 اصلاح حکم های گارگزینی، پرداخت حق مسکن و لباس، اصلاح سیستم بیمه، پرداخت حق بازنشستگی معلمان و صدور مجوز برای فعالیت رسمی کانون های صنفی از دیگر خواسته های فرهنگیان است.

وعده‌های کارفرما و بی اعتمادی کارگران قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز

کارگر قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریزگفت:مهم‌ترین تقاضای ما مبنی بر تبدیل قرارداد موقت به دائم را نپذیرفته‌اند اما سایر تقاضاهای ما را فعلا در حد صحبت پذیرفته‌اند.

به گزارش16فروردین ایلنا،یکی از نمایندگان کارگران پتروشیمی تبریز از وعده‌های مثبت مدیرعامل این کارخانه در راستای تحقق مطالبات کارگران قرارداد مستقیم پس از ابلاغ دستورالعمل ۸ بندی اداره کار خبر داد.

این کارگر که نخواست نامش فاش شود گفت: در این چند روز جلساتی به منظور رسیدگی به مطالبات کارگران برگزار شد اما ما آنقدر بی‌مهری دیده‌ایم که تا وعده‌ها عملی نشود و رقم فیش حقوقی کارگران تغییری نکند باور نمی‌کنیم این‌ها می‌خواهند کاری کنند.

او افزود: مدیران پتروشیمی تبریز می‌گویند طبقه بندی مشاغل در این مجتمع صنعتی را آغاز کرده‌اند و بودجه این کار در هیات مدیره تصویب شده است ولی فعلا همه چیز در حد صحبت است.

او در ادامه گفت: از طرفی می‌گویند می‌خواهند بحث سنوات را درست کنند. در چند سالی که با قراردادکار مستقیم برای پتروشیمی تبریز می کردیم، سنوات را با یکسال سابقه کار محاسبه می‌کردند که از آسیب‌های قراردادهای موقت است. زمانی که یکسال تمام می‌شد، انگار سابقه ما را پاک می‌کردند و در سال بعد به عنوان یک کارگر صفر کیلومتر با ما قرارداد می‌بستند.

او تصریح کرد: سنوات سال ۹۴ را می‌خواهند بر اساس آخرین سالی که کارگران به صورت پیمانی برای پتروشیمی تبریز کار می‌کردند محاسبه کنند. گفته‌اند مابه‌التفاوت سال‌های قبل را نیز پرداخت می‌کنند. البته مهم‌ترین تقاضای ما مبنی بر تبدیل قرارداد موقت به دائم را نپذیرفته‌اند که البته پیش بینی هم می‌شد اما سایر تقاضاهای ما را فعلا در حد صحبت پذیرفته‌اند.

این کارگر معترض در پایان گفت: متاسفانه آدم به این‌ها خوشبین نیست. چون مثلا با بیمه تکمیلی کارگران که هیچ بار مالی برای کارخانه ندارد به بهانه‌های واهی مثل تعهد آور بودن برای کارفرما مخالفت کردند. البته اخیرا گفته‌اند قدم‌هایی را نیز برای بیمه تکمیلی کارگران بر می‌دارند.

گفتنی است دستورالعمل ۸ بندی اداره کار پس از آن به مدیرعامل پتروشیمی تبریز ابلاغ شد که او با شروع سال نو از ورود بیش از ۵۰۰ کارگر قرارداد مستقیم به کارخانه جلوگیری کرد. ممنوعیت ورود این کارگران به کارخانه که همگی در بخش تعمیرات و نگهداری مشغول به کارند به دلیل خودداری‌شان از امضای قرارداد کار جدید بود.

یکی از کارگران در زمان ممنوعیت ورود به کارخانه گفته بود «کارگران قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز بیش از این حاضر نیستند با قراردادهای موقت یکساله به کار ادامه دهند و با دریافت دستمزدی معادل یک چهارم دستمزد کارکنان رسمی، احساس تبعیض کنند.»

عدم پرداخت حقوق و عیدی کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز

منابع کارگری از پرداخت نشدن حقوق اسفند و پاداش و عیدی بیش از ۲۷۰ کارگر ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز خبر می‌دهند.

به گزارش16فروردین ایلنا،کارگران ماشین آلات صنعتی گفته‌اند به جز تعویق حقوق و عیدی، حق بیمه آنان نیز از مرداد ماه پارسال پرداخت نشده است.

بر اساس گزارش این منابع، اگرچه دفترچه بیمه‌های‌ کارگران براساس مصوبه کمیسیون کارگری شورای تامین استان اعتبار دارد اما این دفترچه‌ها موارد پر هزینه مثل عمل‌های جراحی را پوشش نمی‌دهند.

یکی از کارگران در این باره گفته است که نزدیک به ۵۰ نفر از کارگران در آستانه بازنشستگی قرار دارند که بازنشستگیشان به دلیل عدم همکاری کارفرما به تاخیر افتاده است.

گفتنی است خط تولید کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز در نیمه دوم سال گذشته استارت نخورده است.

حقوق کارگران در ماه‌های گذشته از راه فروش بکهولودر‌های پیش‌تر تولید شده [بکهولودر نوعی تراکتور مجهز به بیل جلو به نام (Loader) و بیل عقب به نام (BackHoe) است] تامین شده است.

کارگران می‌گویند از خرداد ماه پارسال تاکنون اعضای هیات مدیره و مدیرعامل به کارخانه سر نزده‌اند.

گفتنی است کارخانه‌های ماشین آلات صنعتی، خدمات صنعتی، موتورسازان، ریخته‌گری، آهنگری، ستخت تراکتور، تامین قطعات و... به عنوان زیر مجموعه گروه صنعتی تراکتور سازی تبریز در حال فعالیت هستند.

دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه در سال 94 اعلام شد

سازمان تأمین اجتماعی با صدور دستور اداری به واحدهای اجرایی این سازمان در سراسر کشور، دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه در سال 1394 را اعلام کرد.

به گزارش16فروردین اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در دستور اداری صادر شده از سوی معاونت فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی آمده است: پیرو دستور اداری دستمزد مبنای کسر حق‌بیمه سال 1394 و به استناد مصوبه شورایعالی کار موضوع بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص افزایش حداقل دستمزد سنواتی در سال 1394، جداول مربوط به دستمزد مقطوع روزانه مبنای کسر حق‌بیمه فعالیتهای دارای دستمزد مقطوع برای سال 1394 ارسال می‌شود.

مقتضی است مراتب به نحو شایسته به اطلاع کارفرمایان مربوطه رسیده و از ابتدای سال جاری مورد عمل قرار گیرد.

لازم به ذکر است دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه هر ساله از سوی سازمان تأمین اجتماعی بر اساس ضوابط قانونی از جمله حداقل دستمزد تعیین شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شده و توسط واحدهای اجرایی این سازمان در رابطه با دریافت حق بیمه مورد نظر، اعمال می‌شود.

لینک متن کامل بخشنامه : http://www.tamin.ir/News/Item/14100/2/14100.html

بانک مرکزی نماگرهای اقتصادي شماره 78(سه ماهه سوم سال 1393) را منتشر کرد

به گزارش16فروردین روابط عمومی بانک مرکزی ، نماگرهای اقتصادي شماره 78 از سوی اداره بررسیها و سیاستهای اقتصادی منتشر شد.

 براساس این گزارش جمعیت ایران8/77 ميليون نفر،جمعيت فعال9/23ميليون نفر ونرخ بیکاری به5/10درصدرسیده است.

 نرخ بیکاری در مناطق شهری 7/11 درصد و روستایی 7.4/7 درصد اعلام شده است.

نرخ بیکاری زنان 3/20درصد و مردان 7/8درصد اعلام شده ضمن آنکه نرخ بیکاری در جوانان 29 - 15 ساله 8/21 درصد و جوانان 24 - 15 ساله 7/25درصد گزارش شده است.

لینک نماگرهای اقتصادی شماره 78 (سه ماهه سوم سال 1393):

file:///C:/Users/behruz/Downloads/Ectno78[1]%20(1).pdf

مرگ کارگرشهرداری بجنورد در حین کار

روز12فروردین یک کارگرشهرداری بجنوردکه نیمه‌های شب مشغول نظافت خیابان بودبدنبال یک تصادف جان باخت.

به گزارش 16فروردین همشهری،ساعت 2 بامداد دوازدهم فروردين به اورژانس شهرستان بجنورد خبر رسيد مردي در جريان سانحه رانندگي در خيابان 32 متري شهدا به‌شدت مجروح شده است. دقايقي بعد وقتي امدادگران خود را به محل حادثه رساندند معلوم شد مجروح مردي 47 ساله به نام دولت رضايي و از رفتگران شهرداري است كه يك دستگاه خودروي پرايد با سرعتي زياد با او تصادف كرده و وي را مجروح كرده است.

هرچند امدادگران اين مرد را به بيمارستان رساندند اما خونريزي و شدت جراحات وارده به او به حدي بود كه او ساعت 5 بامداد روي تخت بيمارستان جان خود را از دست داد. در همين حال، محزون يكي از همكاران رفتگر زحمتكش شهرداري بجنورد در اين‌باره گفت: «وقتي از اين حادثه باخبر شدم خودم را به محل حادثه رساندم.گويا راننده پرايد كه مرد جواني بود و با خانواده‌اش سفر مي‌كرد به‌دليل خواب آلودگي همكارم رضايي را كه با لباس شبرنگ مشغول نظافت بود نديده و با او تصادف كرده بود. هنگام حادثه همكارم كنار خيابان بود و هيچ بي‌احتياطي انجام نداده بود.» وي ادامه مي‌دهد: «راننده پرايد بعد از اين حادثه توقف كرده و بالاي سر همكارم بود. شدت حادثه به حدي بود كه بعد از برخورد پرايد با رضايي سر او به جدول كنار خيابان برخورد كرد و او دچار ضربه مغزي شد.

با اين حال او به بيمارستان منتقل شد اما جانش را از دست داد.» محزون درباره اين رفتگر زحمتكش مي‌گويد: «او ازجمله كارگران زحمتكش شهرداري بود و از 15سال قبل كارش را در شهرداري شروع كرد و همه ازجمله شهروندان و همكارانش از او به‌خوبي ياد مي‌كردند. او مردي مقرراتي بود و به موقع سر كار مي‌آمد و وظايفش را هم به خوبي انجام مي‌داد. به همين دليل همه او را فردي وظيفه شناس مي‌دانستند. مرحوم رضايي 5 فرزند داشت كه بعد از اين حادثه آنها زندگي سختي خواهند داشت».

شانزدهم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری17فروردین1394

 

- تجمع کارگران معدن منگنز بافت با خانواده درفرمانداری دراعتراض به تعطیلی معدن وعدم پرداخت6ماه حقوق ومطالباتشان!

- کارخانه لوله و نورد صفا بعد از دو روز اعتصاب کارگران تعطیل شد

-ادامه بلاتکلیفی وتعویق دو ماه حقوق و عیدی ۵۷۰ کارگر فولاد آذربایجان

- تعطیلی معدن‌جو و بیکاری ۳۸۰کارگر از ابتدای سال

- برخورد ماموران سد معبر شهرداری تهران با فرزند علی چراغی در هنگام دستفروشی

-

تجمع کارگران معدن منگنز بافت با خانواده درفرمانداری دراعتراض به تعطیلی معدن وعدم پرداخت6ماه حقوق ومطالباتشان!

روزدوشنبه حدود 40 نفر از کارگران معدن منگنز بافت روز دوشنبه به همراه خانواده در فرمانداری این شهرستان دراعتراض به تعطیلی معدن وعدم پرداخت6ماه حقوق ومطالباتشان دست به تجمع زدند.

به گزارش17فروردین ایرنا،حدود 40 نفر از کارگران معدن منگنز بافت روز دوشنبه به همراه خانواده در فرمانداری این شهرستان حضور یافتند.

این کارگران تعطیلی دو ماهه معدن و پرداخت نشدن مطالبات آنها از سوی کارفرما را علت تجمع اعتراضی امروزعنوان کردند.

شماری از کارگران این معدن اظهار کردند که بیش از شش ماه است مطالبات و دستمزد دریافت نکرده اند.

کارگران معدن منگنز بافت خواستار دریافت مطالبات معوقه خود و همچنین از سرگیری فعالیت معدن هستند.

بنا بر اظهارات مسوولان فرمانداری مقرر شد طی یک هفته آینده نشستی با کارگران، کارفرما و متولی این معدن برگزار و نسبت به رفع مشکل نیز اقدام اساسی انجام شود.

معدن منگنز شهرستان بافت با بیش از 30 سال سابقه فعالیت اکنون بیش از 50 کارگر دایمی را زیر پوشش دارد و دو ماه است به دلیل معوقات مالی و عدم پرداخت حقوق و مزایای کارگران بلاتکلیف و تعطیل است.

معدن منگنز بافت در روستای گدار سبز منطقه کوشک واقع در 70 کیلومتری جنوب غربی از مرکز شهر بافت واقع شده است.

16 نفر از کارگران این معدن در سال 90 به علت واژگونی کامیون حامل کارگران از کوه مشرف به معدن مصدوم و روانه بیمارستان شدند .تا به امروز هزینه های درمان این کارگران توسط کارفرما پرداخت نشده است.

کارخانه لوله و نورد صفا بعد از دو روز اعتصاب کارگران تعطیل شد

کارخانه لوله و نورد صفا دو روز بعد از پایان تعطیلات سال نو (دوشنبه ۱۷ فروردین) به دلیل آنچه مدیران این کارخانه کمبود مواد اولیه می‌خوانند تعطیل شد.

به گزارش 17فروردین ایلنا، بیش از ۱۰۰۰ کارگر لوله و نورد صفا در دو روز گذشته در اعتراض به تعویق سه ماه حقوق و عیدی و پاداش دست از کار کشیده بودند اما این کارخانه صبح امروز تعطیل شد. مدیران لوله و نورد صفا دلیل تعطیلی کارخانه را کمبود مواد اولیه اعلام کرده‌اند.

علاوه بر تعویق حقوق و عیدی، حق بیمه  کارگران لوله و نورد صفا به مدت بیش از ۱۶ ماه پرداخت نشده است.

این در حالی است که شورای تامین پیش‌تر مصوب کرده بود عیدی و پاداش این کارگران در تاریخ ۲۸ اسفند پرداخت شود.

گفتنی است کارخانه لوله و نورد صفا در مجاورت بزرگراه ساوه به تهران و در کیلومتر نهم این بزرگراه قرار گرفته است.

ادامه بلاتکلیفی وتعویق دو ماه حقوق و عیدی ۵۷۰ کارگر فولاد آذربایجان

منابع کارگری از بلاتکلیفی نزدیک به ۵۷۰ کارگر فولاد آذربایجان خبر می‌دهند. این کارخانه که در شهرستان میانه واقع شده است از اسفند پارسال تولیدی ندارد.

به گزارش 17فروردین ایلنا، کارگران فولاد آذربایجان که در پایان بهمن ماه پارسال اخراج شدند تا امروز با دستور شورای تامین شهرستان میانه در کارخانه حاضر شده‌اند.

این کارگران پس از آن اخراج شدند که کارخانه فولاد آذربایجان در پاییز سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شد.

یکی از کارگران در این باره گفته «این واگذاری در حالی صورت گرفت که ما نسبت به تعدیل گسترده کارگران قراردادی پس از خصوصی سازی کارخانه به مقام‌های دولتی هشدار داده‌ بودیم و متاسفانه این هشدارها در نزدیک‌ترین زمان ممکن با اخراج همه کارگران و توقف خط تولید به وقوع پیوست».

بر اساس این گزارش، کارگران فولاد آذربایجان در دو ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند و پاداش و عیدی آن‌ها نیز تا امروز به تعویق افتاده است.

براساس این گزارش،در جلسه‌ای که در هفته پایانی اسفند بین مدیران سازمان خصوصی سازی، مدیران ایمیدرو [سازمان دولتی (زیرمجموعه وزارت اقتصاد) فعال در بخش معدن] و نمایندگان میانه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد تصمیم گرفته شده است که کارخانه فولاد آذربایجان دوباره دولتی شود و کارگران اخراجی به کار بازگردند.

شورای تامین شهرستان میانه پیش از واگذاری کارخانه فولاد آذربایجان به بخش خصوصی تصویب کرده بود کارفرمای جدید این واحد تولیدی حق ندارد هیچ کارگری را اخراج کند.

گفتنی است کارخانه فولاد آذربایجان با نزدیک به ۳۳۰ کارگر قراردادی و ۲۴۰ کارگر رسمی در پاییز سال گذشته توسط گروه مالی بانک ملت و یک شخص حقیقی خریداری شده است.

تعطیلی معدن‌جو و بیکاری ۳۸۰کارگر از ابتدای سال

به دلیل تعلیقی که از ابتدای سال ۹۴ در فعالیت‌های معدن‌جو به وجود آمده است هم اکنون وضعیت اشتغال نزدیک به ۳۸۰ کارگر این واحد معدنی نامعلوم است.

به گزارش17فروردین ایلنا،کارگران ذغال سنگ معدن جو در کرمان می‌گویند به دلیل تعلیقی که از ابتدای سال ۹۴ در فعالیت‌های این واحد معدنی به وجود آمده است هم اکنون وضعیت اشتغال نزدیک به ۳۸۰ کارگر این واحد معدنی نامعلوم است.

برپایه این گزارش،اعتبار آخرین قرارداد کاری آن‌ها در تاریخ ۲۹ اسقند سال گذشته خاتمه یافت اما با وجود گذشت بیش از دو هفته از شروع سال جدید هنوز این واحد معدنی در تعطیلی به سر می‌برد.

به گفته کارگران معدنجو تا به این لحظه از سوی کارفرما هیچ اقدامی برای ادامه استخراج ذغال سنگ صورت نگرفته است.

این کارگران گفتند سوابق شغلی بیشتر آن‌ها بالای ده سال است‏ و افزودند: مراجعات کارگران نیز به نهادهای اداری استان تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

به گفته آن‌ها حتی از طرف اداره کار و سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به درخواست کارگرانی که خواهان دریافت مقرری بیمه بیکاری بوده‌اند گفته شده است که چون بیش از ۱۵ روز از زمان اتمام آخرین قرارداد کاری آن‌ها می‌گذرد احتمال برقراری بیمه بیکاری آن‌ها وجود ندارد.

کارگران یادآور شدند وضعیت نامعلوم فعالیت معدن جو برای سال ۹۴ در حالی است که پیش از این فعالیت این واحد معدنی از روز ششم تا پانزدهم فرودین هرسال شروع می‌شد.

کارگران معدن جو با اعلام اینکه در چند سال اخیر شرکت ذغال سنگ کرمان مشتری اصلی ذغال سنگ استخراجی این واحد معدنی بوده است می‌گویند احتمال دارد دلیل تعلیق فعالیت این واحد معدنی با خودداری دو ساله شرکت ذغال سنگ کرمان برای افزایش قیمت خرید سنگ آهن معدن جو در ارتباط باشد.

کارگران در عین حال افزودند: طبق گفته‌های کارفرما در سال گذشته شرکت ذغال سنگ کرمان تعهدات مالی خود را از طریق واگذاری اوراق حواله ‌های آهنی انجام داده است که هنوز عواید مالی آن‌ها وصل نشده‌اند.

این کارگران می‌گویند به همین دلیل هنوز بخشی از مطالبات سال گذشته آن‌ها وصول نشده و آن‌ها منتظرند تا نوبت وصول چک‌های بانکی که توسط کارفرما برای اواخر فرودین اردیبهست و خرداد سال جاری صادر شده است برسد.

در همین رابطه محمد مجتهدزاده مدیرعامل معدن‌جو گفت: تعطیلی این واحد معدنی تا زمانی که تحقیقات کار‌شناسی در رابطه با برآورد هزینه استخراج سنگ آهن خاتمه یابد متوقف خواهد شد.

وی بایادآوری اینکه سابقه بهره‌برداری از این واحد معدنی دست کم به بیست و پنج سال پیش بازمی‌گردد افزود: از نظر فنی هرچه عمق بهره برداری از ذخایر معادن بیشتر می‌شود هزینه تمام شده استخراج سنگ معدن نیز افزایش می‌یابدواین مقام کارفرمایی با یادآوری اینکه در کشور معادن سنگ آهن دیگری با شرایط استخراج و بهره‌برداری معدن‌جو وجود دارند افزود: در دو سال گذشته شرکت ذوب آهن حاضر به اجرای مصوبه دولت در خصوص افزایش بهای خرید سنگ آهن نشده است.

وی افزود: توجیه شرکت ذوب آهن این است که براساس تعرفه مصوبه دولت خرید سنگ آهن از واحدهای معدنی داخل کشور توجیه اقتصادی ندارد و این درحالی با این شرایط ادامه فعالیت معادنی مانند معدنجو صرف اقتصادی خود را از دست داده‌اند.

وی در عین حال افزود: به دلیل بدحسابی شرکت ذوب آهن هنوز بخشی از مطالبات این واحد معدنی وصول نشده است و به همین دلیل از طریق صدور چک‌های مدت دار سعی کردیم به تعهدات مالی خود در قبال کارگران عمل کنیم.

مجتهد‌زاده همچنین در خصوص مشکلی که به گفته کارگران برای استفاده از مزایای بیمه بیکاری ایجاد شده است افزود: طبق قانون اعتبار قرارداد کار همه کارگران شاغل در این معدن در خاتمه سال گذشته پایان یافته است و برفرض آنکه فعالیت معدن متوقف هم شود نباید از نظر قانون مشکلی از بابت دسترسی کارگران این معدن به حمایت‌های بیمه تامین اجتماعی وجود داشته باشد.

برخورد ماموران سد معبر شهرداری تهران با فرزند علی چراغی در هنگام دستفروشی

ابوالفضل چراغی فرزند کارگری که ۲۳ مردادماه سال گذشته بر اثر ضرب و شتم ماموران پیمانکاری شهرداری تهران کشته شده بود، صبح امروز در هنگام دستفروشی میوه در نزدیکی محل زندگیشان مورد برخورد ماموران پیمانی سد معبر شهرداری تهران قرار گرفت اما با دخالت کسبه و اهالی محل ماموران از صحنه درگیری گریختند.

به گزارش 17فروردین ایلنا، ابوالفضل چراغی، فرزند ۱۵ ساله علی چراغی که در مردادماه سال ۹۳ شاهد حمله ماموران پیمانی سد معبر شهرداری منطقه ۴ تهران به پدرش بود، ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح امروز (۱۷ فروردین ۹۴) هنگامی که در خیابان ۲۰ متری طالقانی واقع در منطقه پاسگاه نعمت آباد مشغول فروش میوه با چرخدستی بود، با برخورد ماموران سد معبر شهرداری تهران مواجه شد.

شاهدان عینی گزارش داده‌اند پس از آنکه ماموران سد معبر چرخ میوه ابوالفضل چراغی را واژگون کردند و قصد ضبط ترازوی  این نوجوان ۱۵ ساله را داشتند، کسبه و اهالی محل که از هویت ابوالفضل آگاه شده بودند با ماموران شهرداری درگیر شدند.

هرچند از شدت درگیری مردم و ماموران شهرداری گزارشی در دست نیست، اما بر اساس اطلاعاتی که رسیده، ماموران صحنه درگیری را با عجله ترک کرده‌اند به طوری که دوربین عکاسی آنان جا مانده است.

خانواده چراغی گفتند با وجود آنکه پس از قتل علی چراغی وعده‌های بسیاری برای تامین معاش و آتیه خانواده او از جانب مقامات عالی رتبه شهرداری و هیات رئیسه وقت شوای شهر تهران مطرح شده بود، اما تنها هزینه‌های بیمارستان مقتول پرداخت شده است و وعده‌های مربوط به تامین مسکن و بیمه خانواده چراغی محقق نشده است. آنان می‌گویند در این شرایط ابوالفضل چراغی به عنوان بزرگ‌ترین فرزند خانواده پنج نفره علی چراغی برای تامین معاش مادر و سه خواهر و برادر کوچکترش ترک تحصیل کرده و چند ماهی است که به کار دستفروشی میوه در اطراف محل زندگیشان اشتغال دارد.

جان باختن نگهبان یک ساختمان نیمه کاره در ساوه بر اثر سقوط درچاه

فرمانده انتظامی شهرستان ساوه گفت: نگهبان یک ساختمان نیمه کاره در این شهرستان بر اثر سقوط جان باخت.

به گزارش 17فروردین ایرنا بنقل ازپایگاه خبری پلیس، سرهنگ علی اصغر طالبی افزود: قربانی این حادثه مردی 40 ساله است که یکشنبه شب در حال نگهبانی و گشت زنی در ساختمان نیمه کاره به داخل چاه سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

وی بیان کرد: در بررسی های اولیه مشخص شد این نگهبان به دلیل نبود نور کافی به داخل یکی از چاه های فنداسیون این ساختمان سقوط کرده است.

هفدهم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری18فروردین1394

 

- در محکومیت احکام صادره بر علیه فعالین کارگری!

- صدور حکم زندان و شلاق برای 5 کارگر معدن چادرملو

- گفتگویی با اسماعیل عبدی درباره افزایش حقوق معلمان، تبدیل وضعیت معلمان پیمانی، وضعیت نامطلوب بازنشستگان آموزش و پرورش و....

- تجمعات کارگران روغن نباتی جهان زنجان دراعتراض به عملکرد ضد کارگری کارفرما!

- کارگران اخراجی کارخانه کاشی احسان میبد با اعتراض خودکارفرمارابه عقب نشینی واداشتند!

- تاخیر سه ماهه در پرداخت حق بیمه ۴۰۰ کارگر پیمانی ایران صدرا

- با گذشت ۱۸ روز از سال،هنوز میزان افزایش مستمری کارگران بازنشسته معلوم نیست

- کارگران مهاجرمشغول بکار از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند!

- بازارداغ قراردادهای موقت چندماهه،مخدوش،سفیدامضا و صرفا تامین کننده منافع کارفرمایان!

- مستند“کودک و استثمار”

- کشته شدن یک کارگر بر اثر سقوط بالابر در کارخانه تولید چینی

در محکومیت احکام صادره بر علیه فعالین کارگری!

جعفر عظیم زاده، فعال کارگری و عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران به اتها م واهی اقدام علیه امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی و تبلیغ علیه نظام توسط شعبه 15 دادگاه انقلاب به شش سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت محکوم گردید.

وی به همراه دیگر فعال کارگری و عضو این اتحادیه جمیل محمدی با یورش ماموران امنیتی به منزل ایشان در نیمه شب دهم اردیبهشت ماه سال 93 یعنی یک روز قبل از برگزاری روزجهانی کارگر دستگیر شده و 46 روز در بند 209 زندان اوین مورد باز جویی قرار گرفت.

صدور احکام سنگین علیه فعالین کارگری تازگی ندارد، ما بارها شاهد تهدید ودستگیری کارگران و فعالین کارگری و محکومیت آنها به احکام بلند مدت بوده ایم. محکومیت شاهرخ زمانی، یوسف آب خرابات، رضا شهابی، سید واحده و محمد جراحی به حبس های طولانی، محکومیت چند باره علی نجاتی، و یا دادگاهی مجدد بهنام ابراهیم زاده و محکوم نمودن وی به 9 سال زندان، تنها چند نمونه از چنین احکامی می باشد. هم اکنون کوروش بخشنده با وجود شرایط نامساعد جسمانی در زندان به سر می برد.

جرم این کارگران چیست؟ به غیر از پیگیری حقوق و مطالبات کارگران! به راستی این کدام امنیت است که با پیگیری حقوق و مطالبات کارگران برای احقاق و به ثمر رسیدن آن ها به خطر می افتد؟ آیا غیر از این است که در واقع این امنیت سرمایه و انباشت و سود آوری بی حساب و نجومی آن است که با افشاگری ها و حق طلبی های کارگران و فعالین دلسوز جنبش کارگری به خطر می افتد؟

مسلماجنبش کارگری همگام با مبارزه برای افزایش حداقل دستمزد و سایر حقوق حقه کارگران، پی گیرانه از فعالین دلسوز این جنبش که همواره خود وخانواده هایشان در معرض فشار، تهدید، احضار، دستگیری و زندان قرار دارند حمایت خواهد کرد.

کمیته هماهنگی خود صدور حکم غیر عادلانه ی زندان علیه جعفر عظیم زاده و احضار و بازداشت دیگر کارگران و فعالین کارگری را به شدت محکوم نموده و خواهان لغو چنین احکام غیرعادلانه و ضدکارگری ای می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

17 فروردین 1394

صدور حکم زندان و شلاق برای 5 کارگر معدن چادرملو

اخبار کارگری رنگ و بوی تازه ای گرفته است؛ رنگ و بوی جنایی. در چند مورد کارگران بوسیله دادگاه های دادگستری (محاکم جنایی) به زندان و شلاق محکوم شده اند. (گزارش از ایلنا. کد خبر 26727 سه شنبه 18 فروردین 94) محاکمی که با نديده گرفتن بخش حقوق ملت در قانون اساسی جمهوری اسلامی در امور کار و کار فرما (مسایل کارگری) دخالت مي کنند، حال آن كه این مسایل در صلاحیت دادگاه های وزارت کار (هیاٌت حل اختلاف) است نه محاکمی که حوزه ی کاری آن ها جنایت و جنحه و خلاف است. آن هم زمانی که اظهارات کارفرمايان پایه و اساس حکم این دادگاه ها قرار می گیرد. کارفرماياني که تنها معیار ارزش هایشان کسب سود بيشتر از هر طریق است و استثمار کارگران تنها امکان کسب سود می باشد. این در حالی است که هیچ کدام از دادگاه های دادگستری هیچ کارفرمایی را بابت عدم پرداخت دستمزد کارگران حتي محكوم هم نكرده است چه برسد به حكم شلاق. (به استناد اخبار ایلنا خبرگزاری کار جمهوری اسلامی برخی ازکارفرما ها بیش از 7 ماه است که حقوق کارگران خود را نپرداخته اند؛هم اینک کارگران و کارمندان کیسون مدت 7 ماه حقوق طلب دارند، ولی از وحشت بیکاری و دادگاه های حامی سرمایه داری سکوت کرده اند).

این روند بیان گر درون مایه و سرشت دولت های پس از جنگ است که قانون اساسی مملکت را بدون مراجعه به آرای مردم و مجلس موًسسان ندیده می گیرند، و با مصوبات دولتی و تاًیید قوه مقننه اصول قانون اساسی را فسخ می کنند. عملی که وجاهت قانونی ندارد و تنها برای حمایت بدون چون و چرا از منافع اقتصادی یک اقلیت یک درصدی سرمایه داران و دلالان کار، صورت می گیرد. این عملکرد و قانون زدایی از قانون کار در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و کارگاه های زیر ده نفر تصویر حاکمیت را به صورت یک نهاد ضد کارگری یا در حقیقت ضد تولید کنندگان نعمات مادی تبیین می کند.

اصولی از قانون اساسی که ندیده گرفته شده است .

اصل بیست و دو امنیت شغلی کارگران

اصل بیست و شش حق تشکل های صنفی کارگران

اصل بیست و نه تامین اجتماعی کارگران

اصل سی و یک تامین مسکن کارگران

اصل چهل و سه تعیين ساعات کار کارگران (8 ساعت کار)

و نيز مقاوله نامه های سازمان بین المللی کار که مورد توافق دولت جمهوری اسلامی بوده و بر اساس اصل هفتاد و هفت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 9 قانون مدنی ، در حکم قانون می باشد و لازم الاجرا است.

اتحادیه نیروی کار پروژه ای ایران این روند را روندی واپس گرا و ویران گر می داند که همه ی ساختار اجتماعی- اقتصادی ایران را به تباهی می کشاند. ما ساختار اقتصادی نئولیبرالیستی را که دستپخت مشترك نهادهاي اقتصادي امپرياليستي و اتاق بازرگاني است را مقصرین اصلی می دانیم زيرا این مناسبات اقتصادی تعدیل ساختاری و گسترش خصوصی سازی كشور ما را به دنباله حقیر امپریالیسم تبدیل کرده است.

اتحادیه نیروی کار پروژه ای ایران

18 فروردین 94

گفتگویی با اسماعیل عبدی درباره افزایش حقوق معلمان، تبدیل وضعیت معلمان پیمانی، وضعیت نامطلوب بازنشستگان آموزش و پرورش و....

اسماعیل عبدی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در خصوص اعمال تغییرات در حقوق و مزایای معلمان گفت: مهمترین این تغییرات، فوق العاده شغل بوده که بر اساس بند 5 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر افزایش فوق العاده شغل معلمان از 800 امتیاز به 1500 و 2000 امتیاز بوده است که البته پیش از این به دیوان عدالت اداری در این خصوص شکایت کرده بودیم.

وی افزود: در حال حاضر بر اساس معدل گیری انجام شده برای لیسانس، فوق لیسانس و دکترا همگی امتیاز 1300 را در نظر گرفته اند که در واقع اولین بند افزایش حقوق، مربوط به الزامی بوده که معلمان کشور در دیوان عدالت اداری و کانون صنفی معلمان برای گرفتن وکیل به معلمان کمک می نموده و مشاوره می داده است که با پیگیری خود معلمان به نتیجه رسید.

افزایش تعلق گرفته به حقوق معلمان، قابل قبول و مکفی نیست

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران با اشاره به دیگر موارد افزایش حقوق بیان داشت: مابقی افزایش حقوق نیز شامل هزینه حق عائله مندی، فوق العاده و حق شغل است که بر اساس میزانی که برای همه تصویب می شود یعنی همان 14 درصد تنظیم شده است و به نسبت احکام معلمان، بین دویست هزار تا سیصد و پنجاه هزار تومان افزایش تعلق گرفته که به هیچ وجه برای معلمان کشور قابل قبول نیست ومیزان نارضایتی را بیشتر می کند.

عبدی اظهار داشت: چند روز پیش وزیر آموزش و پرورش طی مصاحبه ای اعلام کرده که در مهر ماه علاوه بر این افزایش حقوق، بین یکصد و شصت هزار تا ششصد هزار تومان بر اساس رتبه بندی در احکام تغییراتی حاصل می شود که به نظر نمی آید اعمال شود.

وی اضافه کرد: به اعتقاد من در سال جدید باید تغییرات اعمال شده بیشتر می بود اما متاسفانه علیرغم آنچه که در بدنه آموزش پرورش است و اعتراضاتی که وجود داشته و قول هایی که داده شد شاهد افزایش حقوق معلمان به میزان کافی نبودیم.

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران تأکید کرد: در سال گذشته در سطح کشور بین کارمندان دادگستری و سازمان زندان ها تغییراتی در احکام آنها اعمال شد حتی در وزارت بهداشت نیز این گونه تغییرات اعمال شد در حالی که تغییراتی در حقوق معلمان اعمال نگردید.

این فعال فرهنگی با اشاره به این که معلمان اولین گروهی هستند که نسبت به اجرا نشدن قانون نظام هماهنگ در کشور اعتراض کرده و هزینه های آن را حتی هزینه های امنیتی را پرداخت نمودند، یادآور شد: بسیاری از معلمان به دلیل اعتراض به دولت آقای احمدی نژاد در خصوص تأخیر در اجرای قانون نظام هماهنگ در سال 85 احکامی چون تبعید، زندان، انفصال از خدمت و اخراج را متحمل شدند و طبیعتاً انتظار داشتند پس از اجرای قانون نظام هماهنگ، تغییراتی حداقل برابر با دیگر کارمندان بخش دولتی داشته باشند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه دوباره یک اختلاف طبقاتی ایجاد شده و معلمی با بیست سال سابقه و مدرک لیسانس حقوقی در حدود یک میلیون و پانصد دریافت می کند، در صورتی که حقوق دیگر کارمندان دولت زیر سه میلیون تومان نیست.

عبدی در خصوص گرفتن نیروی انسانی جدید در آموزش و پرورش اذعان داشت: در این مورد چندان خوشبین نیستیم زیرا توزیع نیروی انسانی در حوزه آموزش و پرورش همیشه دچار مشکل بوده و وضعیت استخدام ها همیشه اشکالاتی داشته است؛ علاوه بر این که اگر قرار بر اولویت بندی است تبدیل وضعیت معلمان پیمانی که سال 89 در آزمون استخدامی شرکت کردند را اعمال کنند.

وی افزود: وقتی آقای فانی به وزارتخانه آموزش و پرورش آمد در اولین مصاحبه های خود اعلام کرد معلمان پیمانی تبدیل وضعیت نمی شوند زیرا دولت پیشین ردیف های استخدامی را پیش خور کرده است و استخدام های خارج از ضوابط  به شکل فامیلی داشته است.

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران با بیان این که در حال حاضر تعدادی معلمان پیمانی داریم که تغییر وضعیت نشده اند، اعلام کرد: علاوه بر آن، تعداد دیگری از معلمان هستند که به شکل حق التدریس فعالیت می کنند و حجم نارضایتی که در مورد وضعیت استخدامی وجود دارد بسیار زیاد است و به نظر من بر اساس اولویت بندی، دولت ابتدا باید نیروهای پیمانی را تبدیل وضعیت کند و سپس به نیروهای حق التدریس بپردازد.

عبدی تاکید کرد: علاوه بر این؛ تعدادی از معلمان باید پیش از موعد بازنشسته شوند تا بتوانند مابقی حقوق و مزایای موجود در آموزش و پرورش را به شکل بهتری بین معلمان تقسیم کنند.

وی اضافه کرد: البته اولویت های دیگری نیز اعلام شده اما به نظر می رسد در ابتدا باید اعتماد را به بدنه آموزش و پرورش برگرداند و اختلاف طبقاتی که بین فرهنگیان و دیگر کارمندان دولت ایجاد شده را با رایزنی، به کل از بین ببرند.

حق ایاب و ذهاب و غذای روزانه معلمان از سوی دولت پرداخت نمی شود

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران با اشاره به دیگر مشکلات موجود پیش روی معلمان کشور گفت: این در حالی است که حق ایاب و ذهاب معلمان در حدود 2 سال است که از سوی دولت پرداخت نشده، علاوه بر این که حق غذای روزانه هم پرداخت نمی شود؛ بنابراین در ابتدا بهترین کاری که باید صورت گیرد اعتمادسازی است؛ به این معنی که اختلاف طبقاتی ایجاد شده باید حذف و یکسان سازی بین کارمندان دولت ایجاد شود و سپس به سراغ رتبه بندی  و اولویت های اعلام شده بروند.

بیمه آتیه سازان حافظ معلمان بیمه ای ناکارآمد و ضعیف است

عبدی با تاکید بر نظام بیمه معلمان اظهار داشت: بیمه آتیه سازان حافظ، بیمه ای ناکارآمد و ضعیف است و معلمان نسبت به آن اعتراضات زیادی دارند زیرا بسیاری از بیمارستان ها به هیچ وجه این بیمه را قبول ندارند زیرا به تعهدات خود عمل نمی کند؛ بنابراین وقتی حتی بیمارستان ها به این بیمه اعتماد ندارد پیشنهاد ما این است که با بیمه هایی همچون بیمه ایران قرارداد بیمه طلایی ببندند به طوری که سقف نداشته باشد و همه بیمارستان ها را شامل شود که این فراگیر شدن بیمه قدرتمند به شکل تکمیلی، یکی از نقاطی است که التهاب ها در بدنه آموزش و پرورش را می کاهد و می تواند راهی برای اعتمادسازی معلمان نسبت به دولت باشد.

وی با اشاره به مسأله وضعیت بازنشستگان فرهنگی بیان داشت: بازنشستگان آموزش و پرورش در وضعیت نامطلوبی به سر می برند و به بیمه آنها انتقاداتی وجود دارد؛ علاوه بر این که میزان دریافتی بازنشستگان فرهنگی نسبت به سایر اقشار دولت، بسیار کم است که در واقع رسیدگی به این امر هم می تواند باعث اعتماد سازی شود.

گوشه هایی ازیک گزارش انتخاب خبر بتاریخ 17فروردین

تجمعات کارگران روغن نباتی جهان زنجان دراعتراض به عملکرد ضد کارگری کارفرما!

کارگران کارخانه روغن نباتی جهان که روز دوشنبه مقابل کارخانه خود در اعتراض به وضعیت حقوقی و قانونی کار در این واحد صنعتی تجمع کرده بودند، امروز / سه شنبه / دست به تجمع مقابل استانداری زنجان زدند. اعتراض اصلی کارگران حاضر در این تجمعات به عملکرد غیر قانونی مدیریت مجموعه روغن نباتی جهان است.

به گزارش18فروردین ایرنا،300 کارگر کارخانه روغن نباتی جهان در اعتراض به عملکرد مدیریت کارخانه و مطالبه حقوق قانونی خود، مقابل استانداری زنجان تجمع کردند.

عدم پرداخت اضافه کار، رعایت نکردن قانون کار، نپرداختن حق شیفت، عدم تحویل کپی قرارداد فی مابین کارگر و کارفرما، تهدید، کاهش میزان تولید، عقد قراردادهای یک ماهه و عدم رسیدگی مدیران کارخانه به مشکلات از مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی کارگران حاضر در تجمع بود.

کارگران حاضر در این تجمع اعلام کردند: که به علت سختگیری بیش از اندازه مدیران کارخانه، طی دو سال گذشته 183 نفر از این مجموعه کنار گذاشته شده اند و میزان تولید ماهانه این واحد صنعتی از 430 تن در سال 92 به 50 تن رسیده است.

کارگران معترض به مراجعه کارشناسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کردند و از تاکید این کارشناسان مبنی بر غیر قانونی بودن عملکرد این واحد صنعتی در مقابل کارگران خبر دادند.

واحد صنعتی روغن نباتی جهان از روز دوشنبه گذشته بنا به خواست مدیریت مجموعه تعطیل شده است.

کارخانه روغن نباتی جهان یکی از برند های کشور در حوزه تولید انواع روغن نباتی جهان می باشد که واحد صنعتی آن در سه راهی طارم در شرق شهر زنجان قرار گرفته است، دو سال پیش توسط هلدینگ 'کف و داروگر' خریداری شد.

کارگران اخراجی کارخانه کاشی احسان میبد با اعتراض خودکارفرمارابه عقب نشینی واداشتند!

صبح روز پنجم فروردین کارگرانی که پس از سالها سابقه و فعالیت در این مجموعه اجازه ورود به کارخانه کاشی احسان میبد را نداشتند با تجمع در جلوی درب ورودی، اعتراض خود را به این تصمیم اعلام کردند.

بدبال اعتراض کارگران و پس از تشکیل کمیسیونی در فرمانداری، تصمیماتی دال بر ادامه فعالیت کارگران و البته با قرارداد " ماهیانه " گرفته شد و این مشکل فعلا مرتفع گردید ولی همچنان نگرانی ها از بروز مشکلات مشابه در ادامه وجود دارد.

به گزارش17فروردین میبدخبر،از 28 اسفند سال گذشته زمزمه لغو قرارداد 40 نفر از کارگران " بومی و با سابقه " یکی از کارخانجات کاشی و سرامیک میبد به سر زبان ها افتاد، که با تجمع کارگران ، این موضوع "فعلا" منتفی شد.

براساس این گزارش،مسئولین یکی از کارخانجات کاشی و سرامیک میبد، از اوایل سال 93 تصمیم بر اخراج تعدادی از کارگران « بومی» این کارخانه گرفتند، موضوعی که تعطیلات نوروزی سال گذشته را برکام کارگران تلخ کرد، ولی با پیگیری های کارگران و تشکیل جلسات متعدد با حضور مسئولین مربوطه، موضوع به طور موقت مرتفع گردید و کارگران با قرارداد های ماهیانه به کار خود مشغول شدند.

اما در اواخر سال گذشته و درست زمانی که همه خود را مهیای نوروز و تعطیلات میکردند، تصمیمی عجیب بازهم تعطیلات نوروزی دیگری را بر کام کارگران این کارخانه تلخ کرد، تصمیمی که نتیجه ی آن اخراج 40 نفر از کارگران «باسابقه و بومی» بود، تصمیم از این قرار بود که به بهانه ی نیروی کاری اضافه، قرارداد 40 نفر از کارگران تمدید نشود.

برپایه این گزارش،گلایه ی اصلی کارخانه کاشی احسان میبد از اداره کار بود که با وجود بروز همین مشکل در سال گذشته و علی رغم اینکه در صورتجلسه سال گذشته قول رفع این مشکل را تا بیست روز آینده داده بودند ولی از اردیبهشت ماه سال گذشته تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

گلایه ی دیگر کارگران از نبود هیچ قانونی برای حمایت از آنها بود، که برخی از آنها باوجود سابقه 17 ساله در این کارخانه، هنوز قرارداد ماهیانه با آنها بسته شده و درست دو روز مانده به نوروز حکم عدم امضای قرارداد جدید با  آنها صادر میشود.

« به دلیل عدم اجازه مسئولان در عکسبرداری این تجمع، قبلا از کیفیت پایین تصویر منتشر شده پوزش میطلبیم. »

http://meybodkhabar.ir/documents/4249005/11359634/IMG_0419.jpg?t=1428325382492

تاخیر سه ماهه در پرداخت حق بیمه ۴۰۰ کارگر پیمانی ایران صدرا

حق بیمه بیش از ۴۰۰ کارگر شرکت پیمانکاری «فن آوری آب‌های عمیق» در استان بوشهر که زیر نظر شرکت دریایی ایران صدرا فعالیت دارند، در ۳ ماه گذشته به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است این مسئله باعث تمدید نشدن دفترچه بیمه خانواده‌های این کارگران شده است.

به گزارش18فروردین ایلنا،کارگران شرکت پیمانکاری «فن آوری آب‌های عمیق» که تحت مسئولیت شرکت صنعتی دریایی صدرا به کارهای تعمیرات کشتی، ساخت سکوهای نفتی و... در سواحل دریایی بوشهر مشغول کارند، در این باره گفته‌اند که علاوه بر تاخیر در پرداخت حق بیمه، حقوق ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند کارگران به تاخیر افتاده بود که با پی‌گیری‌های کارگران مطالبات مزدی و همچنین حق عیدی و پاداش پایان سال کارگران در روزهای پایانی سال گذشته (۹۳) پرداخت شده است.

کارگران همچنین گزارش داده‌اند، شرکت پیمانکاری فن آوری آب‌های عمیق به دلیل کمبود نقدینگی توان پرداخت به موقع حقوق آنان و سایر هزینه‌های جانبی را ندارد در نتیجه این تاخیر و تعلل چند ماهه، کارگران را از نظر معیشتی و روحی در وضعیت نامطلوبی قرار داده است.

کارگران می‌گویند؛ افزایش بدهی‌های این واحد به اداره تامین اجتماعی باعث شده است تامین اجتماعی از تمدید دفترچه‌های درمانی کارگران خوداری کند و دراین زمینه کارگران با مشکل روبرو شده‌اند.

با گذشت ۱۸ روز از سال،هنوز میزان افزایش مستمری کارگران بازنشسته معلوم نیست

با گذشت ۱۸ روز از سال ۹۴ هنوز میزان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص نشده و کارگران بازنشسته همچنان در انتظار به سر می‌برند.

به گزارش18فروردین ایلنا، بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، این سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کار افتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد را با توجه به افزایش هزینه زندگی و با توصیه هیات وزیران به‌‌ همان نسبت افزایش دهد و میزان مستمری از کار افتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد.

کارگران مهاجرمشغول بکار از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند!

به گزارش 18فروردین ایلنا، وزارت کار اعلام کرده است تعداد کارگران مهاجری که در سال ۹۳ موفق به ثبت نام در طرح آمایش و دریافت مجوزهای لازم برای اشتغال شده‌اند ۳۰۰ هزار نفر هستند، و این در حالی است که  آمارهای غیر رسمی از حضور حدود دو میلیون کارگر افغان در ایران خبر می‌دهند. کارگرانی که عمدتا در مشاغل سخت و زیان آور و حادثه ساز مشغول به کارند و در صورت بروز حادثه‌ای هنگام کار از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند.

بازارداغ قراردادهای موقت چندماهه،مخدوش،سفیدامضا و صرفا تامین کننده منافع کارفرمایان!

قرارداد کاری میلیون ها نفر این روزها به امضا می رسد، اما شرایط نامناسب عرضه و تقاضای نیروی کار و ناتوانی دولت ها در حل مسائل بازارکار باعث شده تا امروز از هر ۱۰شاغل تنها یکنفر قرارداد دائم داشته باشد.

به گزارش 18فروردین مهر، آغاز سال جدید در بازار کار فصل انجام جا به جایی ها و خانه تکانی در برخی بنگاه ها، جذب نیروهای جدید و امضای قراردادهای نو است. در این روزها افرادی وارد فضاهای کاری می شوند، برخی دیگر امکان ادامه همکاری با واحدهای قبلی خود را ندارند و گروهی نیز منتظر امضای قراردادهای تازه کاری خود هستند.

هرچند در ایران بنا به عرف موجود در بازار کار، قراردادهای کاری الزاما در ابتدای هر سال منعقد نمی شوند، اما بسیاری از بنگاه ها و احتمالا دو سوم کل نیروهای شاغل در بازار کار کشور در ابتدای سال جدید قراردادهای کاری خود را به امضا می رسانند.

مبحث قراردادها در طول سال های گذشته به یکی از پر بحث ترین و حاشیه دارترین مباحث در روابط کار تبدیل شده و طبق آخرین گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته، بیش از ۹۳ درصد کل نیروهای شاغل در بازار کار ایران دارای قرارداد موقت و غیردائم هستند.

همچنین در گزارش وزارت کار آمده بود که وضعیت قراردادهای کاری آنقدر خراب است که بیشتر آنها به صورت ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۹ ماهه منعقد می شوند و بخش کمی هستند که به صورت یکساله به امضا می رسند و این مسئله نشان دهنده نوعی بحران در بازار کار ایران و خروج به معنای واقعی از اجرای مفاد قانون کار در این بخش است.

کارشناسان می پرسند با وجود اینکه اقتصاد با مسائل و مشکلات فراوانی روبرو است که بخشی از آن در تمام اقتصادهای دنیا وجود دارد، اما بخش قابل توجهی از جریان تولید و اقتصاد کشور نیز با شرایط مناسب و نرمال در حال فعالیت هستند؛ اما امضای بیش از ۹۳ درصد کل قراردادهای کاری در بازار کار ایران این تعبیر را به ذهن متبادر می سازد که گوئی تمامی اقتصاد کشور در شرایط موقت و در وضعیت قرمز به سر می برد که پذیرش این موضوع کمی سخت است!

به عقیده کارشناسان بازار کار، آنچه که باعث بروز چنین شرایطی در بازار کار شده اولا نبود ضمانت های قوی در اجرای مفاد قانون کار و همچنین فراهم بودن زمینه های سوء استفاده کارفرمایان از شرایط نامناسب عرضه و تقاضای نیروی کار است به نحوی که کارفرمایان اغلب دغدغه ای از بابت کمبود نیروی کار دستکم تا ۱۰ سال آینده نخواهند داشت. مجموع این عوامل باعث شده تا امروز قراردادها در بازار کار تقریبا به صورت دلبخواهی و گاها در شرایط کاملا یکطرفه و صرفا تامین کننده منافع کارفرمایان منعقد شود.

شرایط وفور نیروی کار در کشور و ناتوانی دولت ها در ایجاد فرصت های جدید شغلی و فراهم نبودن عرصه رقابت بین کارفرمایان در جذب متقاضیان شغل باعث شده تا تقریبا بخش قابل توجهی از کارفرمایان کشور خیال خود را از بابت عدم اجرای قانون کار در انعقاد قرارداد راحت کنند و امروز مبحث قراردادها در قانون کار، مبحثی تزئینی و فاقد هرگونه ضمانت اجرایی است.

این شرایط در حالی وجود دارد که در قانون کار آمده که قراردادها نه تنها باید مکتوب باشند بلکه در ۴ نسخه نیز باید تنظیم و ارائه شوند. طبق قانون کار، شرایط اشتغال موقت و آزمایشی نیز حداکثر تا ۳ ماه پیش بینی شده و پس از آن کارفرمایان باید نسبت به ادامه همکاری و یا قطع همکاری با نیروهای آزمایشی خود اقدام کنند.

پیچیده شدن مسائل مربوط به قراردادها و در نتیجه افت شدید امنیت شغلی نیروی کار در ایران باعث شده تا کارگران همواره این سوال را بپرسند که چگونه ممکن است تنها در طول یکی دو دهه تحولات طوفانی در شرایط بازار کار رخ دهد به نحوی که مشاغل با ماهیت دائم و بنگاه هایی که چند دهه در حال فعالیت هستند نیز از استخدام نیروی دائم سر باز بزنند.

طبق قانون کار، قرارداد موقت تنها در مشاغلی که دارای ماهیت غیردائم است می تواند به امضا برسد و بنگاه های با مشاغل دارای ماهیت دائم و مستمر موظف به جذب نیروی دائم هستند. کارگران معتقدند در صورتی که دولت بخواهد می تواند به آسانی در اینباره برنامه ریزی داشته باشد و حتی لیست مشاغل دائم و غیردائم موجود در بازار کار ایران را نیز ارائه کند؛ موضوعی که تاکنون اراده ای از سوی دولت و وزارت کار درباره اجرای آن مشاهده نشده است.

در هر صورت طی این روزها و در فروردین ۹۴، بخش قابل توجهی از قراردادهای جدید کاری کشور به امضای کارگران و کارفرمایان خواهد رسید اما تاکنون تحرک مناسبی از سوی وزارت کار برای ساماندهی قراردادها و حل مسائل این بخش در دوره جدید فعالیت آن دیده نشده است.

هرچند وزیر کار در چند مرحله هشدارهایی را درباره امضای قراردادهای سفید و فراهم شدن زمینه های معرفی متخلفان به دادگاه داده است، اما به نظر نمی رسد در سایه نبود ضمانت های کافی اجرایی، بتوان امیدوار بود در سال ۹۴ در امضای قراردادهای کاری، تحولات مناسبی به ثبت برسد و بتوان تنها با هشدار در این بخش شاهد تحولات جدی بود.

متاسفانه حل نشدن مسائل مربوط به قراردادها، ادامه امضای قراردادهای یکطرفه، اشتغال با سالیان متمادی بدون هرگونه قرارداد مکتوب و اسناد قابل ارائه، تعیین شرایط یکطرفه توسط کارفرمایان به ویژه در واحدهای کوچک و صنوف در قالب قراردادهای مخدوش و سفید امضاء و مسائلی از این دست باعث شده تا امروز بازار کار کشور با افت شدید بهره وری نیروی کار، کاهش انگیزه در انجام امور محوله به افراد و همچنین تضعیف امنیت شغلی مواجه باشد.

مستند“کودک و استثمار”

مستند “کودک و استثمار” در فاصله‌ی سال‌های 58 تا 61 به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و توسط محمدرضا اصلانی ساخته شد، اما به دلایل بسیار!!؟ اجازه‌ی پخش نیافت. در مصاحبه‌ای که با سازنده‌ی فیلم در روزنامه‌ی سرمایه منتشر شد، چنین آمده است:

«”كودك و استثمار” مثل يك مقاله‌ی سينمايي است كه به تحليل ابعاد مختلف كار كودكان، مناسبات، آسيب‌پذيري، پوشاك، بهداشت، مسكن و تغذيه مي‌پردازد و در كنار تصاوير مستند، آماري ارايه مي‌دهد كه تاثيرگذاري فيلم را دوچندان مي‌كند.

لینک مشاهده متن کامل ودانلود فیلم: http://www.kanoonm.com/1749#more-1749

کشته شدن یک کارگر بر اثر سقوط بالابر در کارخانه تولید چینی

بر اثر سقوط دستگاه بالابر در یک کارخانه چینی واقع در شهرک صنعتی توس در خراسان رضوی، یک کارگر ۲۷ ساله کشته شد.

به گزارش18فروردین ایلنا، بامداد روز گذشته (۱۷ فروردین ماه) یک کارگر شاغل در کارخانه تولید کننده چینی هنگام  بررسی نقص فنی دستگاه بالابر مستقر در این واحد، بر اثر سقوط دستگاه بر روی سرش کشته شد.

گفتنی است، نیروهای امدادی مستقر در محل حادثه علت مرگ این کارگر را غیراستاندارد بودن بالابر گزارش داده‌اند.

هیجدهم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری19فروردین1394

 

- سریال اخراج کارگران معترض: اخراج ۲۲ کارگرمعترض کارخانه تبریز کف!

- کارگران معترض اخراجی معدن کوشک بافق به بیمه بیکاری هم معرفی نمی شوند

- یوسف آبخرابات برای ۵ روز به ‌مرخصی درمانی آمد

- تجمع کارگران کارخانه فولاد سازان فرآیند در برابر ساختمان وزارت کار

- نامه سرگشاده کارگران بلاتکلیف کارخانه فولادآذربایجان به وزیراقتصاد

- اخراج بیش از 300 نفر از کارگران شرکت های هواپیمایی ماهان و آسمان

- عدم پرداخت 3ماه حقوق و2سال عیدی وپاداش 300کارگر کارخانه الگانت سمنان

- پرداخت حقوق ماهیانه ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزارتومانی به کارگران!

- اظهارات ضدونقیض مسئولان وادامه بلاتکلیفی کارگران بیکارشده کارخانه پتروشیمی هگمتانه!

- چرایی اعتراض معلمان به احکام حقوقی، طرح رتبه‌بندی و عملکرد صدا و سیما

- اعتراضات شدید کارگران برزیل به طرح جدید قوانین کار در این کشور

- اعتصاب کارمندان برج های مراقبت سفرهای هوایی در فرانسه برای افزایش دستمزد ودراعتراض به افزایش سن بازنشستگی!

سریال اخراج کارگران معترض: اخراج ۲۲ کارگرمعترض کارخانه تبریز کف!

لغو موقت اخراج ۲۲ کارگرمعترض کارخانه تبریز کف پس از تجمع حمایتی همکارانشان در محوطه کارخانه

۲۲ کارگرکارخانه تبریز کف که حداقل ۴ تن از آن‌ها رسمی [قرارداد دائمی] هستند روز یکشنبه (۱۶ فروردین) از طریق کارگزینی از اخراج‌ خود با خبر شدند.

کارگران کارخانه تبریز کف همان روز در اعتراض به این اخراج‌ها در محوطه کارخانه تجمع کردند که این تجمع حمایتی-اعتراضی به لغو موقت اخراج این ۲۲ کارگر منجر شد.

به گزارش19فروردین ایلنا،کارگران می‌گویند کارفرما به قصد «زهر چشم» گرفتن از کارگرانی که در ماه‌های پایانی سال گذشته در تجمعات اعتراضی مقابل فرمانداری و در محوطه کارخانه شرکت می‌کردند این ۲۲ کارگر را اخراج کرده است.

نماینده کارگران در این باره گفته «این ۲۲ کارگر برای تحقق مطالباتشان در تجمعات پیش از عید شرکت می‌کردند و چنانچه بخواهند آن‌ها را اخراج کند باید هر ۲۱۰ کارگر کارخانه را اخراج کنند».

اما«هوشنگ فاخر»، مدیرعامل تبریز کف گفته این کارگران را به دلیل کارکرد نامطلوب هنگام تولید اخراج کرده است!؟

فاخر در عین حال گفته «من نمی‌توانستم به این کارگران حقوق اضافی پرداخت کنم و نمی‌خواستم قراردادشان را تمدید کنم. البته در حال حاضر گفته‌ام چند روز دیگر به طور موقت در کارخانه باشند تا ببینم عملکردشان بهتر می‌شود یا نه».

او در ادامه دلیل اخراج ۴ کارگر رسمی تبریز کف را «توهین به مدیر داخلی کارخانه» و «انجام حرکات ناشایست» اعلام کرده است؟!

مدیرعامل تبریز کف در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفته «حرکات کارگران در سه سال گذشته هزینه‌های هنگفتی برای کارخانه داشته است و ادامه کار اینگونه نمی‌شود و باید کارخانه را ساماندهی کنیم که این به نفع کارگران خوب؟ است. همیشه یک عده کارگر بیخود(بخوان معترض) مانع کار کارگران خوب! هستند».

کارگران تبریز کف سال گذشته در اعتراض به تعویق ۶ ماه حقوق بار‌ها مقابل فرمانداری یا در محوطه کارخانه تجمع کرده بودند. بسیاری از کارگران تبریز کف علاوه حقوق عقب افتاده، مبلغی بین ۱۰ تا ۱۶ میلیون تومان را از سال‌های دورتر طلبکارند.

کارفرما در روزهای پایانی سال گذشته مبلغی بالغ بر یک و نیم میلیون تومان را به کارگران پرداخت کرد. این در حالی است که او وعده داده بود بین ۴ تا ۵ میلیون تومان از مطالبات کارگران را تا پایان همان سال پرداخت کند.

گفتنی است از نزدیک به ۲۱۰ کارگر کارخانه کاشی سازی تبریز کف، ۱۲۰ کارگر رسمی و سایرین با قراردادهای موقت یک یا سه ماهه در این کارخانه کار می‌کنند.

کارگران معترض اخراجی معدن کوشک بافق به بیمه بیکاری هم معرفی نمی شوند

با گذشت چند هفته از اخراج ۱۷ کارگر معدن کوشک، این کارگران هنوز به بیمه بیکاری معرفی نشده‌اند.

به گزارش 19فروردین ایلنا، ۱۷ کارگر معدن کوشک بافق که در پایان بهمن ماه پارسال به دلیل شرکت فعال در اعتراضات برای احقاق حقوق حقه شان اخراج شده بودند علی رغم پیگیری‌هایی که انجام داده‌اند هنوز به بیمهٔ بیکاری معرفی نشده‌اند.

یکی از کارگران اخراجی پیش از این گفته بود زمانی که به فرمانداری و اداره کار مراجعه کرده‌ است مقامات محلی به او توصیه کرده‌اند که خود را به بیمه بیکاری معرفی کند.

وی صبح امروز چهارشنبه ۱۹ فروردین ماه درباره پیگیری‌های انجام شده برای معرفی به بیمهٔ بیکاری گفت: علی رغم گذشت چندین هفته از اخراجمان هنوز اقدامی از سوی اداره کار جهت معرفی به بیمهٔ بیکاری صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه رییس اداره کار بافق وعده داده بود تا ۸ فروردین این مسئله پیگیری شود اما وقتی روز هشتم فروردین ماه به اداره کار مراجعه کردیم هیچکس پاسخگوی ما نبود. پس از آن به ما گفتند بروید و روز ۱۶ فروردین مراجعه کنید که متاسفانه در مراجعه مجدد هم متصدی مربوطه در مرخصی بود و کسی به کار ما رسیدگی نکرد.

به گفتهٔ این کارگر یک نفر از ۱۷ کارگر اخراجی که در واحد خدمات کار می‌کرد به کار بازگشته است و به صورت روزمزد مشغول به کار است اما وضعیت ۱۶ نفر دیگر هنوز مشخص نیست.

وی همچنین اضافه کرد: علی رغم اینکه ریس اداره کار بافق هم نسبت به بازگشت به کار مجدد کارگران خوشبین است اما طبق شنیده‌های ما مدیریت معدن چندان با این مسئله موافق نیست و مشخص نیست در ادامه آیا تصمیم گیری دیگر می‌شود یا خیر.

گفتنی است پس از اعتصاب ۴۰۰ کارگر در اعتراض به اخراج ۱۷ کارگر این معدن که از تاریخ ۲ اسفند آغاز شد، کارگران اخراجی به همراه سایر کارگران با وساطت فرمانداری در روز ۱۰ اسفند به کار بازگشتند اما دیری نپایید که مجددا اصرار کارفرما بر اخراج این ۱۷ نفر نتیجه داد و این کارگران برای دومین بار اخراج شدند.

لازم به یادآوری است که اجرایی نشدن طرح طبقه بندی مشاغل، بی‌توجه به مسائل رفاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محل معدن، پرداخت نشدن حق سختی کار و حق پله و تونل، عدم پرداخت حق جذب سرب و هزینه‌های غذایی، افزایش پیدا نکردن مدت قراردادهای منعقده و موارد دیگر از جمله دلایل اعتراض کارگران معدن کوشک بافق است. کارگران علی رغم پیگیری‌های بسیاری که از طریق اداره کار شهرستان و استان، فرمانداری و سایر نهادهای مربوطه انجام داده‌اند هنوز به نتیجهٔ مطلوب نرسیده‌اند. این کارگران در مرحلهٔ اول اعتراضاتشان که در آذر ماه برگزار شد و با اعتصاب ۵ روزه همراه بود در نامه‌ای به دو وزیر صنعت و معدن و وزیر کار، خواستار رسیدگی به مطالباتشان شده بودند.

شایان ذکر است معدن کوشک بافق یک معدن با مالکیت خصوصی است که توسط شرکت معدن بافق (سهامی عام) اداره می‌شود و با بیش از ۳۵۰ کارگر در در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شرق یزد و ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان بافق واقع شده است.

اطلاعیه شماره ۴۰ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

یوسف آبخرابات برای ۵ روز به ‌مرخصی درمانی آمد

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

همانگونه که مطلع هستید یوسف آبخرابات فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری که در زندان مهاباد مشغول گذراندن حکم ضدّ کارگری ۲ سال زندان بود مدت‌ها از ناحیه چشم رنج می‌برد و پزشک معالج یوسف سال گذشته اعلام کرده بود که یوسف باید خارج از زندان تحت مداوا قرار گیرد ، از همین رو و با پیگیری خانواده یوسف و مراجعه مکرر آنها به دادستانی بعد از مدت‌ها با ‌مرخصی درمانی یوسف موافقت شد و امروز چهار شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۴ بعد از ظهر یوسف برای ۵ روز به ‌مرخصی پزشکی‌ آمد.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن محکوم کردن ادامه بازداشت و زندان  دیگر کارگران و فعالین کارگری زندانی خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران و فالین کارگری زندانی است .

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، عثمان اسماعیلی :

09182842451

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

 نوزدهم فروردین ۱۳۹۴

تجمع کارگران کارخانه فولاد سازان فرآیند در برابر ساختمان وزارت کار

شماری از کارگران کارخانه فولاد سازان فرآیند در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی در وضعیت شغلی‌شان می‌خوانند، صبح امروز (۱۹ فروردین) با سفر به تهران در مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کردند.

به گزارش19فروردین ایلنا،کارگران حاضر در تجمع امروز که تعدادشان ۵۰ نفر گزارش شده، در تشریح جزئیات مشکلاتشان گفتند: ۸۰ نفر از کارگران دائمی کارخانه «فولاد سازان فرآیند» در شهرستان ملارد که با اقدام ناگهانی کارفرما در روز ۲۵ فروردین ماه سال ۹۳ به شیوه‌ای که آنان توهین‌آمیز می‌خواندند اخراج شده بودند، با وجود شکایت در اداره کار و دریافت حکم بازگشت به کار و توقیف اموال، پس از گذشت حدودا یکسال بدون حقوق همچنان بلاتکلیفند. به همین دلیل صبح امروز جمعی از این کارگران به تهران آمده و با تجمع مقابل ساختمان وزارت کار از مسئولان این وزارت خانه خواستند به مطالباتشان رسیدگی شود.

به گفته کارگران معترض، کارفرمای کارخانه فولاد سازان فرآیند برای رهایی از کارگران رسمی کارخانه و پرداخت نکردن مطالبات معوقه‌شان، در روز ۲۵ فروردین ماه سال گذشته درهای کارخانه را به روی کارگران رسمی و قرار دادی بسته است.

کارگران فولاد سازان فرآیند گفتند همزمان با پرداخت نشدن حقوق، بیمه کارگران به تامین اجتماعی نیز پرداخت نشده است و دفترچه‌های درمانی کارگران و خانواده‌هایشان فاقد اعتبار شده است.

یکی از کارگران حاضر در این تجمع با اشاره به وضعیت شغلی نامعلومشان گفت کارفرما به هیچ یک از دستورات مقامات دولتی برای روشن شدن وضعیت ما توجهی ندارد و کارگران اخراجی را بلاتکلیف نگه داشته است.

این کارگر معترض در ادامه گفت: بعد از تحمل یکسال بی‌پولی در نتیجه اخراج اجباری کارفرما، هنوز مقرری بیمه بیکاریمان به دلیل معوقات بیمه‌ای کارفرما به تامین اجتماعی برقرار نشده است. این درحالیست که این واحد تولید کننده انواع تجهیزات پالایشگاهی با استخدام نیروهای جدید فعالیت تولیدی خود را از سر گرفته و وضعیت خوبی دارد.

او در خاتمه تاکید کرد: اجتماع اعتراضی امروزمان در حالی حوالی ساعت ۱۲ ظهر خاتمه یافت که مسئولان این وزارت خانه برای بررسی این موضوع از کارگران احکام صادره اداره کار و سایر مستندات مراجع قضایی دیگر را خواسته‌اند که قرار است روز شنبه (۲۲ فروردین) تحویل داده شود.

نامه سرگشاده کارگران بلاتکلیف کارخانه فولادآذربایجان به وزیراقتصاد

بنابه گزارش منابع محلی،کارگران کارخانه فولادآذربایجان طی نامه ای سرگشاده بتاریخ 18فروردین خطاب به وزیراقتصاد،ضمن برشمردن عملکرد خریداران کارخانه و طرح مشکلات خود مبنی بربرنامه ریزی برای اخراج573کارگررسمی وپیمانی این کارخانه،عدم پرداخت بموقع حقوق وعیدی کارگران،حذف مزایای بن کارگری،وعده غذا و.......خواهان لغو واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی شدند.

کارگران طی این نامه سرگشاده با اعلام اینکه که کاردبه استخوان رسیده اتمام حجت کردند ودست زدن به اعتراض وبرپایی تجمعات را برای دستیابی به مطالباتشان راحق خود دانستند.

درهمین رابطه:

کارگران ازکارمعلق شده کارخانه فولاد آذربایجان  ایام نوروزراباتجمع درکارخانه سرمی کنند

بنابه گزارش منابع محلی،کارگران ازکارمعلق شده کارخانه فولاد آذربایجان درایام نوروز هرروز برای روشن شدن وضعیتشان جهت  بازگشت بکارودریافت حقوق ومطالبات عقب افتاده خود،درکارخانه تجمع می کنند.

حقوق ومطالبات کارگران کارخانه فولاد آذربایجان  ازبهمن ماه93تاکنون پرداخت نشده است.

کارخانه فولاد آذربایجان در ۲۶ اردیبهشت سال ۹۳ توسط گروه مالی بانک ملت و یک شخص حقیقی خریداری شد، کارخانه فولاد میانه حدود ۵۷۳ کارگر دارد که از این تعداد حدود ۲۴۱ کارگر رسمی و حدود ۳۳۲ نفر کارگر قرارداد موقت هستند.

درقرارداد سازمان خصوصی سازی با خریداران تنها بر حفظ ۲۴۱ نفر کارکنان رسمی این مجموعه تاکید شده است.

۳۲ نفر از کارگران قراردادموقت کارخانه فولاد آذربایجان در آذر ماه سال 93با بهانه به کارگیری آنان در فاز ۲ (احیا) بدون دریافت حقوق و حق بیمه و با وعده بکارگیری مجدد در سال آینده از کار اخراج و از ورود آنان به کارخانه ممانعت به عمل آمد.

در ۲۷ بهمن سال گذشته نماینده خریداران کارخانه با اعلام شفاهی این موضوع که قرار داد ۳۰۰ نفر دیگر از کارگران این مجموعه از اسفند ماه سال جاری دیگر تمدید نخواهد شد، ضمن تاکید دوباره بر قرار داد منعقد شده و مسئولیت این شرکت تنها در قبال ۲۴۱ کارگررسمی، تمامی توافقات حاصله و مصوبات شورای تامین شهرستان مبنی بر حفظ اشتغال تمامی نیروهای این مجموعه را نقض و زیر سوال برد.

خریداران کارخانه با تاکید بر قرارداد منعقد شده این مجموعه صنعتی با سازمان خصوصی سازی همچنان بر ۲۴۱ نفر قید شده در این قرار داد پافشاری داشته و طی ماه های اخیر با اعلام شفاهی به تعداد ۳۰۰ نفر دیگر از کارگران بر تمدید نشدن قرار داد آنان سخن به میان آورده اند.

کارخانه فولاد آذربایجان به عنوان بزرگترین کارخانه فولاد شمال غرب کشور و تنها کارخانه تولید فولاد در آذربایجان شرقی به سال ۱۳۸۰ در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار در سه کیلومتری جنوب شرق شهر میانه احداث شده است.

توقف تولید درکارخانه فولاد میانه پس ازواگذاری به بخش خصوصی،بلاتکلیفی شغلی کارگران وعدم پرداخت حقوق،عیدی ومطالباتشان!

پرداخت نشدن معوقات کارگران و بلاتکلیفی شغلی صدها نفر از کارگران کارخانه فولادمیانه آن‌هم در نزدیکی سال نو منجر به کلافه شدن و اعتراض آنها در محل کارخانه شده است.

به گزارش 22اسفند میانا، در حالی که اسفند متورم ۹۳ از نیمه گذشته است و اقشار مختلف مردم در پی خرید سال نو و ورود موفق و خوش‌یمن به فصلی تازه هستند، اما کارگران فولاد میانه نه‌ تنها امیدی به گرفتن عیدی ندارند، بلکه هنوز مشخص نیست که آیا معوقات‌شان پرداخت می‌شود یا خیر.

در حال حاضر روند مدیریتی کارخانه فولاد نیز بلاتکلیف باقی مانده و کارگران هر روز با حضور در محل کارخانه ای که هیچ گونه تولیدی ندارد از شرایط به وجود آمده در آستانه عید که می توانست بهترین زمان تولید و سود دهی باشد گلایه مند هستند.

در حال حاضر کارگران بدون اینکه مشغول هیچ گونه فعالیت باشند، صرفاً به خاطر حضور فیزیکی در کارخانه  همه روزه در محل مسجد این مجموعه صنعتی دور هم جمع می شوند.

۲۴۱ کارگر رسمی و ۳۳۰ کارگر پیمانی در کارخانه فولاد آذربایجان که در شهرستان میانه واقع شده است مشغول به کارند. این کارخانه علی رغم نگرانی ‌های کارگران در پایان آذر ماه به بخش خصوصی واگذار شده است.

از زمان واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی تعداد ۳۳۰ نفر از کارگران این مجموعه به حالت معلق از کار درآمده اند و وضعیت فعلی کارخانه به دلیل اختلاف بوجود آمده میان خریداران و سازمان خصوصی سازی  این مجموعه به حالت تعطیل کشانده است.

خبرهای رسیده حاکی از این موضوع است که خریداران و مدیرعامل این روزها در محل کارخانه حضور نیافته و این مجموعه صنعتی همچنان بدون قعالیت باقی مانده است.

نماینده کارگران کارخانه فولاد ضمن ابراز تاسف از روند طی شده در شش ماهه گذشته و از زمان شروع بکار بخش خصوصی با بیان این موضوع که ظرفیت اسمی تولید کارخانه فولاد میانه در سال ۵۵۰ هزار تن می باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه آمار تولید شش ماهه آخر کارخانه چیزی در حدود ۶۸ هزار تن بوده است.

وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سال نو، از پرداخت نشدن حقوق و پاداش کارگران کارخانه فولاد از ابتدای بهمن ماه سال جاری خبر داد و افزود : بلاتکلیف ماندن وضعیت شغلی ۳۳۰ نفر از کارگران و نبود امنیت شغلی و همچنین تاکید و پافشاری خریداران این مجموعه در قبال ۲۴۱ نفر قید شده از قرار داد، همچنان وضعیت معیشت  این افراد زیر سوال رفته است.

از این مسائل که بگذریم، بسیاری از ۳۳۰ نفر کارگر این مجموعه صنعتی  مستاجر و  صاحب خانواده و فرزند هستند و یا قسط خانه و اقساط دیگر را باید پرداخت کنند،که متاسفانه شرایط بوجود آمده باعث گردیده تا این کارگران از بهمن ماه سال جاری معوقات و عیدی خود را هم دریافت ننمایند و جیب خالی به استقبال عید نوروز بروند.

سوای از اینکه مسئولین شهرستان تاکنون چه اقداماتی کرده اند و مشخص شدن نتیجه آن چه مدت به طول می انجامد، و اینکه مسئولین این کارخانه با چه چیزی لج بازی می کنند، واقعیت این است که روزگار زمستانی کارگران اخراج شده کارخانه فولاد میانه مانند شب های بلندش تیره است و بار ضعف مدیریتی کارخانه و روند کند اقدامات انجام گرفته، بر دوش کارگران زحمتکش است و دود بی کفایتی ها به چشم کارگران می رود.

هنوز هم کارگران حتی بارقه امیدی برای بهبود وضعیت خود نمی بینند و از روی ناچاری منتظر نشسته اند و چشم به آینده نه چندان روشن دوخته اند.

خبر رسیده به ایمیل سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران: اخراج بیش از 300 نفر از کارگران شرکت های هواپیمایی ماهان و آسمان

با سلام

ضمن تبریک بمناسبت سال 1394

میخواستم در رابطه با اخراج بیش از 300 نفر از کارگران شرکت های هواپیمایی ماهان و آسمان در آخرین روزهای سال93 اطلاع رسانی نمایید.کارگرانی که درست در شب عید می بایست با دست خالی و باچشمانی نگران به همراه خانواده های خود برسرسفره هفت سین گردهم آیند.شاید شما از این طریق صدای مظلومان جامعه ایی باشیدکه هیچگونه تریبون و یا پشتیبانی برایشان فراهم نیست

باتشکر

عدم پرداخت 3ماه حقوق و2سال عیدی وپاداش 300کارگر کارخانه الگانت سمنان

۳۰۰ کارگر کارخانه الگانت در شهر سمنان در ۳ ماه اخیر دستمزد دریافت نکرده‌اند.

به گزارش19فروردین ایلنا،کارگران کارخانه الگانت گفتند:در ۳ ماهه انتهای سال ۹۳ (دی، بهمن و اسفند) ۳۰۰ نفر از آن‌ها دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند. همچنین هنوز عیدی و پاداش دو سال (۹۲ و ۹۳) به کارگران پرداخت نشده است.

کارخانه الگانت که با سرمایه گذاری مشترک دو کشور ایران وترکیه در شهر سمنان احداث شده و در زمینه تولید انواع پارچه‌های پرده‌ای فعالیت تولیدی دارد. این واحد سالانه دو میلیون مترمربع پارچه پرده‌ای آشپزخانه، پذیرایی، نشیمن و اتاق‌های کودک تولید می‌کند که بخش عمده این محصولات را به کشورهای ترکیه، قزاقستان، ازبکستان و روسیه صادر می‌کند.

پرداخت حقوق ماهیانه ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزارتومانی به کارگران!

در حال حاضر آمار و ارقام دقیقی درباره نحوه پرداخت حقوق و دستمزد در بازار کار ایران وجود ندارد و مشخص نیست به صورت دقیق چند درصد از افراد حداقل بگیر هستند، چه تعدادی بالاتر از حداقل ها و در شرایط مناسب دریافتی قرار دارند و چند درصد از افراد دریافتی هایی حتی به اندازه مصوبات حداقلی شورای عالی کار نیز ندارند.

موارد بسیار زیادی ازکارگران عنوان می کنند میزان دریافتی ماهیانه انها حتی به میزان مصوبات حداقلی شورای عالی کار نیز نیست؛ بنابراین وازدریافت حقوق۱۰۰ماهیانه تا ۲۵۰ هزارتومانی خبرمی دهند.

در برخی صنایع مانند پوشاک، بخش خدمات، کارگاه های کوچک و صنوف؛ تخلفات زیادی در پرداخت حقوق و دستمزد نیروی کار وجود دارد.ازجمله در یک کارگاه در بخش صنوف و واحدهای کوچک کارگران زن از صبح تا عصر تنها با ۲۵۰ هزارتومان حقوق ماهیانه کارمی کنند.

این درحالیست که طبق قانون کارپرداخت کمتر از مصوبات سالیانه شورای عالی کار به کارگران ممنوع و تخلف است و افراد می توانند در اینباره در هیات های حل اختلاف طرح شکایت کنند.

حدود ۴۳ درصد کل اقتصاد کشور در حال حاضر غیررسمی محسوب می شود و از طریق بانک های اطلاعاتی موجود امکان ردیابی و یا شناسایی وضعیت درآمدی این گروه ها وجود ندارد؛ بنابراین در اقتصادی که نیمی از آن در شرایط پنهان مشغول به فعالیت باشد امکان هرگونه تخلف در پرداخت حقوق و دستمزد نیروی کار نیز وجود دارد.

گوشه هایی ازیک گزارش مهربتاریخ19فروردین

اظهارات ضدونقیض مسئولان وادامه بلاتکلیفی کارگران بیکارشده کارخانه پتروشیمی هگمتانه!

روز 15 فروردین سال جاری بیش از ۸۰ نفر از کارگران پتروشیمی هگمتانه در همدان در مقابل کارخانه، اداره کارواستانداری به سبب عدم پرداخت حقوق و تعطیلی واحد پتروشیمی تجمع کردند‌ به طوری‌که می توان گفت پتروشیمی هگمتانه پیش از افتتاح تعطیل شده و تعدیل نیرو داشته است!

ساخت کارخانه پتروشیمی هگمتانه با هدف تولید پودر و گرانول PVC گرید پزشکی از سال 83 در همدان کلید خورد و عملیات اجرایی آن در سال 85 آغاز شد.

این شرکت با مشارکت ۵۷ درصدی بخش خصوصی، ۳۳ درصدی شرکت ملی پتروشیمی ایران و ۱۰ درصدی یک شرکت ایتالیایی در حال ساخت بوده و تاکنون 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

در طول سال‌های گذشته هر یک از مسئولان وعده‌های متعددی برای زمان اتمام این پروژه داده‌اند. به عنوان مثال استاندار همدان زمان افتتاح این پروژه را دی ماه 92 و فرماندار وقت همدان در این سال وعده افتتاح پروژه را پایان سال داده بود.

همچنین محمدناصر نیک بخت در تیر سال گذشته در جمع خبرنگاران و در دیدار با معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اعلام کرده بود که پتروشیمی هگمتانه با دستور وزیر نفت و انجام تعهدات شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در ابتدای پاییز به بهره‌برداری می‌رسد.

نیک بخت همچنین در اردیبهشت سال 93 در جمع اعضاء شورای شهر همدان وعده افتتاح واحد پتروشیمی هگمتانه را تا سه ماه دیگر داده بود اما تاکنون این پروژه به سرانجام نرسیده است.

پتروشیمی هگمتانه طبق پیش‌بینی‌های مسئولان این پروژه، قرار بود برای ۲۰۰ نفر بطور مستقیم و 2000 نفر غیرمستقیم شغل ایجاد کند. این درحالیست که در روز 15 فروردین سال جاری بیش از ۸۰ نفر از کارگران پتروشیمی هگمتانه در همدان در مقابل اداره تعاون، کار و امور به سبب عدم پرداخت حقوق و تعطیلی واحد پتروشیمی تجمع کردند‌ به طوری‌که می توان گفت پتروشیمی هگمتانه پیش از افتتاح تعطیل شده و تعدیل نیرو داشته است!

برهمین اساس گفتگویی با معاون برنامه‌ریزی استاندار همدان ترتیب دادیم تا از چند و چون مشکلات این پروژه مطلع شویم.

"خسرو سامری" معاون برنامه‌ریزی استاندار ، با اشاره به مشکلات پتروشیمی هگمتانه، گفت: مشکلات کارگران این مجتمع با تنظیم قرارداد جدید به زودی حل می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از مشکل پتروشیمی هگمتانه مربوط به آورده سهامداران بخش خصوصی و پتروشیمی است که به زودی رفع خواهد شد.

سامری با اظهار بی‌اطلاعی از زمان دقیق افتتاح پروژه پتروشمی هگمتانه، اظهار کرد: امسال تا قبل از پایان سال مشکلات این پروژه رفع و پیگیری برای مباحث تکمیلی آغاز خواهد شد بنابراین پیش‌بینی می‌شود مشکلات پتروشیمی هگمتانه تا پایان سال 94 حل و فصل شود.

معاون برنامه‌ریزی استاندار در حالی از زمان دقیق افتتاح پروژه هگمتانه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند که در حاشیه شورای اداری سال گذشته از افتتاح پروژه در 22 بهمن سال 93 خبر داده بود.

همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز چند روز پیش در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد که این پروژه خرداد امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

صحبت‌های ضد و نقیض مسئولان استان در خصوص زمان افتتاح این پروژه ذهن‌ها را به سمت سرنوشت نامعلوم پروژه راه‌آهن همدان معطوف می‌کند که مردم همدان سال‌هاست در انتظار شنیدن صدای سوت قطار هستند.

منبع:ایسنا-19فروردین

چرایی اعتراض معلمان به احکام حقوقی، طرح رتبه‌بندی و عملکرد صدا و سیما

عضو کانون صنفی معلمان بر جایگزینی لایحه بهبود وضعیت معیشتی معلمان به جای طرح رتبه بندی آنها تاکید کرد.

به گزارش19فروردین ایلنا،مهدی بهلولی عضو کانون صنفی معلمان ، با اشاره به اعتراض‌های معلمان نسبت به وضعیت معیشتی‌شان، اظهار داشت: در حال حاضر اعتراض معلمان به احکام صادر شده برای فوق العاده شغل و افزایش حقوق آنهاست.

وی ادامه داد: قرار بود؛ این فوق العاده شغل که طی سال‌های گذشته به بی‌عدالتی اجرا شده بود، اصلاح شود؛ البته در حال حاضر اصلاح شده اما باز هم ناقص است. به طور مثال قرار بود؛ امتیاز فوق العاده شغل از ۸۰۰ به ۱۵۰۰ یا ۲۰۰۰ افزایش یابد که در حال حاضر به ۱۳۰۰ افزایش یافته است.

عضو کانون صنفی معلمان با بیان اینکه معلمان انتظار دارند؛ افزایش حقوقشان برابر با کارکنان سایر دستگاه‌ها باشد، خاطرنشان کرد: حقوق خود بنده امسال با ۲۳ سال سابقه تنها ۲۶۰ هزار تومان افزایش یافته که با کسر مالیات و... به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.

 

بهلولی تصریح کرد: در دستگاه‌های دیگر با احتساب افزایش ۱۴ درصدی حقوق، افزایش بیشتر از آن چیزی است که شامل کارکنان آموزش و پرورش شده است.

عضو کانون صنفی معلمان با اذعان به اینکه آموزش و پرورش انتظاراتی که معلمان از وزارتخانه دارند را برآورده نکرده است، اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش چند روز گذشته اعلام کرد که با رتبه بندی معلمان ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان اضافه می‌شود؛ در حالی که طرح رتبه بندی خودش زیر سوال است و انتقادات زیادی نسبت به آن مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: در اینجا چند سوال مطرح می‌شود که این افزایش حقوق شامل چند درصد از معلمان می‌شود؟ در حال حاضر فرهنگیان معتقدند؛ بهبود وضعیت معیشتی آن‌ها می‌تواند از راههای آسان‌تر دیگری به غیر از طرح رتبه‌بندی دنبال شود. سوال دیگر این است که چند درصد از معلمان مدارک تکمیلی دارند که مقاله و یا کتاب چاپ کنند؟ و یا با این هزینه‌های سنگین مقاله ISI بچاپ برسانند؟

بهلولی در پاسخ به این سوال که هنوز جزئیات لایحه رتبه بندی معلمان که به تازگی در هیات دولت تصویب شده، مشخص نیست پس معلمان چرا و به چه چیزی اعتراض دارند، گفت: کلیات این طرح قبلا منتشر شده بود و دارای یک سری اصولی است که در این اصول تغییراتی ایجاد نشده، فرهنگیان معتقدند؛ این طرح حقوق حقه معلمان را افزایش نمی‌دهد و تنها با ایجاد یک رقابت نادرست در بین آن‌ها افزایش حقوق ناچیزی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه معلمان نباید برای قرار گرفتن در طرح رتبه بندی به مدرک گرایی روی بیاورند، گفت: این مسئله به بهبود آموزش نمی‌انجامد؛ البته حدود ۸۰ نفر از نمایندگان نسبت به جایگزینی لایحه بهبود وضعیت معیشتی معلمان به جای طرح رتبه بندی معلمان نظر مثبتی دارند و قرار است هفته آینده این موضوع را با وزیر آموزش و پرورش مطرح کنند که به نظر می‌رسد؛ این طرح ملموس‌تر و واقعی‌تر باشد.

وی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در عدم پوشش صحبت‌های بحق معلمان گفت: در اعتراضات سراسری معلمان که در چند ماهه گذشته شاهد بودیم؛ یکی از پلاکارت‌های ما در این اعتراضات این بود که ۳۰ :۲۰ کجایی؟ فرهنگیان معتقدند؛ رسانه ملی در این زمینه منصفانه برخورد نمی‌کند.

بهلولی تصریح کرد: به طور مثال در یکی از برنامه‌های تلویزیونی در شب عید با پژمان آن دانش آموزی که به دلیل پخش شدن فیلمش ترک تحصیل کرده بود، مصاحبه‌ای انجام شد، ما معتقدیم معلمان فداکار زیادی خصوصا در یکسال اخیر داشته‌ایم، چرا این معلمان نباید در رسانه ملی مطرح شوند.

اعتراضات شدید کارگران برزیل به طرح جدید قوانین کار در این کشور

سه شنبه، دهها هزار تن از کارگران برزیلی دعوت سندیکاهای کارگری برزیل را اجابت کردند و در دوازده شهر مهم برزیل به خیابان آمدند. در این میان، برازیلیا، پایتخت برزیل شاهد یکی از خشونت بارترین این تظاهرات ضد دولتی بود.

سه هزار تن از کارگران در مقابل کنگره برزیل گردهم آمدند و اعتراض خود را به تصویب قوانین کاری که به گفته سندیکاهای کارگری علیه حقوق کارگران است، بیان کردند.

طی قوانین جدید پیمانکاران حق خواهند داشت قراردادهای کوتاه مدت بدون هیچ تعهدی با کارگران به امضا برسانند. قانونی ضد کارگران ساعتی و یا چند هفته ای که حق عضویت در سندیکاری کارگری را هم نخواهند داشت.

دیلما روسف، رییس جمهوری برزیل، حامی این قانون است. دولت وی طرح این قانون را، که در راستای اجرای سیاستهای سختگیرانه اقتصادی است، دادن اعتمادی دوباره به سرمایه گذاران و پیمانکاران می داند. این در حالیست که آخرین نظرسنجیها نشان می دهد که از هر ۱۰ برزیلی ۹ نفر مخالف این قانون است.

در صورت تصویب این قانون در روز چهارشنبه، قانون برای تصویب نهایی به سنای برزیل فرستاده می شود و سپس این قانون به اجرا گذاشته خواهد شد. سندیکاهای کارگری در اعتراض به این قانون خواستار تظاهرات بزرگ کارگری در دوازدهم آوریل شده اند.

اعتصاب کارمندان برج های مراقبت سفرهای هوایی در فرانسه برای افزایش دستمزد ودراعتراض به افزایش سن بازنشستگی!

اعتصاب کارمندان برج مراقبت در فرانسه بسیاری از پروازها در دو فرودگاه مهم پاریس، شارل دو گل و ارلی را مختل کرد.

به گزارش8آوریل یورونیوز،کارمندان برجهای مراقبت در این دو فرودگاه خواستار افزایش حقوق و مخالف قانونی هستند که سن بازنشستگی آنها را افزایش می دهد. دولت مانوئل والس نخست وزیر فرانسه قصد دارد قانونی را به تصویب برساند که در صورت اجرای آن، سن بازنشستگی کارمندان برج مراقبت از 57 سالگی به 59 سالگی افزایش پیدا می کند.

کمپانی ایرفرانس بزرگترین شرکت هوایی فرانسوی گفته است که اغلب پروازهای کوتاه و میان مدت این کمپانی بدلیل اعتصاب لغو خواهند شد. این شرک با این حال متعهد شده است که پروازهای طولانی بین قاره ای خود را طبق معمول انجام دهد.

نوزدهم فروردین ماه 1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری20فروردین1394

 

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:محکومیت کارگران نقش برآب زدن است!

- بازداشت نظام صادقی از اعضای کمیته هماهنگی در سنندج

- تجمع کارگران کارخانه فولادآذربایجان و گیربکس سازی میانه مقابل دفتریکی ازنمایندگان مجلس

-۱۵۰ کارگر قراردادی کارخانه ذوب آهن اردبیل در سال جدید بیکار شدند

- تجمع اعتراضی پذیرفته‌ شدگان آزمون خرداد 91 استانداري ها  مقابل بنیاد شهید خوزستان

- نرخ بیکاری معلولان به  40درصد رسیده است

- شماره هفتم نشریه علیه بیکاری منتشرشد!

- مرگ 4 کارگر در نیروگاه برق شیروان

- کشته وزخمی شدن2کارگردر آبپخش  برازجان

- تظاهرات بیش از300هزارفرانسوی علیه سیاست های ریاضت اقتصادی

- لغو صدها پرواز در دومین روز اعتصاب کارکنان برج مراقبت در فرانسه

- آغاز محاکمه مقصران فاجعه معدنی سوما پس از ۱۱ ماه

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:محکومیت کارگران نقش برآب زدن است!

در حالی که حقوق کارگران طبق اخبار رسمی کشور چندین برابر زیر خط فقر است و کارگران مجبورند برای ادامه زندگی و حفظ سفره ناچیز خود رنج و مشقت بیشتری را به دوش کشند و همزمان با گسترش فاصله طبقاتی در کشور شاهد اختلاس های چند هزار میلیادری می باشیم و فقر و فساد همچنان نفس مردمان زحمت کش و تهی دست را بریده است و گرانی و  فقر بیکاری هر روز در حال سبقت از یکدیگرندو نبود امنیت شغلی برای کارگران روزگار را بر آنان سخت و سخت تر می کند و اما کارفرمایان از این آشفته بازار سو استفاده کرده و حداقل های حقوق کارگری را زیر پا گذاشته و دستمزد کارگران را حتی تا سالها  هنوز نپرداخته اند .از طرفی هم وقتی این کارگران دست به  دادخواهی واعتراض و به ناچاراعتصاب می زنند با احکام ناعادلانه  اخراج و بیکاری ،زندان و شلاق روبرو می شوند ،این احکام از سوی مراکز قضایی علیه کارگران نه تنهاباعث رشد فقر و فساد و نابرابری های اجتماعی است بلکه از نظر هر انسان آزاده ای در دنیا  مردود و محکوم است و جزء تصویر نامطلوب از دستگاه حاکمیتی دستاوردی دیگر نخواهد داشت . برخورد و صدور احکام ظالمانه با کارگران معدن چادر ملو و پتروشیمی رازی نمونه ای از این رفتارضد کارگری علیه کارگران حق طلب است. سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن محکوم کردن احکام زندان و شلاق برای کارگران معدن چادر ملو هر گونه سرکوب علیه منافع کارگران را به هر شکلی محکوم می کند و یاد آور می شود که اخراج و بیکاری و صدور احکام  زندان و شلاق هرگز نمی تواند فریاد حق طلبی کارگران معترض را خاموش کند و اعتراض و اعتصاب و آزادی ایجاد تشکیلات کارگری مستقل وسندیکایی رابرای رسیدن به مطالبات کارگران حق مسلم آنها می داند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

فروردین ۹۴

بازداشت نظام صادقی از اعضای کمیته هماهنگی در سنندج

به گزارش رسیده روز چهارشنبه 19 فروردین نظام صادقی فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در شهر سنندج دستگیر شد.

بنا به این گزارش نامبرده در ساعت سه و چهل دقیقه بعد ظهر در میدان فیض آباد شهر سنندج هنگامی که به همراه همسرش در حال سوار شدن به اتوبوسی که عازم شهر سقز بود دستگیر شد. مامورین لباس شخصی هنگام ورود این فعال کارگری به داخل اتوبوس نام وی را پرسیده و بلافاصله در جلوی چشم همسرش و مسافران به وی دستبند زدند. هنوز خبری از علت بازداشت این فعال کارگری در دست نیست.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم نمودن بازداشت نظام صادقی، خواهان آزادی فوری این فعال کارگری و همچنین دیگر کارگران و زندانیان سیاسی دربند می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

20 فروردین 1394

تجمع کارگران کارخانه فولادآذربایجان و گیربکس سازی میانه مقابل دفتریکی ازنمایندگان مجلس

به گزارش20فروردین میانا،صبح امروزصدها تن ازکارگران وکارکنان فولادآذربایجان درراستای پرداخت نشدن حقوق ومطالباتشان درمقابل دفترمحمدعلی مددی یکی ازنمایندگان مجلس تجمع کردند.

همچنین تعدادی ازکارگران گیربکس سازی میانه نیزدراین تجمع اعتراضی شرکت داشتند.

براساس این گزارش، کارخانه گیربکس سازی میانرو توانایی تولید ۴۰۰ گیربکس در روز را دارد که با تولید وانت جدید ایران خودرو به جای وانت پیکان به علت پایین بودن میزان این خودرو (۳۰ عدد در روز) خط تولید کارخانه عملا دچار رکود شده است.

تجمع کارگران کارخانه فولاد میانه مقابل دفتر یکی از نمایندگان مجلس

درهمین رابطه:

*کارگران گیربکس سازی میانه هم درآستانه بیکاری قرارگرفتند!

بعد از واگذاری کارخانه فولاد آذربایجان در شهرستان میانه به بخش خصوصی و اعتراض کارکنان و بیکاری طیف عظیمی از کارگران این مجموعه و در تعلیق ماندن دو فاز در حال احداث این کارخانه، اکنون دومین قطب صنعتی میانه یعنی شرکت گیربکس سازی میانرو زیر نظر شرکت نیرو محرکه نیز در معرض رکود و اخراج کارگران قرار گرفته است.

به گزارش 20اسفند میانا ، مدیر عامل شرکت گیربکس سازی میانرو اظهار کرد: پی.یو.وان محصول جدید ایران خودروی تبریز که دیروز با حضور مسئولان کشوری افتتاح ورونمایی شد . طبق توافق با مدیریت شرکت نیرو محرکه و مساعدت مسئولین امر مقرر شده بود گیربکس این خودرو در میانه تولید و برای مونتاژ به کارخانه مربوطه ارسال گردد ولی متاسفانه بر خلاف وعده مسئولین، این وعده محقق نشد و نیرومحرکه ساخت گیربکس را به میانه واگذار نکرد.

علی اصغر چیذری ادامه داد: این درحالی است که ما برای راه اندازی این خط تولید تعداد زیادی دستگاه خریداری کرده و تعدادی نیرو جذب کرده بودیم.

 وی گفت:  تعدادی از نیرو های این مجموعه که برای این امر جذب شده بودند از ماه آینده به صورت تعلیق در خواهند آمد تا در مجموعه تصمیم های نهایی  گرفته شود.

لازم به ذکر است قرارداد کارگران این مجموعه طی هفته های آتی به اتمام خواهد رسید و در صورت محقق نشدن تولید خط گیربکس پی. یو. وان  عده ای از کارگران این مجموعه صنعتی نیز در آستانه عید با مشکل بیکاری مواجه خواهند شد.

یادآوری: شرکت میانرو در سال ۱۳۸۳جهت ساخت قطعات انواع گیربکس با نام  شرکت تولیدی قطعات گیربکس میانرو شروع به کار کرد.

این کارخانه با ۲۰ دستگاه ماشین تراش CNC مدل امکو و تولید سالیانه دو میلیون قطعه آغاز به کار کردو سپس با افزایش ماشین تولید خود را تا مرز یه میلیون و ۲۰۰هزار قطعه افزایش داد و در ماه های پایان سال ۱۳۸۹ مقرر گردید مونتاژ گیربکس وانت باردو از ایران خودرو به میانرو منتقل گردد.

بلافاصله اقدام به جذب نیرو از طریق آزمون و مصاحبه شد و ۵۰ نفر نیرو به همین منظور جذب و جهت آموزش های لازم به ایران خودرو و سپس به شرکت صنعتی نیرو محرکه اعزام شدند و از طرفی با شرکت های تخصصی قرار داد انتقال خط، منعقد و سپس تاسیسات و ابزار آلات مورد نیاز تهیه و خط مذکور در تاریخ ۱/۴/۹۰ راه اندازی و پس از طی دوره آزمایشی و تایید یک روز مونتاژخط توسط شرکت های ایران خودرو و ساپکو تولید انبوه آغاز و تا دی ماه بیش از ۶۰ هزار دستگاه گیربکس مونتاژ و به ایران خودرو تبریز منتقل و برروی وانت ها نصب و روانه بازار شد.

و الان نیز میزان نیروی این مجموعه با گذشت سالها به ۳۰۰ نفر افزایش و به ظرفیت چند برابر دست یافته است.

کارخانه گیربکس سازی میانه توانایی تولید ۴۰۰ گیربکس در روز را دارد که با تولید وانت جدید ایران خودرو به جای وانت پیکان به علت پایین بودن میزان این خودرو ( ۳۰ عدد در روز) خط تولید کارخانه میانرو میانه عملا دچار رکود شده است.

*کارگران ازکارمعلق شده کارخانه فولاد آذربایجان  ایام نوروزراباتجمع درکارخانه سرمی کنند

http://etehadbinalmelali.com/HTML_2015/19_Farvardin_94.html

۱۵۰ کارگر قراردادی کارخانه ذوب آهن اردبیل در سال جدید بیکار شدند

قرارداد کار ۱۵۰ کارگر قرار دادی و باسابقه کارخانه ذوب اهن اردبیل با ۵ ماه حقوق معوقه در سال ۹۴ تمدید نشد.

به گزارش20فروردین ایلنا،قرارداد کار حدود ۱۵۰ تن از کارگران قرار دادی و باسابقه کارخانه ذوب آهن اردبیل در سال ۹۴ به دلیل عدم نیاز تمدید نشده است و هم اکنون این تعداد کارگر فقط تواسته‌اند برای پیگیری این موضوع و دریافت مطالبات مزدی معوقه خود به اداره کار اردبیل شکایت کنند.

کارگران کارخانه «ذوب آهن اردبیل» در تشریح جزئیات مشکلاتشان می‌گویند کارفرما اردیبهشت ماه سال گذشته به بهانه اینکه تولید در این واحد صنعتی توجیه اقتصادی ندارد با متوقف کردن تولیدات این کارخانه ۱۹۰ کارگر شاغل در آن را بلاتکلیف کرد، به همین دلیل طی یکسال گذشته کارگران این کارخانه برای پیگیری این موضوع تجمعات گسترده‌ای را در سطح استان و شهرستان مقابل ساختمانهای اداره کار، فرمانداری و استانداری انجام دادند اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

به گفته آنان در حال حاضر تنها حدود ۲۵ کارگر رسمی و ۱۵ کارگر نگهبان در کارخانه حاضر می‌شوند که حقوقشان پرداخت می‌شود. اما در سال جدید (۹۴) کارگران قرار دادی انتظار بازگشت به کار و از سر گیری فعالیت مجدد کارخانه را داشتند که نه تنها فعالیت کارخانه از سر گرفته نشد بلکه ۱۵۰ کارگر با حکم عدم نیاز کارفرما روبرو شدند.

کارگران همچنین درباره مطالبات معوقه‌شان گفتند: کارفرما در حالی یک روز پیش از آغاز سال نو به هر کارگر مبلغ یک میلیون تومان علی الحساب پرداخت کرده است که کارگران ۱۰ ماه حقوق معوقه در ماهای اردیبهشت، خرداد، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند به همراه حق عیدی سال ۹۲ و ۹۳ را از کارفرما طلب دارند.

بنا به گفته کارگران؛ میزان مطالبات هر یک از کارگران به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده است. در این بین کارفرما تلاش می‌کند همه کارگران قرار دادی کارخانه را با سوابق ۱۱ تا ۱۲ سال‌کار  برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار اردبیل معرفی کند اما کارگران با این طرح کارفرما مخالفند و خواستار بازگشت به کار هستند.

تجمع اعتراضی پذیرفته‌ شدگان آزمون خرداد 91 استانداري ها  مقابل بنیاد شهید خوزستان

به گزارش 19فروردین هما خوزستان،تجمع اعتراضی پذیرفته‌ شدگان آزمون خرداد 91 استانداري ها  در اداره بنیاد شهید خوزستان به دلیل لغو استخدام پس از سه سال انتظار و علیرغم طی نمودن کلیه مراحل قانونی استخدام  روز 19فروردین برگزار گردید.

نرخ بیکاری معلولان به  40درصد رسیده است

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران، ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ بیکاری در بین معلولان به 40درصد رسیده است، گفت: برای رفع مشکلات و موانع معلولان باید بودجه و اختیارات سازمان بهزیستی افزایش یابد.

به گزارش20فروردین فارس، وی گفت: هم‌اکنون 3میلیون معلول در کشور وجود دارند که از این تعداد تنها 270هزار نفر تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و از مستمری ماهیانه 52هزار تومانی که معادل پول یک کیلو و نیم گوشت است استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه دولت از اجرای هدفمندی یارانه‌ها ثروت عظیمی را به دست می‌آورد، گفت:‌ مسئولان دولتی می‌توانند با یک برنامه دقیق و مدون چاله‌های اقتصادی معلولان و مشکلات آنها را برطرف کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر مرکزی تحت عنوان مرکز جامع توانبخشی در کشور فعالیت نمی‌کند، گفت:‌ برای رفع مشکلات معلولان در بخش‌های مختلف نیازمند به راه‌اندازی مرکز جامع توانبخشی هستیم چرا که هزینه‌های توانبخشی بار سنگینی را به دوش معلولان انداخته است.

وی اضافه کرد: تمامی دستگاه‌ها موظف هستند قانون حمایت حقوق معلولان را که مصوبه مجلس شورای اسلامی است رعایت و انجام دهند که متأسفانه به دلیل اینکه بهزیستی قدرت کافی را برای مجاب کردن دستگاه‌ها جهت اجرا شدن این قانون را ندارد بخش قابل توجهی از این قانون به فراموشی سپرده شده است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران، گفت: یکی دیگر از مشکلات معلولان بالا بودن نرخ بیکاری بین این افراد است که نرخ بیکاری در بین معلولان حدود 40درصد است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مستمری معلولان طبق قانون باید یک سوم حقوق کارگران باشد، گفت: انجمن جامعه حمایت از حقوق معلولان پیشنهاد داده که به جای مستمری به معلولان کارت هوشمند داده شود تا آنها بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند.

شماره هفتم نشریه علیه بیکاری منتشرشد!

این شماره نشریه علیه بیکاری اساسا به بررسی انتقادی آمار منتشر شده اداره آمار ایران درباره وضعیت نیروی کار ایران در سال 1392 اختصاص دارد.

رئوس مندرجات این شماره:

در انتظار اسپارتاکوس – بجای مقدمه

زنان زنده بگور کارگر در ایران

زنده باد دیوانگی، زنده باد سی ساعت کار هفتگی!

بیمه بیکاری فقط با زور!

کارگر ایرانی، هم گرگ و هم بره!

طنز: اندر وصف بورژوای ما!

طنز: دعای بیمه بیکاری

http://a-bikari.com/

مرگ 4 کارگر در نیروگاه برق شیروان

معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار شیروان از مرگ چهار تن از کارگران نیروگاه برق سیکل ترکیبی این شهرستان خراسان شمالی در بعد از ظهر روز پنجشنبه خبر داد.

به گزارش20فروردین ایرنا،محمد عوض زاده عصر پنجشنبه اظهار کرد: این حادثه حدود ساعت 14 امروز زمانی روی داد که کارگران سرگرم کار بر روی قسمت برج خنک کننده نیروگاه که ارتفاع آن به 50 متر می رسد، بودند.

وی افزود: ظاهرا هنگامی که حدود 40 کارگر مشغول جابه جایی قالب های بدنه بتن ریزی بودند، چند تن از آنان سقوط می کنند که چهار تن جان باخته و یک نفر دیگر نیز مصدوم شده که به بیمارستان خمینی شیروان منتقل شده است.

وی گفت: دو نفر از جان باختگان این حادثه شیروانی و دو تن دیگر غیربومی هستند.

عوض زاده با بیان اینکه علت بروز این حادثه هنوز نامشخص و در دست بررسی است افزود: نماینده پیمانکار تا روشن شدن علت بروز حادثه بازداشت و کار در این نیروگاه موقتا تعطیل شده است.

نیروگاه در دست تکمیل سیکل ترکیبی شیروان در 10 کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع است و فاز نخست آن در آستانه بهره برداری است.

مرکز شهرستان 157 هزار نفری شیروان در 60 کیلومتری شرق بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد.

کشته وزخمی شدن2کارگردر آبپخش  برازجان

اتحادجنوب طی گزارشی بتاریخ19فروردین ازکشته وزخمی شدن 2کارگردرحین کاربدنبال سقوط بالابر،خبرداد.

براساس این گزارش،این کارگران که مشغول کار در یک ساختمان در حال ساخت در محله بهرام آباد آبپخش بودند، در حین کار دچار حادثه می شوند.

آنان با کمک یک بالابر، به طبقه دوم یک ساختمان در حال ساخت منتقل می شدند که بر اثر غیر استاندارد بودن بالابر، از بالا سقوط می کنند.

متأسفانه در اثر این سقوط، جمجمه یکی از کارگران خرد می شود و در دم جان می دهد.

کارگر دوم نیز به شدت زخمی می شود و جهت مداوا به درمانگاه آبپخش و بعد از آن بیمارستان شهید گنجی برازجان منتقل می گردد.

تظاهرات بیش از300هزارفرانسوی علیه سیاست های ریاضت اقتصادی

اخباروگزارشات کارگری-9آوریل2015:به گزارش9آوریل سندیکای ث.ژ.ت،بدنبال فراخوان 4سندیکای فرانسوی ث.ژ.ت،اف.او،اف.اس.یو و سولیدربیش از300000کارکنان بخش دولتی وخصوصی،بازنشستگان،بیکاران وجوانان در86تجمع وتظاهرات درسراسرفرانسه علیه سیاست های ریاضت اقتصادی شرکت کردند.

درتظاهرات پاریس بمثابه اقدام اعتراضی مرکزی 120000نفرشرکت کردند.همچنین درمارسی 45000،دربوردو10000،نانسی ونیم5000نفرو....درتظاهرات خیابانی امروزحضور داشتند.

تظاهرات خیابانی وتجمعات اعتراضی امروزبا اعتصاب سراسری وگسترده همراه بود.

تجمعات،تظاهرات واعتصابات امروزبرای افزایش دستمزد،مستمری بازنشستگان،برای کار،شرایط کاری بهتر،تامین اجتماعی،دفاع ازخدمات عمومی – دولتی وعلیه تمامی سیاست های ریاضت اقتصادی دولت ازجمله تغییراتی درقانون کار بنفع کارفرمایان،برپاشد.

استقبال گسترده ازاعتصاب وتظاهرات سراسری امروزبرنامه ریزی برای برگزاری هرچه گسترده تر تظاهرات اول ماه مه امسال را گوشزد می کند.

لغو صدها پرواز در دومین روز اعتصاب کارکنان برج مراقبت در فرانسه

صدها پرواز در دومین روز از اعتصاب کارکنان برج مراقبت فرودگاههای فرانسه لغو شدند.

به گزارش9آوریل یورونیوز،بنا بر اعلام هواپیمایی ایرفرانس، اگرچه این شرکت انجام پرواز در مسافتهای طولانی و بین قاره ای را متعهد شده اما این اعتصاب اختلال بسیار شدیدی در دیگر برنامه های پرواز ایجاد کرده و نیمی از پروازهای مسافتهای کوتاه و متوسط لغو شده اند.

به دلیل این اعتصاب، تنها در روز پنجشنبه بیش از ۲۰۰ پرواز شرکت هواپیمایی ارزان قیمت ایزی جت و ۲۵۰ پرواز شرکت هواپیمایی رایان ایر لغو شدند.

اعتصاب کنندگان خواهان مذاکره برای بهبود شرایط کار و عدم تغییر قانون مربوط به سن بازنشستگی هستند.

آغاز محاکمه مقصران فاجعه معدنی سوما پس از ۱۱ ماه

محاکمه مقصران فاجعه معدن زغال سنگ سومای ترکیه که در ماه مه سال 2014 اتفاق افتاد و 301 کشته و تعدادی مجروح بر جای گذاشت، پس از گذشت 11 ماه پس از این تراژدی برگزار می شود.

به گزارش20فروردین ماین نیوز، وقوع آتش سوزی در این معدن اکسیژن هوا را به سرعت گرفت و باعث شد صدها معدنچی بر اثر استنشاق مونوکسیدکربن جانشان را از دست دهند.

نخستین جلسه محاکمه 85 متهم این پرونده در شهر مانیسا برگزار خواهد شد. هشت نفر از متهمان از جمله مدیرعامل شرکت سوما ماینینگ که در حال حاضر در بازداشت بسر می برند به دلایل امنیتی در دادگاه حضور نخواهند داشت و از طریق سیستم صوتی و تصویری به بیان اظهاراتشان خواهند پرداخت.

دادستانهای ترکیه بدنبال محکوم کردن رییس هیات مدیره سوما هولدینگ بورد و هفت مقام ارشد دیگر به قتل درجه یک هستند و برای هشت کارمند دیگر این شرکت مجازات زندان از 32 ماه تا 20 سال را به اتهام آدم کشی و قصور عمدی درخواست کرده اند.

بیستم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری21و22فروردین1394

 

- سریال اخراج کارگران معترض ادامه دارد:

اخراج 30کارگرمعترض شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه

- در محکومیت بازداشت نظام صادقی

- رحمان ابراهیم زاده: وضعیت فرزندم بهنام ابراهیم زاده نگران کننده است، به حمایت و پشتیبانی همگان نیاز داریم

- دومین تجمع کارگران کارخانه فولاد سازان فرآیند مقابل وزارت کار در اعتراض به ادامه یافتن بلاتکلیفی با وجود دریافت حکم بازگشت به کار

- تجمع کارگران بازنشسته نی بُر «کارون شوشتر» مقابل وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی

- فراخوان  تجمع اعتراضی سراسری فرهنگیان

- تجمع اعتراضی امروز معلمان در بوشهر و یزد‏

- بیکاری 400کارگربدنبال تعطیلی کارخانه سامان کاشی برای پنجمین بار

- سالی که نکوست از بهارش پیداست:دستان خالی کارگران سنگ آهن

- درخطرقرارگرفتن اشتغال 1200 کارگر با تعطيلي معادن سنگ‌آهن زنجان!

- دستورکاهش ۱۵درصدی کارکنان دولت توسط حسن روحانی صادرشد

- آخرین اخبار درباره حادثه نیروگاه برق شیروان  ووضعیت کارگرزخمی

سریال اخراج کارگران معترض ادامه دارد:

اخراج 30کارگرمعترض شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه

کارگران بیکار شده از یک تا ۱۵ سال سابقه کار دارند و حداقل ۳ تن از آن‌ها در اعتراضات سال گذشته فعالانه شرکت می‌کردند.

به گزارش22فروردین ایلنا،نزدیک به ۳۰ راننده شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه بیکار شدند. کارفرما با آغاز سال ۹۴ قرارداد کار این کارگران را تمدید نکرده است.

شمار کارگران بیکار شده شرکت واحد اصفهان در ابتدا حدود ۴۰ تن بوده است اما قرارداد کار ۱۰ تن از آن‌ها با پا درمیانی نمایندگان کارگران به مدت سه ماه تمدید شده است.

کارگران بیکار شده از یک تا ۱۵ سال سابقه کار دارند و حداقل ۳ تن از آن‌ها در اعتراضات سال گذشته فعالانه شرکت می‌کردند.

این اخراج‌ها در شرایطی صورت گرفته است که یکی از نمایندگان کارگران سال گذشته هشدار داده بود «این نگرانی وجود دارد که شرکت واحد در آستانه سال نو کارگرانی را که به صورت فعال در اعتراضات صنفی شرکت می‌کنند اخراج کند زیرا مشابه این اتفاق در سال گذشته به وقوع پیوسته است»، همزمان با طرح این شائبه از سوی کارگران، مدیرعامل شرکت واحد اصفهان‌‌ مدعی شده بود سخنان این فعال کارگری نا‌شناس «کذب محض» است.

پیش از این اخراج‌ها، هزار راننده معترض شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه در تاریخ ۲۲ بهمن سال گذشته مقابل ساختمان شهرداری تجمع کرده بودند. شورای تامین استان بعد از این تجمع وعده داده بود به مطالبات کارگران رسیدگی می‌کند.

در همین رابطه مدیر روابط عمومی شرکت واحد اصفهان امروز با تایید خبر عدم تمدید قرارداد کارگران، گفت: تا جایی که من خبر دارم شرکت واحد تاکنون اخراجی نداشته است اما عدم تمدید قرارداد کارگران طبیعی است و بی‌دلیل نیز نبوده است. به طور مثال کارگری بوده که غیبت‌های زیادی داشته و ۴ ماه سرکار نیامده است و ما قرارداد کار او را تمدید نکرده‌ایم.

مرتضی قرنفلی در عین حال گفت: البته عدم تمدید قرارداد کار این کارگران قطعی نشده است و احتمال بازگشت به کارشان وجود دارد.

او افزود: اخراج کارگران به دلیل شرکت فعال در اعتراضات صنفی صحت ندارد. به کسانی «گیر دادند» که مشکل داشتند. احتمالا کسانی بودند که چند مورد تصادف داشتند و تاکنون با آن‌ها مماشات می‌شده است اما بخاطر این قضایا قراردادشان را تمدید نکرده‌اند.

قرنفلی در ادامه درباره سرانجام رسیدگی به مطالبات کارگران در تجمع ۲۲ بهمن گفت: قول‌های مسئولان عالی رتبه استان هنوز عملی نشده است.

مدیر روابط عمومی شرکت واحد اصفهان در رابطه با تاخیر شرکت واحد اصفهان در پرداخت پول بیمه تکمیلی کارگران و واریز پول به تعاونی مصرف، گفت: به طور قطع شرکت واحد مشکل مالی دارد و ما هم منکر نمی‌شویم. حتی شهردار گفته است اگر به اتوبوسرانی نرسیم ورشکسته می‌شود. این مشکلات گاهی پیش می‌‌اید که حل آن‌ها به حمایت عملی دولتمردان نیاز دارد.

درهمین رابطه:

تجمع 1000کارگر شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه مقابل شهرداری درروز22بهمن دراعتراض به پایین بودن سطح دستمزد وواگذاری اتوبوس ها به بخش خصوصی!

روز22بهمن،نزدیک به هزار راننده شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه دست به  تجمع مقابل ساختمان شهرداری زدند.

به گفته کارگران ،این نگرانی وجود دارد که شرکت واحد در آستانه سال نو کارگرانی را که به صورت فعال در اعتراضات شرکت می‌کنند اخراج کند زیرا مشابه این اتفاق در سال گذشته به وقوع پیوست.

ایلنا طی گزارشی بتاریخ25بهمن از رسیدگی به مطالبات کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه در شورای تامین استان اصفهان خبر داد.

براساسا این گزارش بنقل از کارگران، رسیدگی به مطالبات‌شان پس از آن در دستور کار شورای تامین قرار گرفته است که نزدیک به هزار راننده معترض این شرکت اتوبوسرانی روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۲ بهمن) مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

شورای تامین استان بعد از تجمع هزار نفری کارگران مقابل ساختمان شهرداری وعده داد که به مطالبات طرح شده در این تجمع تا روز یکشنبه این هفته رسیدگی خواهد کرد.

دراین گزارش درباره دلایل اعتراض کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه آمده است:

- شرکت واحد اصفهان به جای واگذاری اتوبوس‌ها به رانندگان به صورت خود مالکی، با بخش خصوصی قرارداد می‌بندد و اتوبوس‌ها را با قیمت پایین‌تری به شرکت‌ها واگذار می‌کند. شرکت‌های بخش خصوصی نیز رانندگان بازنشسته را برای کار بر روی این اتوبوس‌ها استخدام می‌کنند. این در حالی است که در سراسر کشور، اتوبوس‌ها به صورت خودمالکی به رانندگان واگذار می‌شوند.

- مدیر عامل وقت شرکت واحد اصفهان در سال ۸۳ طرح طبقه بندی مشاغل را با بودجه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد تومان امضاء کرد اما چندی بعد از شرکت رفت. مدیرعامل بعدی در سال ۸۹ این طرح را با‌‌ همان بودجه ۲ میلیارد تومانی که ۶ سال پیش امضاء شده بود اجرا کرد. حقوق کارگران بر اثر اجرای این طرح روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. بعد‌ها فهمیدیم که آن زمان [سال ۸۹] نامه‌ای مبنی بر افزایش ۱۰۵ هزار تومانی حقوق کارگران به سازمان شهرداری‌ها ابلاغ شده بود اما مدیران شرکت واحد با اجرای طرح طبقه بندی از اجرای آن نامه سر باز زدند.

درصورت اجرا آن نامه حقوق کارگران بیش از سه برابر میزانی که بر اثر اجرای طرح طبقه بندی مشاغل افزایش پیدا کرد افزایش می‌یافت.

-از ۲۰ سال پیش مقرر شد که روزانه ۳۴ تومان بابت نظافت اتوبوس به رانندگان پرداخت شود. در حال حاضر حق نظافت اتوبوس‌‌ همان ۳۴ تومان است.

- به گفته کارگران معترض،این نگرانی وجود دارد که شرکت واحد در آستانه سال نو کارگرانی را که به صورت فعال در اعتراضات شرکت می‌کنند اخراج کند زیرا مشابه این اتفاق در سال گذشته به وقوع پیوست. البته اعضای شورای تامین در جلسه دیروز قول داده‌اند که نگذارند شرکت واحد هیچ کارگری را اخراج کند.

اطلاعیه شماره ۴۱ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

در محکومیت بازداشت نظام صادقی

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

در ادامه بازداشت ، احضار و تهدید فعالین کارگری روز چهار شنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۳۹۴ نظام صادقی فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری و عضو هیئت اجرایی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد هنگامی که تصمیم داشت با همسر خود از شهر سنندج به سوی شهر اشنویه برود از سوی چند مأمور امنیتی لباس شخصی‌ بدون هیچ توضیحی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد و تا لحظه تنظیم این اطلاعیه هیچ گونه خبری از او در دسترس نیست که همین امر باعث نگرانی شدید خانواده و همسر نظام شده است.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن محکومیت بازداشت نظام صادقی خواستار توقف احضار ، بازداشت و تهدید کارگران و فعالین کارگری و همچنین آزادی بدون قید و شرط نظام صادقی و دیگر فعالین کارگری زندانی است.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، عثمان اسماعیلی :

09182842451

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

بیست و یکم فروردین ۱۳۹۴

رحمان ابراهیم زاده: وضعیت فرزندم بهنام ابراهیم زاده نگران کننده است، به حمایت و پشتیبانی همگان نیاز داریم

وضعیت فرزندم بهنام ابراهیم زاده نگران کننده است، به حمایت و پشتیبانی همگان نیاز داریم من رحمان ابراهیم زاده پدر بهنام ابراهیم زاده هستم. پسرم (اسعد) بهنام یک فعال کارگری، مدافع حقوق کودک و حقوق انسانهاست. او از ٢٢ خرداد سال ٨٩ تاکنون در زندان است. او متولد سال ۵۶ است و بهترین سالهای زندگیش را در زندان میگذراند. این پنجمین نوروز بود که بهنام در کنار ما نبود و در اسارت بسر میبرد.

بهنام بخاطر مبارزاتش ابتدا به ٢٠ سال زندان محکوم شد و بعد از اعتراض فراوان، این حکم به ۵ سال تقلیل یافت. اکنون با وجود سپری شدن مدت محکومیش دوباره در دی ماه سال گذشته از سوی شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاضت قاضی صلواتی و با اتهامات جدیدی چون “تبانی با سازمان مجاهدی از داخل زندان و تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان مورد با پرونده جدیدی به ٩ سال و ۴ ماه حبس محکوم شده است.

بهنام طی نامه ای ضمن اینکه حق خود دانست که مدافع حقوق کارگر، حقوق کودک و حقوق انسانها باشد، تمامی اتهامات وارده را یک پاپوش دوزی دانسته و هر گونه ارتباط با سازمان مجاهدین را تکذیب کرده است.

من به عنوان پدر بهنام باید بگویم که ما به عنوان خانواده ای که فرزندمان بعنوان مدافع حقوق کارگر و کودک محبوب است و هر روز از سوی انسانهای آزادیخواه و انساندوست، از او خبر گرفته میشود، وظیفه خود میدانیم که افکار عمومی را از وضع فرزند دلبندمان که چنین زیر فشار و شکنجه است مطلع نگاهداریم. ما از کسانی که جویای وضع بهنام و خانواده اش میشوند نمی پرسیم که به چه جریان سیاسی ای مربوطند، برای ما نفس اطلاع رسانی و رساندن صدای بهنام و بهنام ها به مردم مهم است. بنابراین من نیز همچون بهنام اتهامات وارده به بهنام و وجود هر گونه ارتباطی بین بهنام و سازمان مجاهدین را تکذیب میکنیم و این اتهامات را یک پاپوش دوزی در حق فرزندمان و خودمان میدانم.

بهنام اکنون در بند ٢ زندان رجایى شهر معروف به دارالقرآن، که یک بند ویژه مذهبى است و در آن نماز جماعت و خواندن قرآن اجبارى است، به سر میبرد. او که نه دزد است و نه جنایتی کرده است، در کنار زندانیان عادی نگاهداری شده و بخاطر تهدیدات جانی ای که شده ، هیچ امنیتی ندارد و همه خانواده نگرانش هستیم. بویژه بهنام از نظر سلامتی نیز وضعیتی بدی دارد. از درد آرتروز گردن رنج می برد و انفرادی کشیدن های طولانی و فشارهای مستمر داخل زندان باعث شده که دچار خون ریزى معده و کلیه شود و مقامات زندان او را از برخوراداری از امکانات درمانی و حتی از دریافت داروهای مسکن محروم کرده اند.

و همه این مشکلات در حالیست که نیمای عزیز من و تنها فرزند بهنام با بیماری سرطان خون دست و پنجه نرم میکند و دراین وضعیت او نمیتواند کنار فرزند و همسرش باشد و حتی از ملاقات با آنان محروم است. بدین ترتیب بهنام تحت شکنجه و اذیت و آزار هر روزه قرار دارد. و همراه با بهنام فرزند و همسرش و همه ما مورد آزار و شکنجه قرار داریم.

من همین جا ضمن قدردانی از همه انسانهای آزادیخواه، همه تشکلهای کارگری مدافع کارگر که احوالپرس بهنام و ما بودند و همه سازمانهای جهانی بخاطر دفاع از بهنام و دفاع از خواستها و اعتراضات بهنام تشکر و قدردانی میکنم. به باور من ما همه میتوانیم به کمک یکدیگر و با اعتراضمان به این وضعیت این فشار را از روی بهنام و بهنام ها برداریم. میدانید وضعیت بهنام نگران کننده است. جانش در خطر است. ما خانواده بهنام نیاز به حمایت وسیع شما داریم. از شما درخواست داریم که به هر شکلی که میتوانید از بهنام و از خواست ما که خواست آزادی او و همه دربندان است، حمایت کنید. به حکم ٩ سال و ۴ ماه بهنام اعتراض کنید و خواستار لغو فوری این حکم و آزادی او از زندان شوید. ما خانواده بهنام انتظار داریم همچنان به حمایت هایتان از ما ادامه دهید ، تا بهنام را آزاد کنیم.

رحمان ابراهیم زاده

پدر بهنام ابراهیم زاده

١٧ فروردین ٩۴ 

دومین تجمع کارگران کارخانه فولاد سازان فرآیند مقابل وزارت کار در اعتراض به ادامه یافتن بلاتکلیفی با وجود دریافت حکم بازگشت به کار

کارگران کارخانه فولاد سازان فرآیند در اعتراض به ادامه یافتن بلاتکلیفی و بی‌توجهی کارفرما به مطالباتشان، امروز نیز برای دومین روز در چهار روز گذشته در مقابل ساختمان وزارت کار در تهران تجمع کردند.

به گزارش22فروردین ایلنا، در نخستین تجمع که روز چهارشنبه ۱۹ فروردین ماه در مقابل ساختمان وزارت کار برگزار شد، مسئولان این وزارت خانه از کارگران معترض خواسته بودند تا روز شنبه (امروز ۲۲ فروردین) برای تحویل مدارک مراجعه کنند. کارگران امروز با همراه داشتن مدارک و سایر مستندات و احکام صادره اداره کار و مراجع قضایی به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مراجعه کرده‌اند.

کارگران حاضر در تجمع امروز در خصوص مشکلاتشان گفتند: ۸۰ نفر از کارگران دائمی کارخانه «فولاد سازان فرآیند» واقع در شهرستان ملارد در اقدامی ناگهانی توسط کارفرما در روز ۲۵ فروردین ماه سال 93 اخراج شدند. پس از اخراج، کارگران برای بازگشت به کار به اداره کار شهرستان ملارد شکایت کردند. کارگران با وجود دریافت حکم بازگشت به کار و توقیف اموال کارخانه، تا به امروز حدود یکسال است بلاتکلیف بوده و تا کنون نتوانسته‌اند به مطالبات قانونی خود دست یابند.

به گفته کارگران معترض؛ کارفرما برای رهایی از کارگران رسمی کارخانه و پرداخت نکردن مطالبات معوقه‌شان، توجیه اقتصادی نداشتن تولیدات این واحد صنعتی را مطرح کرد و درب‌های کارخانه را بر روی کارگران رسمی بست. این اقدام کارفرما درحالی صورت گرفت که بعد از چند روز کارفرما تقریبا به تعداد کارگران اخراجی نیروی قرار دادی جدید استخدام کرد.

این کارگران معترض در خاتمه گفتند؛  هم اکنون در حال مذاکره  با یکی از معاونان وزیر کار به همراه تعدادی دیگر از مسئولان این وزارتخانه هستیم و امیدواریم آنان ما را در رسیدن به مطالبات معوقه یک ساله‌مان و نهایتا بازگشت به کار یاری کنند.

تجمع کارگران بازنشسته نی بُر «کارون شوشتر» مقابل وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی

حدود ۲۵۰ نفر از کارگران «نی بُر» مجتمع کارون شوشتر که آبان ماه سال ۹۳ تحت قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شده بودند، در اعتراض به میزان مستمریشان و همچنین درج نشدن نیمی از سوابق کاریشان به عنوان سخت و زیان آور با سفر به تهران صبح امروز در مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کردند.

به گزارش22فروردین ایلنا،کارگران معترض گفتند مستمری‌شان به اندازه نیمی از حقوق کارگران دائمی است و هیچ تناسبی با وضعیت معیشتی‌شان ندارد. به همین دلیل حدود ۲۵۰ نفر از مجموع پانصد کارگر بازنشسته این مجتمع صبح امروز به تهران آمده و مقابل ساختمان وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند.

کارگران که خواستار رسیدگی مسئولان وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی به مشکلاتشان هستند، می‌گویند: محاسبات بازنشستگی کارگران فصلی که ۶ ماه از سال را بیکار بوده‌اند بر مبنای محاسبات بازنشستگی دو سال پایان خدمت؛ یکسال به صورت سخت و زیان آور و یکسال به صورت عادی بوده است. به همین دلیل آنان مدعی‌اند این مستمری کمتر از حقوق واقعی‌شان است و تناسبی با وضعیت معیشتی‌شان ندارد.

به گفته آنان، کارگران فصلی پیش از این به دلیل وجود فاصله در پرداخت حق بیمه فصول بیکاری بعد از ۲۵سال، امکان بازنشسته شدن نداشتند، اما پس از پی گیری کارگران و مساعدت وزارت کار، کارفرما متعهد به پرداخت بیمه فصول بیکاری کارگران نی بر به تامین اجتماعی شد و این امکان سال گذشته (۹۳) برای کارگران نی بر فراهم شد.

فراخوان  تجمع اعتراضی سراسری فرهنگیان

زمان:27فروردین ماه1394 از ساعت 9:30 لغایت 12

مکان: تجمع همکاران در مراکز استانها مقابل اداره کل و در شهرستانها مقابل اداره آموزش پرورش آن شهرستان می باشد.

جمعی ازفرهنگیان سراسرکشورطی اطلاعیه ای همکارانشان را به برپایی تجمع سکوت فراخواند ند.

بخش هایی از این اطلاعیه بقرارزیراست:

با درود وعرض تبریک سال نو خدمت تمامی همکاران بزرگوار

دوستان و همدلان عزیز: باتوجه به تحصن سراسری سوم اسفند، تجمع سراسری دهم اسفند و تجمع های همکاران اغلب استانها در اواخر اسفندماه امید میرفت که دولت و مسئولین نظرشان درمورد آموزش و پرورش تغییر کرده و نسبت به ارتقاء جایگاه و سطح معیشت فرهنگیان اقدامات ویژه و درخور شان معلمان و متخصصان تعلیم و تربیت کشور انجام می داد.

 حال با توجه به احکام صادره و شانتاژ خبری رسانه ملی و تنویر افکار عمومی در مورد فرهنگیان محترم وهمچنین عدم توجه دولت و مسئولین به اوضاع وخیم مدارس،معیشت فرهنگیانی که کارد به استخوانشان رسیده است و آینده فرزندان این مرز و بوم و در راستای احقاق حقوق فرهنگیان زحمتکش باتکیه بر اصل 27 قانون اساسی در مورخه پنج شنبه 94/01/27 از ساعت 9:30 لغایت 12 “تجمع سکوت” طبق شرایط ذیل برگزار میگردد.

تجمع همکاران در مراکز استانها مقابل اداره کل و در شهرستانها مقابل اداره آموزش پرورش آن شهرستان می باشد.

تجمع صرفا صنفی بوده و فرهنگیان فهیم اجازه هیچ حرکت سیاسی و موج سواری به سیاسیون را نمی دهند.

پلاکاردهایی به رنگ سیاه تهیه کرده و شعارهای در خور شان فرهنگیان بر روی آن نوشته می شود.

لازم به توضیح است چون کانون صنفی معلمان براساس بیانیه 22 اسفند به دولت و مسئولین تا اردیبهشت و هفته معلم فرصت داده و نمیتواند خلف وعده نماید لذا این تجمع کاملا خود جوش بوده و فقط در راستای اهداف صنفی فرهنگيان میباشد.

گزارش دریافتی همراه با تصاویر:

تجمع اعتراضی امروز معلمان در بوشهر و یزد‏

با سلام

امروز شنبه 15/04/11 (11آوریل2015برابربا22فروردین1394)در دو شهر بوشهر و یزد معلمان دست به تجمع اعتراضی زدند. معلمان که در اسفند ماه سال گذشته چندین تجمع اعتراض داشته اند هنوز به هیچکدام از مطالبات خود نرسیده اند.

ازجمله مطالبات معلمین:

۱-ترمیم واصلاح حقوق ودستمزد ها در هماهنگی با سایر کارمندان و خط فقر تا پایان سال ۱۳۹۴

۲-ساخت بیمارستانهای تخصصی فرهنگیان در مراکز استانها وفوق تخصصی در کلان شهرها تاپایان۱۳۹۸

۳-احیای بانک فرهنگیان برای گشایش مالی و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به فرهنگیان تا خرداد۱۳۹۵

۴-احیای باشگاه فرهنگیان برای خدمت رسانی به فرهنگیان و خانواده ی آنان در زمینه های رفاهی ،فرهنگی،هنری،ورزشی تاپایان ۱۳۹۶

۵-ساخت وخرید هتل و مراکز اسکان قابل قبول ود شآن معلم وخانواده آناندر شهرهای مشهد ،قم،کرانه های در یای خزر،کیش وقشم و...که خود فرهنگیان میتوانند با خرید سهام آن ها بخشی از سرمایه و نقدینگی را تامین نمایند،این کار میتواند به تدریج تا سه سال آینده کاملا محقق شود.

۶-نظارت بیشتر و حسابرسی دقیق تر از صندوق ذخیره فرهنگیان و هدایت بخشی از سرمایه فرهنگیان عضو در این صندوق در پروژه هایی که نام برده شد.

۷-اختصاص سهمیه فرزندان فرهنگی در کنکور سراسری و جذب فرزندان فرهنگیان در آموزش وپر ورش که برخی سازمان ها سال هاست که این طرح جایگزینی فرزندان کارکنان را اجرا می کنند.که زمان مورد نیاز این خواسته برای ارسال لایحه به مجلس وتصویب آن بیشتر از یکسال نمی تواند باشد.

بیکاری 400کارگربدنبال تعطیلی کارخانه سامان کاشی برای پنجمین بار

با تعطیلی مجدد کارخانه «سامان کاشی»، حدود ۴۰۰ کارگر بدون دریافت ۵ ماه از مطالبات معوقه مزدی‌شان بیکار شدند.

به گزارش22فروردین ایلنا،، کارفرمای این واحد تولیدی از ۲۵ اسفند ماه سال ۹۳ کلیه خطوط تولید کارخانه را به دلیل نداشتن منابع مالی کافی برای تهیه مواد اولیه تولید، غیرفعال و تعطیل کرده است.

کارگران می‌گویند؛ پیش از این طی دو سال گذشته این واحد تولید کننده انواع کاشی در شهرستان بروجرد استان لرستان تقریبا پنج بار توسط کارفرما تعطیل اعلام شده و مجددا بازگشایی شده است.

کارگران گفتند هدف کارفرما از تعطیلی چند باره کارخانه و بیکاری کارگران دریافت تسهیلات بانکی است.

کارگران این کارخانه همچنین درباره معوقات حقوقی و بیمه‌ای خود اظهار داشتند: معوقات حقوقی کارگران این واحد تولیدی مربوط به دو ماه حقوق تیر و مرداد سال ۹۲ و سه ماه حقوق دی، بهمن و اسفند سال ۹۳ است. همچنین بیمه کارگران از دی ماه سال گذشته (۹۳) به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

منابع کارگری در کارخانه سامان کاشی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰۰ کارگر بلاتکلیف‌اند و وضعیت شغلی و حقوقی روشنی ندارند، می‌گویند: کارفرما با بی‌توجه‌ای به سوابق بالای کارگران سامان کاشی، تلاش می‌کند همه کارگران را برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی کند.

کارگران سامان کاشی معتقدند مسئولان استان لرستان و شهرستان بروجرد نسبت به مشکلات آنان آگاهی دارند اما در این زمینه اقدام قابل ملاحظه‌ای انجام نمی‌دهند.

سالی که نکوست از بهارش پیداست:دستان خالی کارگران سنگ آهن

 

به گزارش22فروردین بافق خبر،هر ساله با به پایان رسیدن سال حقوق اسفند ماه مجموعه کارکنان و کارگران شرکت سنگ اهن پرداخت می شد.اما اتفاق نادری که سال 93 برای مجموعه پر درآمد شرکت سنگ آهن مرکزی رخ داد این بود که نه تنها حقوق اسفند ماه داده نشد ، حتی روال معمول پرداخت را نیز از دست داد و پراخت در 15 هرماه  نیز اجرا نشد و تا این لحظه یعنی 22 فروردین ماه 94 حتی حقوق اسفند ماه 93 نیز پرداخت نگردیده است.

لازم به ذکر است که در صورتجلسه سال 93 مقرر شد با درآمد شرکت سنگ آهن مرکزی به توسعه مجتمع های جوار معدنی بپردازند!

درخطرقرارگرفتن اشتغال 1200 کارگر با تعطيلي معادن سنگ‌آهن زنجان!

رئيس خانه معدن زنجان با هشدار نسبت به وضعيت معادن سنگ آهن اين استان گفت:‌ در حال حاضر 90 درصد ظرفيت توليد سنگ آهن معادن استان عملا تعطيل شده و مابقي ظرفيت نيز با 30 تا 35 درصد در حال فعاليت هستند.

به گزارش22فروردین ماین نیوز،شهرام كدخدايي با اشاره به اينكه اگر وضعيت كنوني ادامه پيدا كند قطعا ساير معادن سنگ آهن استان زنجان نيز به زودي تعطيل خواهند شد، افزود: بالغ بر 1200 نفر در معادن سنگ آهن استان زنجان در حال كار هستند كه ادامه وضعيت فعلي وضعيت اشتغال اين افراد را به شدت تهديد مي‌كند.

وي افزود: استان‌هاي كردستان، سمنان، آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي نيز پس از زنجان وضعيت مشابهي داشته و معادن آنها نيز يا تعطيل شده و يا در آستانه تعطيلي هستند. اين استان‌ها جزو استان‌هايي هستند كه با توجه به فاصله از مبادي صادراتي سنگ آهن كشور دچار مشكلات شديد شده‌اند.

رئيس خانه معدن زنجان با اشاره به فعاليت حدود 26 محدوده بهره‌برداري سنگ آهن در استان زنجان توضيح داد: به جرات مي‌توان گفت به جزء چند معدن خاص ساير معادن سنگ آهن استان عملا تعطيل شده‌اند.

كدخدايي با بيان اينكه قرار است به زودي جلسه‌اي بين معدنداران استان در خانه معدن استان تشكيل شده و درباره بحران به وجود آمده بحث و مذاكره شود، اضافه كرد: در همين راستا قرار است با مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نيز به صورت جدي وارد مذاكره شده و راهكارهاي اين بحران را بررسي كنيم. البته سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نيز در جريان بحران به وجود آمده و تعطيلي معادن قرار دارد.

دستورکاهش ۱۵درصدی کارکنان دولت توسط حسن روحانی صادرشد

http://sobhanehonline.com/files/fa/news/1394/1/22/65455_731.jpg

رییس جمهور مصوبه‌ای از شورای عالی اداری را به همه دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرده که بخش مهمی از سیاست‌های دولت در زمینه ساماندهی نیروی انسانی در آن مشخص شده است.

طبق مفاد دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است در تایید برنامه نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی، ضمن تطبیق برنامه دستگاه با الزامات قانونی، به گونه ‌ای عمل نماید که هر سال، کل نیروی انسانی شاغل در بخش دولتی به نحوی تعدیل شوند که در پایان برنامه سه ساله، حداقل ۱۵درصد کاهش یابد.

همچنین مصوب شده است که تمدید قرارداد هریک از نیروهای غیر رسمی (پیمانی و قراردادی)، علاوه بر وجود اعتبار مورد نیاز، مستلزم کسب شرایط و امتیازات لازم از ارزیابی عملکرد وی است که بر اساس عواملی چون، رضایت از خدمات کارمند، رضایت مدیران ذی ‌ربط و ارباب‌ رجوع و... بدست می‌آید.

در بخش شرایط و تعیین تکلیف نیروهای اضافه بر نیاز نیز گزینه‌های زیر مصوب شده است:

۱- انتقال نیروهای رسمی و پیمانی به سایر دستگاه‌های اجرایی و یا سایر واحدهای‌‌ همان دستگاه

۲- بازنشستگی مستخدمان واجد شرایط بازنشستگی

۳- آماده به خدمت نمودن کارمندان رسمی

۴- بازخرید سنوات خدمت کارمندان رسمی (بر اساس بند «ب» ماده ۲۱، ردیف دوم ماده ۴۸ قانون مدیریت و ماده ۴۵ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۵/۸/۱۳۸۴)

۵- اعطای مرخصی بدون حقوق به کارمندان رسمی و پیمانی با موافقت دستگاه (بر اساس تبصره «ج» ماده ۲۱ قانون مدیریت) و پرداخت حق بیمه سهم کارمند و دولت توسط کارمند به صندوق بازنشستگی (بر اساس ماده ۳۰ قانون برنامه پنجم توسعه)

۶- معرفی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و سایر مراکز آموزش تخصصی- حرفه‌ای ذی‌ربط برای طی دوره‌های آموزشی مهارتی مورد نیاز بخش‌های غیردولتی با هزینه دستگاه اجرایی متبوع

۷- انتقال کارمندان رسمی به بخش غیردولتی (بر اساس بند «د» ماده ۲۱ قانون مدیریت)

۸- ماموریت کارمندان رسمی به بخش غیردولتی (بر اساس بند «هـ» ماده ۲۱ قانون مدیریت)

۹- لغو قرارداد با رعایت مفاد آیین نامه استخدام پیمانی یا مفاد قرارداد کارمندان قراردادی و یا استفاده از اختیار عدم تمدید قرارداد در پایان مدت قرارداد

وزارت آموزش و پرورش نیز موظف شده است نسبت به تخصیص «شناسه معلمان» که بر اساس شاخص‌ها و استانداردهای نیروی انسانی و متناسب با جمعیت دانش‌آموزی هر استان توسط سازمان ابلاغ می‌گردد به کلیه کارمندان کادر آموزشی (اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی) اقدام کند. در صورت خروج از خدمت هریک از معلمان فاقد شناسه معلمی، استخدام معلم جدید به عنوان جایگزین مجاز نیست.

در ادامه این مصوبه نیز اعلام شده است که دستگاه‌های اجرایی مکلفند، آن دسته از نیروهای شرکتی طرف قرارداد دیپلم و پایین ‌تر که در سال‌های اخیر به موجب مصوباتی که توسط رییس مجلس، ملغی‌الاثر اعلام شده، به قرارداد کارمعین (مشخص) و کارگری تبدیل وضع یافته ‌اند را طی سه سال در قالب شرکت‌های پیمانکاری ساماندهی کنند.

منبع:گوشه های ازیک گزارش صبحانه بتاریخ22فروردین

آخرین اخبار درباره حادثه نیروگاه برق شیروان  ووضعیت کارگرزخمی

کارفرمای این پروژه «سازمان توسعه برق ایران»، مشاور کارفرما شرکت «مهندسین مشاور قدس نیرو» و ناظر کارگاهی شرکت «مشانیر» است. در این پروژه، شرکت توسعه یک و دو گروه سرمایه‌گذاری «مپنا» پیمانکاران اصلی بخش گاز و بخار نیروگاه بوده‌اند.

از میان چهار کارگر کشته شده در حادثه کار دو تن از نیروهای جوان پروژه و به ترتیب ۲۱ و ۲۲ ساله بودند و دو نفر دیگر که از نیروهای ماهر و غیربومی نیروگاه بودند به ترتیب ۴۹ و ۵۲ ساله بودند.

یک پایگاه خبری محلی در شیروان علائم هوشیاری و حیاتی تنها کارگری که از این حادثه جان سالم به در برده را رضایت بخش گزارش کرده است.

دکتر زارع رییس شبکه بهداشت شیروان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی اخبار شیروان پیرامون وضعیت سلامت تنها مصدوم این حادثه گفته است: علائم حیاتی و هوشیاری نفر پنجمی که از این حادثه جان سالم به در برده رضایت بخش است و مصدوم دچار شکستگی‌های هر دو دست، پا و قفسه سینه است که برای انجام عکسبرداری سیتی اسکن و انجام عمل‌های جراحی به بیمارستان بجنورد انتقال داده شده است.

اطلاعات دریافتی نشان می‌دهند، برجی که حادثه در آن روی داده تا ارتفاع ۵۰ متری تکمیل شده است و قرار بر این بوده که تا ۱۲۰ متر ارتفاع داشته باشد.

گفته می‌شود این نیروگاه در حال تکمیل است و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که فاز یک این پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. کار در ارتفاع بالا و سرعت عمل در اجرای پروژه طبق زمان پیش بینی شده، از جمله مواردی است که می‌تواند در صورت عدم رعایت نکات ایمنی توسط کارفرما و پیمانکار، علت حادثه بوده باشد.

معاون روابط کار اداره کار استان خراسان شمالی درباره علت حادثهٔ کشته شدن ۴ کارگر در نیروگاه برق شیروان گفت: علت حادثه به طور قطعی هنوز مشخص نیست اما حتمالا وجود اشکال در سیستم نگه دارنده سکوهای قالب ریزی می‌تواند یکی از علل حادثه باشد.

منبع:ایلنا

بیست ودوم فروردین ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com